MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kristiansand 2008
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kristiansand 2008

 Post Reply Post Reply
Author
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kristiansand 2008
    Posted: 03 juni 2008 at 15:02
Fristen for påmelding til Kristiansandstreffet nærmer seg.
Innen 15 juni ønsker vi påmeldingene.

Vi sees vel?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 11:53
 
 
You"ve got mail, Mr. Skråvika Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 21:45
Moduler eller folk?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2008 at 22:33
Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Moduler eller folk?
 
Moduler.
 
Fristen for deltagere er satt til 15. august.
 
Se invitasjonstråden her:
 
 
Mvh
 
Eirik
assisterende modultreffplanleggingssekretær
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 22:11
Er det mange som skal nedover på treffet i Kr.sand.
Er så heldig at det er bare noen få mil fra der jeg bor.
Men det er jo mye lengre for meg til de andre treffene da og der er kjipt.
Så det går ikke ann å komme på alle treff som er langt unna.
Eirik
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 22:16
hvilken dato er treffet?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 22:24
Originally posted by Stian Stian wrote:

hvilken dato er treffet?
 
Det, og flere opplysninger finner du i tråden her: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3527
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 22:28
Originally posted by eibro eibro wrote:

Er det mange som skal nedover på treffet i Kr.sand.
Er så heldig at det er bare noen få mil fra der jeg bor.
Men det er jo mye lengre for meg til de andre treffene da og der er kjipt.
Så det går ikke ann å komme på alle treff som er langt unna.
 
Hvor mange deltagere det blir er litt tidlig å si, siden påmeldingsfristen for personale ligger litt frem i tid. Men det pleier vel være rundt 40-70 mann på treffene.
 
Ut fra foreløpig oversikt tror jeg ikke det blir noe problem å fylle hallen med både folk og moduler. Og det kan se ut som det dukker opp flere nye moduler som ikke har vært vist på treff før, hvilket jo også er gledeligClap
Bl.a. får vi besøk av moduler fra Danmark denne gangen.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 22:32
esj..... skole tid og jeg bor i bergen så lite aktuelt desverre.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2008 at 09:38
Jeg ser det står følgende på invitasjonen på en annen tråd: Påmeldingsfrist for personer som ønsker å delta uten moduler er 15. august 2008.
Er det for de som skal komme å se på også?

Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2008 at 10:36
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg ser det står følgende på invitasjonen på en annen tråd: Påmeldingsfrist for personer som ønsker å delta uten moduler er 15. august 2008.
Er det for de som skal komme å se på også?

Et FREMO-treff er i hovedsak ikke noe man ser på, men noe man deltar på. Det er ikke som en messe hvor publikum "går fritt rundt", men mer som en lukket samling for påmeldte deltagere som er til stede for å ha det hyggelig, og kjøre tog på det oppsatte anlegget etter oppsatte ruter.
 
 
Når hallen fylles med anlegg blir det begrenset bevegelsesplass, og derfor er det og viktig å vite på forhånd hvor mange som kommer til treffet. I motsetning til en messe hvor det kan væer plass til mange hundre besøkende på en gang vil et FREMO-treff kunne bli for trangt for de som kjører på anlegget allerede med 80-90 personer til stede.
 
Mvh
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2008 at 23:46
Men hvis jeg melder meg på så må jeg være aktiv på anlegget?
For eks. være på en stasjon/ oppstillingsspor o.l?
Men hva for eks. kan en ungdom gjøre på et slikt treff?
har aldri vært med på det før så det kan bli en opplevelse.


Edited by eibro - 05 juli 2008 at 23:50
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 01:20
Originally posted by eibro eibro wrote:

Men hvis jeg melder meg på så må jeg være aktiv på anlegget?
For eks. være på en stasjon/ oppstillingsspor o.l?
Men hva for eks. kan en ungdom gjøre på et slikt treff?
har aldri vært med på det før så det kan bli en opplevelse.
 
Det er sikkert mulig å komme innom for en titt og, bare det gis et lite forhåndsvarsel. Men det største poenget med et anlegg på et FREMO-treff er jo selve trafikkspillet, og melder du deg på der vil du definitivt bli "satt i arbeid" uansett alder. Arbeidsoppgavene på anlegget er jo varierte, og du vil bli tatt vel i mot og om du ikke har deltatt på noe tilsvarende før så finnes det alltids folk med litt erfaring som du kan henge over skulderen på til å begynne med og som kan lede deg rundt. Det kan f.eks. være at du blir med en litt mer erfaren og at du kan kjøre et tog mens vedkommende guider deg rundt anlegg, regler etc underveis. Såvidt jeg har sett har det vært flere yngre til stede på tidligere treff, og de har alle gjort en god innsats, så har du interessen er ikke alder noen hindring. Og har du ikke interesse for trafikkspill ennå, så tror jeg flere deltagere her på forumet kan skrive under på at deres interesse vokste betraktlig etter et besøk på et FREMO-treffWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 10:52
Originally posted by eika eika wrote:

