MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lok med dekoder vil ikke kjøre
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lok med dekoder vil ikke kjøre

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lok med dekoder vil ikke kjøre
    Posted: 15 juni 2008 at 13:30
Hei,
i går kveld prøvekjørte jeg ett splitter nytt lok fra ett Roco startsett. Det første jeg gjorde var å endre adressen fra 3 til 30. Deretter kjørte jeg det i ca 2 timer uten problemer.
Etter ett stasjonsopphold ville plutselig ikke lokomotivet kjøre videre. Men det rare er at alle andre funksjoner på dekoderen fungerer. Jeg kan skru av og på lys, og de endrer seg med kjøreretningen. Men toget kjører altså ikke.
Har testet med annet lok på samme bane, og med samme kontroll, og det kjører helt fint.
 
Akkurat dette problemet har jeg aldri vært borti før, og synes det er veldig merkelig.
 
Har noen tips eller forklaringer på hva som kan ha skjedd?
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 13:39
Her er ihvertfall to mulige forklaringer, avhengig av om det er lyd fra motoren eller ei når du prøver å kjøre:

Lyd fra motoren, noe "henger" i drivverket.

Ingen lyd fra motoren, dårlig kontakt i ledningene til motoren (nærmere bestemt den grå eller oransje ledningen fra dekoderen eller videre fra dekoderpluggen til selve motoren).
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 13:52
Dette er -desverre- ett lydløst lokomotiv, så da får jeg skru opp loket og kikke på ledningene. Synes det er litt rart siden loket er fabrikknytt, men absolutt en fornuftig teori...
 
Ben


Edited by ben - 15 juni 2008 at 13:53
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 15:36
Ny oppdatering -om det skulle være av interesse-, jeg åpnet loket og det viste seg at det var en strømførende metall"tapp" som var løs på printbrettet på loket. Dermed fikk ikke motoren strømtilførsel, så dine antagelser var helt riktig Bjørn!
 
Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2008 at 15:45
Flott, Ben!
Ofte er det ikke så kompliserte feil, selv om man har følelsen av at "ingenting virker"...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.