MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kjøp og salg av MJ-utstyr
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kjøp og salg av MJ-utstyr

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kjøp og salg av MJ-utstyr
    Posted: 10 juli 2008 at 13:15
Det har vært noen innlegg angående hvordan man skal annonsere sine ønsker om spesielt ønsket MJ-utstyr. Svaret er enten "bruk MJ-børsen" eller "kan vi ikke opprette et eget underforum for kjøp og salg".

Min erfaring er vel at salg fungerer best på de etablerte nettstedene som MJ-børsen til MJF, på QXL.no, på Tradera (svensk) eller på eBay (tysk).
På disse stedene er det ofte et bra utvalg med god informasjon om kjøpsbetingelser, karaktergiving på selger/kjøper, og som gjør at jeg i hvert fall kan anbefale å bruke disse stedene.

Når det gjelder ønskes kjøpt er det litt annerledes. Her har man som MJ-bruker gjerne litt mer spesifikke ønsker og krav til hva man trenger, og i hvilken tilstand MJ-utstyret bør være i. Videre har man også behov for å fortelle hva man er villig til å betale for en ønsket gjenstand. Da er det ikke så lett å bare legge dette inn på et vanlig nettsted for kjøp og salg.

Jeg synes forumet derfor bør åpne for et underforum for spesielle kjøpsønsker. Da kan man spesifisere og diskutere hva man trenger, og andre brukere kan komme med kommentarer til om det er et riktig ønske man foretar - gitt ut fra hva andre brukere kan tilby.
Delforumet bør også kunne åpnes for mindre salg av MJ-utstyr som man ikke ønsker maksimal pris for - et slags salg for "veldedighet" uten at vedkommende selger vil tjene "grovt" på gjenstanden.

De andre nettstedene som er nevnt over fungere jo mest som nettauksjoner - jeg er litt usikker på MJ-børsen fordi her blir det jo oppgitt en fast pris uansett. Jeg har selv solgt gjenstander på QXL og synes det er litt ok å få så mye som mulig for mitt gamle MJ-utstyr. Pris og etterspørsel reguleres jo alltid av hva markedet er villig til å betale. Og det er likevel mulig å legge inn en "kjøp-nå-pris" slik at man kan få betalt det man vil på samme måte som ved salg på MJ-børsen.

Dette var bare noen kommentarer til de siste dagers innlegg til temaet. Fint om vi tar en diskusjon her, så kan jo MJFs web-redaksjon vurdere hva det bør bli etter hvert.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2008 at 14:06
Et eget kjøp og salg-forum støttes. Jeg kunne godt tenke meg å bli kvitt litt gammelt utstyr jeg har liggende å slenge, men gidder ikke å legge det ut på Qxl. Tilsvarende er det av og til noe jeg trenger som jeg kunne tenkt meg å spørre etter.

Det som er viktig med et slikt forum (med erfaring fra andre) er at man ikke skal "ødelegge" andre personers salgstråder med alle slags rare innspill, så det må ofte modereres strengere enn vanlige "snakkeforum".

Edit : Og når man er interessert i en vare som tilbyes, er det vanlig på andre fora og da diskusjonen videre pr. PM eller "postkasse" som det kalles i dette forumet.


Edited by Mr Bridger - 10 juli 2008 at 14:10
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2008 at 15:11
Er enig at et forum er godt egnet til en del kjøpsaktivitet.
Derimot er det uinteressant og forstyrrende for 2 personer å diskutere pris og detaljer om kjøpet i full offentlighet på et forum. Man kan gjerne skissere hvilket prisnivå man ønsker ved kjøp og salg. Det kan gi andre mulighet til å kommentere prisnivået, men videre detaljer kan utenforsående gjerne slippe å se.
 
Et annet område er bytting av utstyr. - Mange har sikkert mye liggende og ønsker hverken å kjøpe eller selge - men bytte. Kanskje er årsaken at man ønsker å bytte sporvidde, skala eller strømsystem?- Er det ingen som er interessert, så kan man likegodt beholde det man har.
Slikt er vanskelig å formidle på et forum som kun tar for seg kjøp og salg.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2008 at 20:57
Den siste tiden synes jeg det har vært mye snakk om kjøp og salg rundt på forumet, så en egen avdeling/delforum for dette synes jeg hadde vært greit. Men, jeg er også enig med Kjell på at dette ikke bør bli noen form for auksjon. Diskusjoner rundt pris bør tas på PM/mail.
 
Jeg ser det som en fordel at man kan få mulighet til å diskutere å stille spørsmål rundt det som selges. Opplever stadig på qxl og andre auksjonsider, at man får en dårlig beskrivelse, et par uklare mobilbilder og ikke svar på det man spør om.
Hilsen Andreas.   
Back to Top
admin View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen


Joined: 30 oktober 2004
Status: Offline
Points: 69
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote admin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2008 at 09:31
Et eget rom for kjøp/salg/bytte er nå å finne her på forumet. Rommet er åpent for at andre lan legge inn innlegg med spørsmål etc. men som det påpekes av brukere i denne tråden her og; rene prisforhandlinger bør foregå direkte på mail/PM mellom kjøper og selger.
 
Mvh
 
Eirik
-admin
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2008 at 09:36
Hei

Dette gikk jo raskt - også midt på sommeren da.
All honnør til forum-admininistratorene for rask respons.

http://forum.mjf.no//forum_topics.asp?FID=50
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.