 
...så tror jeg flere deltagere her på forumet kan skrive under på at deres interesse vokste betraktlig etter et besøk på et FREMO-treffWink
 
Eirik


Så absolutt! Jeg debuterte i FREMO sammenheng i Arendal nå i mars. Du kan si det slik at hobbyen tok en helt ny vending etter dette.
Det å kjøre modelltog blir ikke det samme etterpå, i positiv forstand.
Utrolig fasinerende dette trafikkspillet. Veldig realistisk i forhold til 1:1, med kryssinger, forsinkelser osv. Skikkelig artig.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 16:44
Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det har vel vært en litt løselig satt aldersgrense på 15-16 år tror jeg, men også yngre har vært i sving som togførerere - da gjerne med en "guide" eller "mentor" på slep . Alle med genuin interesse for jernbane og lyst til å delta er hjertelig velkomne!
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2008 at 16:52
Jeg melder meg på.
Dette blir morro =)


Edited by eibro - 06 juli 2008 at 16:59
Eirik
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2008 at 09:44
Originally posted by eika eika wrote:

 
Ut fra foreløpig oversikt tror jeg ikke det blir noe problem å fylle hallen med både folk og moduler. Og det kan se ut som det dukker opp flere nye moduler som ikke har vært vist på treff før, hvilket jo også er gledeligClap
Bl.a. får vi besøk av moduler fra Danmark denne gangen.
 
Eirik
 


Blir det publisert noen oversikt over påmeldte moduler/oppsett av anlegg eller blir dette en overaskelse ved oppmøte til treffet?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2008 at 11:35
Originally posted by asai asai wrote:

Blir det publisert noen oversikt over påmeldte moduler/oppsett av anlegg eller blir dette en overaskelse ved oppmøte til treffet?
 
Vi satser da absolutt på å få publisert både moduloppsett og andre viktige beskrivelser før treffet slik at deltagerene kan få litt tid til å forberede seg.
 
Påmeldingsfristen har jo nylig gått ut, og vi er nå i ferd med å danne oss et inntrykk av hva vi kan få til med de moduler vi har til rådighet. Vi har også grovdiskutert oss frem til en mulig rekkefølge på stasjoner/industrier samt dermed mulige kjørestrekninger for forskjellige tog. En av de store delene av jobben som vil ta igang så fort DC er tilbake fra litt ferie vil så bli utfordringen med å få plassert stasjoner og strekningsmoduler utover i hallen på en datategning på en slik måte at det blir balanse i avstander mellom stasjoner, tilstrekkelig plass til operatører og at det i det hele tatt lar seg gjøre å få modulene/stasjonene i den rekkefølgen vi ser for oss oppe i hodene våre i dag. Det har vi ingen garanti for at fungerer i praksis, og det kan godt hende vi på et tidspunkt må innse at våre foreløpige ideer må justeres for å tilpasse anlegget til lokalet.
 
Paralellt med denne tegnejobben så fortsetter og arbeidet med å planlegge mulige rutetraseer etc for togene som skal traffikere anlegget ut fra påmeldt materiell. Selve rutene kan ikke detaljplanlegges før vi vet nøyaktig oppsett og kjøretid mellom stasjonene.
 
Til slutt kommer så jobben med å sette opp de nøyaktige rutene, utarbeide rutebøker, beskrivelser og kjøreoppdragene og alle de andre små detaljene.
 
Så selv om panikken ikke har satt inn for fullt, så regner jeg med aktivitetsnivået på planleggingen vil øke gradvis fra rolig, kontrollert arbeide mot "siste line panikk" rett før treffetWink.
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2008 at 12:57
Gleder meg til å se både tegning av oppsettet og ikke minst live når det er satt opp. Regner med jeg er med på oppsetting av noen av modulene her fra vest... Wink
Er det påmeldt mye rullende materiell?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2008 at 18:45
Originally posted by asai asai wrote:

Er det påmeldt mye rullende materiell?
 
 
Har ikke nøyaktig oversikt over påmeldt materiell i øyeblikket. Vet vi har noen hull særlig i godsavdelingen, så det kommer nok en etterlysning etter hvertWink.
 
Men på modulsiden kan det jo kanskje friste med hele 4 stasjoner som ikke har deltatt på treff før så langt jeg har oversikt overBig%20smile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.