MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva er lov og ikke lov?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva er lov og ikke lov?

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hva er lov og ikke lov?
    Posted: 16 juli 2008 at 17:12
I England har de en "Stop and Search" lov (section 44, Terorism Act 2000)som gir politiet rett til å stoppe og undesøke enhver person. Februarutgaven av Photography Monthly hadde en artikkel (side 14 og 15) der de forteller om hvordan fotografer i England har blitt stoppet mens de har arbeidet med sitt. Sitat: "If you dare using a tripod you"re now a terror suspect".
PM har og en faktaboks med hvilke rettigheter man har og hva man kan gjøre hvor. På stasjoner f.eks. sier de at amatører må presentere seg for Station Reception og be om lov. Kommersielle fotografer må søke og stativ og blitz er ikke lov, ei heller å ta bilder av sikkerhetsrelatert utstyr.

Så da lurer jeg på hvordan forholdene er i Norge. Har politi eller vektere lov til å stoppe en for å ta bilder? I såfall hvor, og har stativbruk noe å si?

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 18:41
Det høres ut som om reglene i England ikke er så veldig ulike fra de norske. Politiet har så vidt jeg vet rett til å stoppe enhver person, såfremt det foreligger skjellig grunn til mistanke? (Hva "skjellig grunn" er, går jeg ikke inn på.).
Utsagnet fra Photography Monthly høres ut som et hjertesukk med satirisk tilsnitt mer enn en en faktisk erkjennelse - det er da tøvete å sette skille mellom mistenkelig/ikke-mistenkelig oppførsel/fotografering ved et fotostativ..

Det høres meget britisk ut å lage en orientering om hvordan man tér seg, men det høres ikke dumt ut, langt i fra - men på offentlige områder, som stasjoner betraktes som her, tror jeg man slipper å spørre om lov - men likevel gi sitt ærend tilkjenne hvis man skulle få noen spørrende blikk.

Vektere har (fortsatt) ingen utvidede rettigheter eller utvidet myndighet til noe som helst. De må oppføre seg som alle oss andre - men det er klart, de handler ut i fra en instruks om å passe på eiendom. Men selv vektere forstår at noen har som hobby å fotografere tog, stasjoner, etc.

Det har vært nok av historier om engstelige/overivrige vektere og andre tjenestemenn som har nektet folk både det ene og det andre, spesielt "ille" var det etter 9/11. Men ettersom tiden gikk, har de "sovjetstat"-aktige forholdene avtatt helt.

Hva jernbanefotografering angår nå for tiden går det meste an, bare man holder seg utenfor gjerdet - og ellers er tilgjengelig for spørsmål hvis noen fra jernbaneetatene/-selskapene lurer på hva du bedriver.

Mer om dette temaet på "Stasjonen" (NJKs forum) og i "Postvogna" (Jernbane.net) Ett søk skulle gi lesestoff nok.

Ellers tar du utmerkede bilder Carl-Fredric, og jeg antar at verken politi, prest, vekter eller TXP har hatt noe å bemerke?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 19:48
Dette gjelder T-banen:

Tog og stasjoner er ikke offentlig rom. Ingen kan derfor ta seg til rette på samme måte som ute på gateplan.

All yrkesutøvelse i- eller i nærheten av spor skal ha tillatelse fra den som har drifts- og sikkerhetstillatelsen.

- Privatpersoner omfattes ikke av det som jernbanelovgivningen kaller yrkesutøvelse. De kan fritt fotografere så fremt de ikke er til sjenanse for sine medpassasjerer. Det kreves ingen tillatelse på forhånd, verken skriftlig eller muntlig.

- Planlagte opptak (reklame/reportasjer/filminnspillinger m.m.) krever tillatelse. For aktuelle nyhetssaker/-fotografering gjelder pressekort som tillatelse.

Tillatelse til fotografering /filmopptak fåes i T-banens Kundeavdeling.

