MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo for Dummies
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo for Dummies

 Post Reply Post Reply
Author
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo for Dummies
    Posted: 05 august 2008 at 17:02

Har begynt å sette sammen min aller første modul,har endelig funnet ett tema for hvordan topografien skal se ut med hus osv......selv om strekningen er rett ( 120 cm) er det viktig å infiltrere litt dramatikk og gode foto "spots"Wink....etter å ha skrudd sammen disse "kjøpe" delene,kommer spørsmålet ( fra meg som er Dummie Wink) : Er det meningen at jeg skal legge kork under skinnegangen,eller har allerede sporet riktig høyde(slik disse laser-skjærte modulbyggesettene er kostruert)?.....greit å ikke drite seg ut allerede her.........og...NEI,jeg skal ikke bruke K-skinnerWink ( så er det sagt,før jeg blir mobbet i biter)

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 17:26
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Er det meningen at jeg skal legge kork under skinnegangen,eller har allerede sporet riktig høyde

 
Du skal ikke bruke kork på disse.
Men du bør tenke på fundament til evt KL-master siden "planum" mangler
På selvbygde moduler bruker jeg å ha dette på minst 70mm bredde.
Knekken på toppen av fyllingsprofilet på endestykkene indikerer bredden på "planum"
Går ut fra du skal ha KL (etterhvert) siden du kjører El15Wink


Edited by jevistad - 05 august 2008 at 17:28
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Denmark
Status: Offline
Points: 1123
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2008 at 18:45

Hei MortenSmile

Herligt at se og høre at du er på banen igen. Jeg ser frem til fortsættelsen og nu må du lave en god instruktion.

Det gør det nemmere for mig at starte mit modulbyggeriWink
 
Mange hilsner
 
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
terje-o View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terje-o Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 00:04
Som et utgangspunkt: Veeeeeldig bra at du er igang Morten ! Smile

Jeg har jo en altfor luguber bakgrunn til overhodet å kommentere byggverkene til slike råtassbyggere som deg, men basert på min relativt aktive innblanding i et 30 talls meter Fremoduler ville jeg anbefale en løsning på "første modul"  som innebærer et banelegeme som tillater avslutning av en skinnegang med typisk 4,2-4,3 mm høyde (mener å huske at K- skinnene ga ca 4,9 mm, men har får de "lokalkjente" arrestere meg...) og som tillater en underlags/ballast profil på ca 4 mm liggende å et banelegeme på typisk ca 70 mm.

Den enkleste måten jeg har erfart montering av slike banelegemer på er å forhåndsmontere en kloss på hver endeplate som sikrer høyden før du setter inn banelegemet, og så en langsgående ribbe under banelegemet som sikrer mot siging.   

(Grunnen til at jeg nå innrømme slik detaljkunnskap til K-skinner er at jeg faktisk stilte med Bråstein holdeplass med slike skinner på første lokale Fremo treff jeg var med på. De påfølgende totale rivinger/ombygginger har fått et av dette forumets moderatorer til å omtale denne prosessen som en av de største omvendelser han hadde sett i MJ sammenheng, med direkte overgang fra K-skinner til håndbygde tierveksler basert på god input fra andre Fremoister, som PoP, jevistad og Bjørn Runar Clap ).

Behovet for ballastprofilen/høyden av denne får du bedømme viktigheten av ut fra hva slags forbilde du arbeider etter, men: som jevistad påpeker vil dette gi rom for andre å inkludere andre elementer langs sporet som som vil ha god nytte av et "stivt" fundament.


MVH
for MJBV Sandnes
Terje O


Uansett: Kjekt å se at du er igang, og uansett er det viktigste at det "mekaniske" er i orden, dvs at endeplatene er i vinkel etc...



Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 13:01
KL hadde jeg ikke tenkt på.....men nå har jeg det (kjenner til og med en kar som er helt rå på å lage KL master Wink)....hvordan lager du fundamentene dine Jon Einar og hvor plasseres de på modulen?regner med at Fremo har en standard for dette også...?
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 14:19
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

...hvordan lager du fundamentene dine Jon Einar og hvor plasseres de på modulen?regner med at Fremo har en standard for dette også...?
 
Jeg slipper å lage fundamenter da jeg fester mastene i skinneunderlaget som er lagd 70mm eller bredere, men på disse modulbyggesettene må du lime fast en kryssfiner-bit som du borrer festehull for masta i.
Når det gjelder mastas plassering fra spormidt kan du se i artikkelen jeg skrev i MJ-bladet om KL.
Når det gjelder avstand fra endestykket og inn til første mast sier vel standarden at det skal være 150mm og så fordeler du de andre mastene ut avhengig av lengden på modulen.
 
