MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL 14 oppgradering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL 14 oppgradering

 Post Reply Post Reply
Author
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL 14 oppgradering
    Posted: 10 juli 2008 at 10:05
Som nevnt i forumet HO, fikk jeg problemer med motor boggien på Lima EL 14, da jeg skulle fjerne motoren for å montere SB-drivverk. Boggien sprakk, slik at den ble ubrukelig. Jeg har nå bygget opp igjen boggien med stålplast, boret ut hullene for hjulakslingene og satt in messingforinger, montert SB drivverk, lagt inn bly i bunnen under loddet, montert dioder for å redusere hastigheten, nye strømopptagere slik at 3 hjul på hver boggie tar opp strøm, samt montert hvit 3mm diode i hovedlyset, som styres av et relee, slik at lampen slukker når farten reduseres. (Siden jeg kjører analogt. Nå går loket som en drøm. Jeg er ikke helt stø på foto, men har forsøkt å legge inn noen bilder under. Mvh Per Flood


Edited by perflo - 15 juli 2008 at 08:13
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 08:29

Har nå montert loket sammen og prøvekjørt. Det viser seg at hjulene ikke står 100% parallelle loddrett, slik at det ene hjulet med slepering ikke hviler skikkelig på skinnen. Dette medfører redusert trekkraft, men det får jeg ikke gjort noe med nå uten å demontere alt igjen. Som fotograf er jeg ikke proff, men prøver igjen med noen bilder avferdig lok.

 


Edited by perflo - 15 juli 2008 at 08:30
perflo
Back to Top
perflo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 70
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote perflo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2008 at 08:37
Her er bilde som viser EL 14 fra siden, med ny stige, stigtrinn og speil. Viser også EL 13 som har vært ferdig en stund. Har montert gitter på fronruten. Vet ikke om det er helt etter boken på mellomdesign, men jeg falt for fristelsen å prøve å lage et gitter da de var utsolgt i butikken.
perflo
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.