MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Advarsel til Modelltogsfolket om SSJ/Skanex
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Advarsel til Modelltogsfolket om SSJ/Skanex

 Post Reply Post Reply
Author
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Advarsel til Modelltogsfolket om SSJ/Skanex
    Posted: 23 juni 2008 at 19:34
Ikke gå i same fella som meg og forhåndsbetal penger til dette firma.
I fjor sommer gikk jeg i fella med begge bena og bestilte meg et ferdigbygd Hg lokomotiv, glad og fornøyd forhåndsbetalte jeg rundt 7000 kroner og fikk beskjed om at loket ville bli levert til meg på høsten 2007.
Det varte og det rakk og intet lok dukket opp, jeg mailet dem og fikk beskjed at jeg ville få loket i November, greit nok tenkte jeg, men November kom...... og gikk og intet lok, ny mail i begynnelsen av Desember.... intet svar......... ny mail igjen og langt om lenge fikk jeg svar om NÅ var det min tur til og få lok........ men intet lok dukket opp.......... dette gjentok seg flere ganger i Januar, Februar, Mars og så i April fikk jeg endelig svar om att jeg skulle få loket like etter messen i Gøteborg og at det da 100% sikkert ville bli sendt......... men tror dere at noe lok dukket opp.... neida og etter det ikke et pip i svar når jeg sender mail til dem.
SÅ til alle brukere her på Jernbane Net ...... tenk dere om to ganger før dere gjør samme blemma og forhåndsbetaler til SSJ-Skanex / SSJ Sällskapet Svenska Järnvägar.

Jeg regner med at jeg må se meg om lenge etter Hg lokomotivet og etter pengene mine, de er antaglighvis borte for alltid.
Er det flere som har blitt svindlet av dette firma her på forumet ?

Noen som vet om det finnes noe lignende forbrukerådet i Sverige som kan hjelpe meg ovenfor et så useriøst firma som det SSJ-Skanex / SSJ Sällskapet Svenska Järnvägar har visst seg og være ?

All hjelp tages i mot med takk.
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 20:22
Huff, føler med deg!

Bare synd de lager så jævlig fine lok
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 20:30
Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Bare synd de lager så jævlig fine lok
 
Gjør de egentlig det?? De har jo tydeligvis ikke laget lokomotivet til Pål hvertfall...
 
Har postet en link til denne tråden på ett svenskt forum, så kanskje det kanskje komme litt svensk respons her etter hvert...
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
hakang View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 26 mars 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 20:43
Skanex/SSJ är skyldiga många, många modellrallare mycket, mycket pengar, eller lok, eller motorvagnståg...

Personligen har jag beställt och mottagit en monteringssats (=målad byggsats) till Hg-loket och jag vet att de faktiskt har levererat lok till fler än mig.

Det som irriterar mig mer än något annat är bristen på information från dem, vilket ju faktiskt öppnar för alla möjliga spekulationer, och misstankar.

Min egen misstanke(/förhoppning...) är att det handlar om projekt som gått över styr men att man nog har en god chans att faktiskt få det man har beställt, även om det kommer att ta sin tid.

Det finns de som tror att det handlar om ett rent bedrägeri men som sagt, jag tror inte det. Ännu...!

Däremot håller jag absolut med om rekommendationen att inte betala något i förskott till Skanex/SSJ!

/Håkan
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 20:46
Jag har också beställt detta Hg lok ifrån Skanex.
har även pratat med en av ägarna.
 
Nu tror jag inte att det är så illa som det blir uppmålat här.
 
Utan det har som nämns varit tålamods krävande att vänta 18 månader, för att få sitt lok.
 
Jag vet också att de har haft en hel del problem med sina leveranser.
 
Men skulle nog vilja säga att det finns hopp utan tvivel.
 
Vänligen Bo
Som också väntar.


Edited by Bo11 - 23 juni 2008 at 20:47
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 20:49
Originally posted by hakang hakang wrote:



Däremot håller jag absolut med om rekommendationen att inte betala något i förskott till Skanex/SSJ!

/Håkan
 
Denne anbefalingen gjelder vel dessverre overalt i mj-bransjen.
 
(Og da tenker jeg ikke spesielt på NMJs Bm69-prosjekt.)
 
 
Back to Top
BenEli View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 juni 2008
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BenEli Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 21:30
Hej olycksbröder!
 
Återger nedan brev som anlände till mig från SSJ- Skanex den 30/5, 2008.
I brevet finns svar på många av de frågor som ställts i bl a detta forum.
Reservation för ev feltolkningar vid OCR- behandling av brevet.
Jag är själv inte medlem i SSJ men tycker ändå jag kan hjälpa dem att sprida den information som lämnas.