Kilde: Fritt sitert etter Bjørn Rydmark, informasjonssjef Oslo T-banedrift, oppslag mars 2008

Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 20:13

Plass/område som er åpen for allmenn ferdsel, ER ifølge straffeloven offentlig sted... F.eks drikker man øl i privat bil på åpen gate kan politiet bøtlegge for drikking av alkohol på offentlig sted.Ouch

Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 20:29
Det er sikkert en hel del bestemmelser jeg ikke vet noen ting om, derfor siterte jeg BR. Spørsmål sendes han :)

-S
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2008 at 21:02
Flott med lover og regler Big%20smile Til å drukne i... Det er fasinerende og se hvordan de som kan dette, klarer å tolke enkle setninger på 1000 måterGeek
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2008 at 19:01
Hei!
 
Dette er ikke en "nymotens" greie etter 9/11! Jeg fikk "huden full" etter fotografering av dreieskiven på Tønsberg stasjon i 1980, utenfor gjerdet! Det var daværende stasjonsmester som var "ordensmakten" som passet på militære hemmeligheter!
 
Jeg var i England nå i juni, og hadde ingen problemer med fotografering. Oppfører man seg som folk er det ingen problemer. Det heter seg også fra offentlig hold i England at entusiaster ønskes velkommen til å fotografere på jernbanens eiendom samtidig som de blir bedt om å "holde øynene åpne" for mistenkelig aktivitet, og rapportere dette hvis det blir observert.
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 17 juli 2008 at 19:02
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2008 at 19:19
Originally posted by rosenblad rosenblad wrote:

Hei!
 
Dette er ikke en "nymotens" greie etter 9/11! Jeg fikk "huden full" etter fotografering av dreieskiven på Tønsberg stasjon i 1980, utenfor gjerdet! Det var daværende stasjonsmester som var "ordensmakten" som passet på militære hemmeligheter!
 


Ham har jeg støtt på også, noen år tidligere. Men da jeg siterete fra NSB trykk 405 for ham om å opptre "med conduite" overfor hobbyfotografer, eller hvordan nå formuleringen var, gikk han med halen mellom beina. Jeg fotograferte en El 8 fra plattform, og rullende materiell var definitivt ikke omfattet av fotoforbudet, kun infrastruktur. Så slik sett var svingskiva du tok bilde av noe mer "farlig" å fotografere. Men denne tjenestemannen var en anakronisme og enestående i sin iver allerede den gangen, og siden det er vel jernbanen blitt helt demilitaristert.
Svein S
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 00:36
Er mange "smånazier" ute å går. Jeg ble stoppet av en bussjåfør på Gardermoen en gang fordi jeg tok bildet av bussen hans +noen adre busser. Fyren ble fly forbanna og løp så fort bort til meg at han mistet røyken fra munnen og banna og svertet. Jeg bare ga meg fordi jeg var mange timer forsinket og bare ville hjem, men det er et tankekors hva som nevnes her. Hva er egentlig ok og ikke. Og ikke minst, med dagens internett får man bortimot alt på nettet (i både positiv og negativ forstand) . Dog må jeg si at jeg ikke anser det som ens tor risiko for terror å ta bilder av tog utenfra , men samfunnet har vel desverre blitt sånn.
Tut, tut.
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 00:51
Å ta en tur langs parkeringsplassen utenfor en fornøyelsespark i New Jersey i USA for å filme og ta litt bilder før vi gikk inn i parken her for en måneds tid siden, var ikke særlig populært. Tok sikkert ikke mer enn ett minutt før det kom en securityfyr kjørende bort til oss og sa at det ikke var lov. Spurte hvorfor og fikk bare svaret "Because its policy" tilbake.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 01:08
Originally posted by Christian Christian wrote:

Er mange "smånazier" ute å går. Jeg ble stoppet av en bussjåfør på Gardermoen en gang fordi jeg tok bildet av bussen hans +noen adre busser. Fyren ble fly forbanna og løp så fort bort til meg at han mistet røyken fra munnen og banna og svertet. Jeg bare ga meg ...