 
Lagt til: Kjøper du ferdige master bør toppen på fundamentet være ca 10 mm under skinnetopp.


Edited by jevistad - 06 august 2008 at 14:23
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2008 at 17:51
hmmm....trur jeg skal "modde"  modulen litt slik at jeg får 7 cm bredde på spor underlaget,samt mulighet for å legge kork.....må med andre ord en liten tur til "ba-bompi-bob" først Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 00:36
Hei Morten,
 
Korken ville jeg ikke brydd meg så mye om, lyddemping er ikke viktig på moduler som skal brukes i et stort romStern%20Smile.
 
Bredden på underlaget kan enkelt bygges ut under det allerede plasserte sporunderlaget, dersom det er viktig med et fast (tre)underlag. Det kan også lages i styropor når du former landskapet, dersom det ikke skal brukes til å feste master i.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 01:25

er klar over det Halvor,men siden jeg også ønsker å kunne sette opp noen moduler og test kjøre litt hjemme i stua.....da er det greit med litt lyddemping Wink...

"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 13:12
Dempingen av lyd man får med kork forsvinner i det øyeblikket man limer på ballast...
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 14:57
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Dempingen av lyd man får med kork forsvinner i det øyeblikket man limer på ballast...
........ikke hvis du bruker et lim som blir elastisk,snekkerlim blir hardt og transporterer lyd veldig godt.....jeg skal bruke noe annet som jeg har god erfaring med fra hjemme anlegget....så og si lydløst Wink...mere om det etterhvert.....
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 15:50
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

........ikke hvis du bruker et lim som blir elastisk,snekkerlim blir hardt og transporterer lyd veldig godt.....jeg skal bruke noe annet som jeg har god erfaring med fra hjemme anlegget....så og si lydløst Wink...mere om det etterhvert.....


Men husk at skinnene skal loddes fast til skruer/stifter som går ned i endestykkene. Der får du nok mesteparten av lydgjennomgangen, så jeg tviler på om kork og elastisk lim hjelper stort...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
-TUR- View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 278
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote -TUR- Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2008 at 16:07
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

(...)men siden jeg også ønsker å kunne sette opp noen moduler og test kjøre litt hjemme i stua.....da er det greit med litt lyddemping Wink...
Hei Morten,
 
Nå er jeg sikkert litt "stygg", men merk mine uthevelser... Er det verdt bryet med kork da? Embarrassed
-TUR-

Tore Urvik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 00:10
Originally posted by -TUR- -TUR- wrote:

Originally posted by morten.h morten.h wrote:

(...)men siden jeg også ønsker å kunne sette opp noen moduler og test kjøre litt hjemme i stua.....da er det greit med litt lyddemping Wink...
Hei Morten,
 
Nå er jeg sikkert litt "stygg", men merk mine uthevelser... Er det verdt bryet med kork da? Embarrassed
Det mest imponerende er jo at snekkeren som bekymrer seg for støy i utgangspunktet er "märklinist" med hva det medfører av støy...
 
Og så bekymrer han seg for støy fra et par stusselige modulerLOL
 
Aner vi begynnelsen på en fullstendig konvertering av strømsystem her??Wink
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 00:14
Legg merke til det alle sammen,første innlegg i denne tråden fra Eika....og mobbingen er i gangLOLLOL
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2008 at 01:47
Originally posted by morten.h morten.h wrote:

Legg merke til det alle sammen,første innlegg i denne tråden fra Eika....og mobbingen er i gangLOLLOL
 
Mobbing nei... laangt i fraWink Bare en interessant observasjonWink
 
eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 september 2008 at 16:06
på tide med oppdateringer nå?Wink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2008 at 00:07
Originally posted by Stian Stian wrote:

på tide med oppdateringer nå?Wink
 
 
vel....modulen har forflyttet seg hele 2 meter siden sist........går unna serru Wink      .....i det siste har tiden gått med til å lakkere 2 lok og 15 vogner,samt en lengre støpe sesjon (som ennå ikke er ferdig...pust,pes! ).Blogger dette etter Fremo treffet til helga.
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 17:29
da venter vi fremdelesTongue
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2008 at 19:03
Originally posted by Stian Stian wrote:

da venter vi fremdelesTongue
  
 
 
...hvis du trur at jeg har tenkt til å slenge sammen en modul i all hast,så tar du feil..Her skal det bygges etter forbilde og jeg er på fotograferingsstadiet for øyeblikket Wink  andre hærverk jeg har begått kan se i bloggen senere i kveld...
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.