MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Amerikaner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Amerikaner.

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Amerikaner.
    Posted: 07 juni 2008 at 16:34
Var på sinaco.no eller iallefall den hobbyforretningen i drammen som legges ned. kjøpte med meg et amerikansk lok derfra.
Prøvde det på anlegget mitt (roco digital) hvor det bare sa "vrrrrrrrr".
koblet så ifra roco digital sakene og la til en normal switch greie. transformator.
da bare kom den virre lyden bare høyere og toget nekter å røre på seg. vi prøvde det hos han og der  funka det helt perfekt.
legger ved noen bilder av det hvor jeg lurer på om det kan bli digitalisert.
er et bachman.







Edited by Jonas - 07 juni 2008 at 16:37
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 17:36
Hei Jonas,

så vidt jeg vet har ikke Rocos digitalsystem mulighet for å kjøre lok uten dekodere, så da risikerer du bare å skade motoren dersom du prøver (lenge nok).

Jeg tror ikke det skal by på så store problemer å digitalisere dette loket. Det har riktignok ingen ferdig plugg for dekoder, men dersom motoren er isolert fra ramma (eller at det lett kan gjøres) så er det ikke så mange ledninger som skal loddes på plass.

Butikken heter forresten Sianco.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 17:53
men jeg prøvde dette både med analog og digital kontroller. ingen av dem virket loket på... derfor er jeg litt redd...
skal kansje en tur til DMJK til torsdagen og prøve å få hjelp.
Takk for hjelpen Bjørn
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 18:14
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

men jeg prøvde dette både med analog og digital kontroller. ingen av dem virket loket på... derfor er jeg litt redd...skal kansje en tur til DMJK til torsdagen og prøve å få hjelp. Takk for hjelpen Bjørn


Vel, loket du har kjøpt behøver likespenning (DC) for å fungere, Roco digital kan ikke levere det. Og så sa du at du hadde brukt "normal switch greie. transformator". Transformatorer leverer heller ikke likespenning, med mindre det er bygget en likeretter inn i den (i MJ-verden kaller man det også da en transformator, dessverre... ).

I klubben på torsdagen, skal jeg ta med en innmeldingsblankett for nye medlemmer, Jonas?
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 19:03
får desverre ikke råd til å melde meg inn før fredagen... dumme stipend som kommer litt sent alltid Tongue men ta gjerne med så jeg får fyllt ut imens.
hvis jeg vil ha dette digitalt og kompatibelt med ROCO digital, på billigst mulig måte, hvor mye tror du jeg må legge ut av penger?
-Jonas
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 20:28
Tja, er det noen som vet hva det koster pt. for en rimelig DCC-dekoder (gjerne uten plugg)?
200-300 kroner?

Edit: Ser at NMJ har en dekoder til kun kr. 169,-. Den har lastregulering, men ikke mulighet for lange adresser (dvs. > 127).

Edited by Bjørn R Larsen - 07 juni 2008 at 20:34
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 20:39
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

Tja, er det noen som vet hva det koster pt. for en rimelig DCC-dekoder (gjerne uten plugg)?
200-300 kroner?

Edit: Ser at NMJ har en dekoder til kun kr. 169,-. Den har lastregulering, men ikke mulighet for lange adresser (dvs. > 127).
 
Lenz har bra dekodere til en rimelig penge, ihvertfall hvis du kjøper hos disse karene:
 
 
Arne Smile
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 21:26
adressen tenkte jeg å sette på 69 (er vel ikke mange på DMJK som har det?)
vet hobby train har plugg til 250,-... men nå blei det jaggu dyrt her Sleepy
 200,- for dekoder, 250,- for plugg... 250,- for medlemmskap hehe.
går det å bruke plugg jeg har på et annet lok? snakker den pluggen til 250,-...
isåfall sparer jeg litt penger.
bare jeg får ordna med dekoder? vet ikke om noen hadde orket å satt det på for meg?
-Jonas


Edited by Jonas - 15 juni 2008 at 22:42
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 23:20
Digitrax har en dekoder
DZ125 New Tiny Wired Decoder (Replaces DZ123) 1.0 Amp for track voltage up to 20 volts 2 Functions .418” x .340” x .112” / 10.6mm x 8.7mm x 2.86mm (Approx. measurement without wires) Scaleable Speed Stabilization-BEMF, Transponding, SuperSonic, SoundBug Compatible
Pris NOK 195,-
Selges av Laar Import
laarimp()gmail.com
Sett inn krøllalfa

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 23:26
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

vet hobby train har plugg til 250,-... men nå blei det jaggu dyrt her Sleepy
350,- for lok, 200,- for dekoder, 250,- for plugg... 250,- for medlemmskap hehe.
går det å bruke plugg jeg har på et annet lok? snakker den pluggen til 250,-...
 
Hva slags plugg er det du tenker på??
 
Dersom lokomotivet ditt ikke har en standard plugg innmontert så er det da bare å a)kjøpe en decoder uten plugg og lodde inn, eller b)kjøpe en decoder med plugg, klippe av pluggen og så lodde den inn i loket.
 
 
Forøvrig vil jeg tro du kan komme til å slite litt i hobbyen om du syns 350,- for et lok, 250,- for en decoder og 250,- for et klubbmedlemsskap er dyrtWink
På den annen side er du jo ikke så gammel ennå da, så situasjonen bedrer seg nok etter hvertSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2008 at 23:50
Satser på den ja...
så på loket at +"n på pæra foran går i selve kroppen på loket.  var med tegninger så...
skal iallefall ta det med på DMJK / Hobby Train i løpet av neste uke.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.