MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lage signaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lage signaler

 Post Reply Post Reply
Author
Haliaeetus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Haliaeetus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lage signaler
    Posted: 08 juli 2008 at 07:31
Jeg har tenkt å lage signaler selv, å lurer på hva jeg bør bruke av materiale og slikt. Fant noen gode tegninger på forumet, så det er i orden. Tenkte kanskje at kopper er bra til å lage selve masten, er det lett å male å lage signal av? Så lurer jeg litt på hvile dioder jeg skal bruke, å hvordan det skal kobles.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 08:28
Du kan jo kikke litt her: Selvbygging av signaler
Back to Top
Haliaeetus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Haliaeetus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 08:34
Se der ja, hjalp en del det ja, det eneste jeg kommer til å ha problemer med er koblingen av det elektriske, å få det til å lyse når det skal.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 09:45
Originally posted by Haliaeetus Haliaeetus wrote:

Se der ja, hjalp en del det ja, det eneste jeg kommer til å ha problemer med er koblingen av det elektriske, å få det til å lyse når det skal.

Hvis du bare skal ha et enkelt innkjørsignal er det bare en bryter som skifter mellom rødt og grønt.
Skal du derimot lage det mer avansert kan du lese litt mer om det her
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 09:49
... og her
Back to Top
Haliaeetus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Haliaeetus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 10:13

Se der, hadde jeg bare letet litt bedre. Men lurer på om noen har disse tegningene som blir nevnt i denne artikkelen: http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del3.htm

Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 10:23
Originally posted by Haliaeetus Haliaeetus wrote:

Se der, hadde jeg bare letet litt bedre. Men lurer på om noen har disse tegningene som blir nevnt i denne artikkelen: http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del3.htm


Kan det være disse du mener?
Back to Top
Haliaeetus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Haliaeetus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 12:32
Tja, kanskje, men på den linken jeg viser til står det at figurer/tegninger mangler, men de finnes i MJ-bladet 3/92. Går litt på skjema for kobling å slikt, selve signalet har jeg tegninger til. Takk for hjelpen til nå forresten.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 13:12
Bare hyggelig å være til hjelp. Nå har jo jeg egentlig bare linket til hva andre har skrevet... Wink

Når det gjelder det MJ-bladet du nevner, er det mulig at dette nummeret kan leses i Stavanger MJ klubb. (Så i en annen tråd at du bor i Stavanger)
Klubbkveld der hver tirsdag fra 1800 og utover...
Back to Top
Haliaeetus View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 02 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Haliaeetus Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2008 at 13:54

Jaja, god hjelp i det også:) Ok, får se hva jeg klarer foreløpig med infoen jeg har nå.

Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2008 at 13:51
Originally posted by Haliaeetus Haliaeetus wrote:

Se der, hadde jeg bare letet litt bedre. Men lurer på om noen har disse tegningene som blir nevnt i denne artikkelen: http://www.platelayer.com/artikler/norske_signaler/signal_del3.htm



Jeg fikk i sin tid etsefilmen av SM Holt og gjorde et antall plater. Jeg har fortsatt noen av disse liggende så om noen er interessert er det bare å ta kontakt via PM. Platen inneholder deler til 5 signaler (2,3 eller 5 lys).

Plate lyssignaler:

Kan kontaktes på
Adresse:

Edit: lagt inn link til bilde

Edited by TeVe - 24 oktober 2008 at 21:14
Terje V.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2008 at 14:05
Jeg ville nok brukt 1.8mm dioder, disse er det nærmeste man kommer forbilde på enklest måte.  Tar jeg ikke helt feil så blir lampen en plass mellom 2-2.1mm om man skal være virkelig nøye..Smile
Ellers så tror jeg at det er smart å få signalhodene "maskinert" ut på en eller annen måte. Tror du fort går lei om man skal file ut endel signaler..
 
Jeg etset selv noen signal med utgangspunkt i den artikkelen Svein-Martin Holt hadde i MJ bladet.  De ble ikke så gale, men det var en del jobb med dem. Og spørsmålet er vel om de holder dagens mål, med tanke på alle de flotte nye modellene som har kommet på markedet  i det siste..
 
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.