Citat:

Viktig trafikinfo från SSJ Skanex

Tåget är försenat

Till samliga beställare av X7 och ännu icke levererade HG lok

Vi beklagar att vi är försenade med våra modeller, och väljer därför att gå ut med en allmän information med frågor och svar och förklaring till samtliga beställare motorvagnståget X7 och ännu icke levererade Hg lok. Ambitionen har varit hög redan från start, men beroendet av ideella insatser i kombination med ett stort antal underleverantörer som gjort det möjligt att ta fram våra modeller har gjort hela organisationen ytterst känslig. Vi kämpar vidare och tar nu ytterligare hjälp av ett flertal externa byggare och leverantörer för att fullfölja samtliga åtaganden. Serierna Hg och X7 är slutsålda och vi tar inte emot fler beställningar via vår webshop förrän samtliga nu beställda modeller är levererade. Vi ber om ert tålamod och hoppas att detta utskick kommer att svara på era frågor och funderingar.

Fråga: Varför är inte alla Hg lok levererade?
Vi har länge legat efter med borrning & fräsning av korgar till monteringssatser och färdigmodeller samt leveranser av drivningar, allt efterhand som dessa kommer in färdigställs monteringssatserna och färdigmodellerna. Tiden for monteringen av färdigmodellerna har dragit ut på tiden p.g.a. bristande resurser, endast två personer klarar detta arbete med de höga kraven på kvalitet och finish, och båda dessa gör detta arbete på sin fritid. Samtliga AC drivningar kräver dekoder för att fungera vilket både försenat och fördyrat dessa modeller. Saknade delar och försenade nytillverkade delar har också bidragit. Vi anlitar nu fler externa partners för färdigställandet av dessa kvarvarande Hg lok.

Fråga: När kommer mitt lok (HG)?
Svårt att säga, men vi lovar att alla kommer att få sina lok. För närvarande gör vi allt vad vi kan utan att tumma på kvaliteten, men någon ny tidsgräns vågar vi inte sätta ut. Dock garanterar vi att alla som beställt och betalt sitt lok kommer att få sin modell som utlovat. Livstids teknisk garanti på alla färdigmodeller utlovas såvida man inte själv gjort ingrepp och modifieringar. Vi kommer också att tillhandahålla samtliga reservdelar för både serie 1 och 2.

Fråga: Vad bar ni gjort för att påskynda tillverkningen?
Fler externa resurser har anlitats, som visat sig kunna montera enligt våra kvalitetskrav.

Fråga: Varför är leveranserna av motorvagnståget X7 försenade?
Helt och hållit en kvalitetsfråga. Dessa modeller gjuts av en underleverantör, och efter godkänt provexemplar skulle leveranserna komma igång. Dock hade vi flera kraftiga kvalitetsproblem med första serien gällande både gjutning och lackering. Hela denna får nu gjutas om, och vår egen lackerare (som lackat Hg loken) gör nu lackeringsarbetet. Samtliga byggsatser är nu levererade men monteringssatserna och färdigmodellerna tar mer tid.

Fråga: När kommer mitt motorvagnståg (X7)?
Monteringssatserna kommer att komma under sommaren, och färdigmodellerna levereras under hösten. Exakta datum kan vi inte ge, men håll ut. Det kommer att vara värt väntan. Serien är nu stängd och inga fler beställningar tas emot.

Fråga: Kan jag avbeställa en redan betald modell?
Ja, det går bra, men det måste ske via vanlig post. Avbeställd modell kommer då att tillfalla de som är uppsatta väntelistan. När avbeställningen är konfirmerad och betalningen återförd kan man inte ångra sig eftersom X7 serien är stängd för beställning och inga fler modeller kommer att göras.

Fråga: är det försent att beställa en modell nu?
Ja. Vi tar inte emot fler beställningar, och väntelistan är redan fulltecknad.

Fråga: Jag har inte betalt min modell ännu, vad händer nu?
Ingenting just nu. Beställningen ligger kvar i systemet och betalning sker först vid leverans.

Fråga: Hur kommer man lättast i kontakt med SSJ?
Vanlig post till adress nedan är bäst. Observera att vi alla jobbar ideellt med detta på ledig tid så räkna med att det kan dröja en stund innan svar kommer. Detta gäller för tills alla nuvarande modeller är klara och levererade. Först då räknar vi med att få tid över till att kommunicera regelbundet.

Fråga: Kommer Hg & X7 tillbaka i uppföljande serier?
Nej. Räkna med att alla modeller vi gör är engångsserier.

Fråga: Kommer ni att klara ut det här inom rimlig tid?
Det är vår förhoppning, men ha i åtanke att detta inte är ett företag utan en förening som bygger på ideella insatser, vilket resulterar i ytterst begränsade resurser. För att förhindra ytterligare framtida förseningar och att vi inte tar oss "vatten över huvudet" igen gör att vi har beslutat att inte ta emot fler beställningar förutom de som redan är bekräftade.

Fråga: Jag är själv medlem i SSJ och vill hjälpa till, vad kan jag göra?
Du är mycket välkommen att hjälpa till. är du kunnig inom avancerat modellbygge, digitalteknik, MJ- mekanik eller administration är mer än välkommen att höra av dig. Skicka ett brev till oss idag. Mycket arbete kan göras på distans, så det spelar ingen roll var du bor, eller om du tidigare inte varit medlem i föreningen.

