MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor er lyset?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor er lyset?

 Post Reply Post Reply
Author
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor er lyset?
    Posted: 09 juli 2008 at 04:14
Hei.
 
Jeg var på strømmen og handlet liliput sin br 52 og esu lokpilot i dag. Etter at jeg hadde montert dekoderen satte jeg loket på sporet for en liten test. Loket ruslet i vei som det skulle men lysfunksjone uteble.Cry Etter intens leting og tråkling gjennom tyske instruksjoner er jeg fortsatt ikke spesielt mye klokere, og bedre ble det ikke når lyset i førehuset og fyrkassen plutselig dukket opp slik helt uten videre mens loket kjørte rundt på banenDead. Er det noen som har erfaring med lignende?
 
Odd Ivar
OIS
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 07:27
Var en kar som hadde samme problem for en stund siden. Har du montert dekoderen riktig vei?
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 08:28
Originally posted by studenten studenten wrote:

Var en kar som hadde samme problem for en stund siden. Har du montert dekoderen riktig vei?

Dette var løsningen hos meg ivertfall...  Wink

Hilsen karen som hadde satt pluggen feil vei.
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 13:55
jeg har også lilliputs br 52 (stortysker) den har jeg nettopp satt in lyd decoder i, å en på klubben jørom lydene til torsdag, men før decodern ble satt in funket heller ikke lyset.
Back to Top
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 18:19

I følge bruksanvisningen som fulgte loket skal dekoderen være plugget i riktig. Jeg så om det var mulig å snu den men det virket veldig trangt hvis ledningene skulle gå den veien. Det pussige var at etter en tids prøvekjøring kom lys i fyrkassen og førerhuset, men dette forsvant plutselig sånn uten videre igjen. Det er en lilla ledning "til overs" men jeg er litt usikker på om det skulle ha noe betydning.

OIS
Back to Top
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 18:22
Jeg har forresten lokmaus 2 som digitalstyring. De andre funksjonene som foreksempel "skiftehastighet"(F3) fungerer som den skal.
OIS
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2008 at 22:21
Sjekk at dekoder og styringsenhet er innstilt på samme antall hastighetssteg (eng: speedsteps tysk: fahrstufe). Hvis f.eks dekoderen står på 28 steg og den aktuelle lokadressen på styringsenheten står på 14 steg, da blir det tull nettopp med lysene. Kanskje den aller vanligste feilen i digitalstyringens magiske verden
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
Dovrebanen View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 24 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dovrebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juli 2008 at 19:57
Takk for mange gode tips. Løsning ble til slutt å snu dekoderen. Dette førte til at jeg måtte frese ut mere plass til dekoderpluggen for å få den inn riktig vei. Jeg mangler fortsatt lyset til fyrkassen,  men jeg vet ikke om denne pæren hører til samme krets som det andre lyset eller om det er knyttet til en egen.
OIS
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2008 at 07:45
Det med liten plass til å snu dekoderplugger er et problem som opptrer alt hyppigere. De fleste produsenter støper pluggen i plast og med innføring av ledningene fra en side. Dette kan skape problemer da pluggen ofte blir i tykkeste laget og når ledningene også må snues 180€ kan resultatet bli som beskrevet.
Selv foretrekker jeg dekodere uten plugg og lager slike selv. Det er meget enkelt dersom man bruker en "vanlig eksperiment-printplate" (som er ferdig etset og med gjennompletterte hull med rasteravstand 2,56 mm).
Om man trer en del slike emner med 8 hull inn på 0,7 mm. messingtråder, så er det lett å ha styring på trådene under lodding. Trådene til pluggen klippes av etter lodding. Når man så skal lodde ledningene fra dekoderen, bør pluggen sitte i en sokkel.
Resultatet blir at man får en  plugg som bygger mindre i høyden og der man kan snu ledningene i den retning som passer best med plass i loket.
 
Dessverre er tendensen i markedet at dekodere kommer ferdig med plugg i dag. Dette har nok sin årsak i at de fleste lok er forberedt for dekoder og folk ønsker en "lettvint løsning". En del dekodere har slike plugger som beskrevet fra fabrikk, f.eks. Digitrax. Da slipper man oftest fresearbeid som er langt mer omfattende.
 
På et LGB-lok jeg har digitalisert med LokSound er lyset i fyrkassen synkronisert med kullskuffing. Dette virker mer realistisk enn å ha fast rødt lys i fyrkassen som for Br 52 fra Liliput. Kanskje finnes det andre løsninger også?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.