Hva mener du med at du "bare ga" deg? Ga du fra deg filmen/sletet bildene, eller var det at du gav opp å diskutere med vedkommende?

I utgangspunktet er fotografering på offentlig sted i Norge tillatt såfremt det ikke ettertrykkelig er forbundt av en instans som har hjemmel til slikt, og såfremt det ikke krenker personintegriteten. Bilder av folk som er hovedmotiv i bildet, er nemlig ikke uten videre lov, i hvert fall ikke å publisere slike bilder. Åndsverkloven har noe om det. Men tog og trikker er ikke folk.....
Svein S
Back to Top
Christian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Christian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 10:19
Beklager jeg var litt upresis. Jeg ga opp å diskutere med vedkommende. Man ser fort om en person i det hele tat er interesert å vike en smule, det var ikke denne mannen. Ironisk nok ba han meg ikke slette bildene, men var tydeligvis bare interesert å markere seg. 
Tut, tut.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 10:30
Originally posted by Christian Christian wrote:

Ironisk nok ba han meg ikke slette bildene, men var tydeligvis bare interesert å markere seg. 


Det var jo bra for deg.
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 14:04
Originally posted by ses ses wrote:


Originally posted by Christian Christian wrote:

Ironisk nok ba han meg ikke slette bildene, men var tydeligvis bare interesert å markere seg. 
Det var jo bra for deg.


Uansett trenger han vel litt mer enn bare myndighet for å slette bilder. Nevnte artikkel i PM skrev at du uansett ikke behøvde å slette bilder du hadde tatt, da må de evt. ha en rettslig ordre om det. Vektere må jo uansett få tak i politiet for å gjøre noe som helst...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2008 at 12:28
Jeg var i England forrige helg og fotograferte en masse både på Paddington og St Pancras stasjonene og på stasjonen i Swindon. Ingen så ut til å interessere seg for det. Men da en i reisefølget dro opp kameraet på en av stasjonene på undergrunnen, kom det straks melding over høyttaleranlegget: "Please note that flash-photography is not permitted at stations!".  Akkurat den restriksjonen er forståelig.
 
På stasjonen i Flensburg i fjor kom en fører av et motorvognsett bort til meg da han så at jeg tok bilder. Han lurte på hva jeg tok bilder av og om jeg hadde tillatelse fra politiet til å  fotografere der. Han påsto at det måtte man ha for å ta bilder på stasjonen. Jeg beklaget på meget hjelpeløst og dårlig tysk og trakk opp på veibroen over stasjonen og fortsatte fotograferingen litt mer diskret derfra.
 
Personlig mener jeg at dersom det er forbud eller restriksjoner på spesielle områder så bør dette kunngjøres med skilt (slik forsvaret hadde tidligere). Spesielt på steder  hvor turister og andre reisende ferdes (jernbanestasjoner, bussterminaler, flyplasser osv) ville det være greit å vite hvilke regler en skal forholde seg til.
 
Petter
 
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juli 2008 at 17:23
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Personlig mener jeg at dersom det er forbud eller restriksjoner på spesielle områder så bør dette kunngjøres med skilt (slik forsvaret hadde tidligere). Spesielt på steder  hvor turister og andre reisende ferdes (jernbanestasjoner, bussterminaler, flyplasser osv) ville det være greit å vite hvilke regler en skal forholde seg til.
 
Petter
 
 
 
De besøkene jeg har hatt på tyske jernbanestasjoner mener jeg gjennomgående at det har vært fullt mulig å finne tyske jernbanenes regelverk for ferdsel og opphold på jernbanens område  oppslått på plakater rundt omkring på stasjonene. Men hvor mange gidder normalt bruke tid på å lete etter en slik plakat av jernbaneturistene?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juli 2008 at 18:38

OK! Du nok rett i det, Eirik. Jeg så ikke etter og tenkte vel heller ikke på det.

Fra nå av skal det første jeg gjør når jeg ankommer en jernbanestasjon være å lete opp regelverk for ferdsel og opphold så jeg ikke risikerer å gjøre noe ulovlig.
 
Petter
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.