Fråga: Vad händer härnäst?
Under sommaren kommer vi att följa upp med detaljbilder på färdigmodellerna på vår hemsida och webshop www.skanex.se efterhand som modellerna blir färdiga och skickas ut till sina ägare. Vi kommer också vara på plats på div. tåg och mj evenemang under sommar/höst/vinter och leverera färdiga modeller.

Vi tackar för ditt tålamod och önskar en god tågsommar!
Med vänliga hälsningar,

SSJ Skanex
SSJ Sällskapet Svenska Järnvägar


Slut citat.
 
Länkar till svenska forum där frågan diskuteras:
 
 

 


Edited by BenEli - 23 juni 2008 at 21:46
M v h / Bengt
Back to Top
Daniel Aune View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 august 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 379
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Daniel Aune Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 21:33
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Daniel Aune Daniel Aune wrote:

Bare synd de lager så jævlig fine lok

 

Gjør de egentlig det?? De har jo tydeligvis ikke laget lokomotivet til Pål hvertfall...

 

Har postet en link til denne tråden på ett svenskt forum, så kanskje det kanskje komme litt svensk respons her etter hvert...

 

 

Eirik



Har sett av den gamle produksjonen, den er lekker.

Dessuten, må jo modellen være fin siden halve sverige og flere Nordmenn har bestilt dette særsvfenske loket.

Edited by Daniel Aune - 23 juni 2008 at 21:33
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2008 at 21:55
Slik så mailen jeg mottok den 30/4 2008 kl 17.56 ut:
 
Hej pål,
 
Vi hinner inte med att svara på alla mail direkt.
Ditt lok skickas som utlovat på torsdag denna veckan, vilket innebär att den ska finnas att hämtas ut på fredag/måndag.
Ursäkta att det dröjt, men vi har lovat att kompensera, och det kommer vi att göra.
mvh
Max / SSJ-Skanex
 
Dette var det siste jeg har hørt fra SSJ-Skanex tiltross for at jeg har sendt minst 5 mailer etter den tid og uten og få et eneste svar eller forklaring og nå har de altså hatt over 7 uker på seg etter at loket mitt "ble levert"("skulle ha bli levert") i slutten av april........... men skjer det noe..... neida........ mulig jeg maler litt fanden på veggen her nå, men jeg synes et minimum er at de kunne uoppfordret informere om ståa.  
 
 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2008 at 13:27
Trist at ikke Skanex har fulgt opp. - Slik er det ofte med små firma som drives av entusiaster.
 
Har selv en Hg fra "gamle" Skanex. Dette er etter min mening det beste metallstøpet av en lokkasse som er gjordt for noen svensk modell - og den er rundt 20 år gammel!
Blir den nye like bra, så har de som venter noe å glede seg til!
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2008 at 23:31
Du har vel kvitering fra overføring?? Overførte du pengene over nettet har man alltid en kvitering tilgjengelig på hjemmesiden til banken din etter innlogging osv.
 
Bare hente ut den, det.. Vis den til en svensk versjon av forbrukerombudet.. Da har nå ikke Skanex/SSJ noe å nekte på. Sier de at den er allerede er sendt har de jo formulert det som de ikke har gjort det i sine ep-poster.

Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2008 at 23:58
Nå har tydeligvis svenskene og fåt nok av SSJ/Scanex. Politianmeldelser og mye kritikk ser ut til å være det foreløpig siste resultatet nå. Tydeligvis mange som har "mistet" penger ved å forskuddsbetale sine modeller der i gården dessverre :(
Noen tråder fra svenske fora for de som vil bli oppdatert:
 
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2009 at 17:10
... Og derfor bør man helst komme inn i butikken med kontant i hånda for å dra med varene samme dagen...
Back to Top
Gedsom76 View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 november 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 20
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Gedsom76 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2010 at 23:00

Hej

Jag undrar hur det går för er norrmän som beställt lokmodeller av skanex/SSJ?
Har ni fått era lok eller väntar ni än?
Själv väntar jag på mitt Hg2 lok i byggsats. Har trots upprepad mailkontakt inte kunnat lösa affären med skanex tillfredsställande. Man har lovat mig leverans i februari detta år, sen mars, sen april och nu i maj. Inget lok synes än i min brevlådan och jag är riktigt arg nu på skanex som uppenbarligen inte tänkt att göra rätt för sig. Jag undrar om någon på detta forum vet något om firmatecknaren? Hans riktiga adress och telefonnummer som man kanske kan komma fram till?
Ni som vet nåt kan ni vänligen melda mig privat via pm denna info. Tack!  
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2010 at 01:10
Jeg fikk faktisk mitt lok for ca 1 mnd siden............ tro det eller ei. Det tok noen år, men de klarte da til slutt og levere. Jeg vil på det sterkeste anbefale Skanex og lære seg litt om info og kommunikation. Og love i øst og vest og i vilden sky i åresvis er ikke veien og gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.