MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - (Smal)Sporvidder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

(Smal)Sporvidder

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: (Smal)Sporvidder
    Posted: 27 mai 2008 at 18:36

Jeg lurer på om sporvidden på H0m og H0n3 er den samme?

Noen som vet?
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2008 at 20:09
Hei
H0n3 er 3 fot 914mm-(891mm i Sverige)- 10,5mm sporvidde.    H0m er 1000mm- 12mm sporvidde
 
Hilsen Arne Syverstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 13:08
Originally posted by Arne Syverstad Arne Syverstad wrote:

Hei
H0n3 er 3 fot 914mm-(891mm i Sverige)- 10,5mm sporvidde.    H0m er 1000mm- 12mm sporvidde
 
Hilsen Arne Syverstad


Hvordan får du til 914 mm? 3 engelske fot er etter min beregning (2,56 x 12 x 3) 922 mm. At det i H0 likevel blir 10,5 (egl. 10,6) mm er greit nok, men det var utgangspunktet jeg stusset på.

n-en i H0n står vel for "narrow", så da kan man konstruere flere varianter: H0n2, H0n3 og ikke minst H0n3.5 som er vårt norske smalspor (1067 mm). Den blir 12,3 mm i H0, altså i praksis det samme som H0m.

H0e er da en tilsvarende europeisk/tysk smalsporskala (e for "eng") med 9 mm sporvidde, altså litt smalere enn H0n3.
Svein S
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 13:23
På min kalkis blir det 25,4mm(UK tomme) x 12 x 3 = 914,4mm : 87 = 10,51mm Cool
 
Arne
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 15:40
Originally posted by aha aha wrote:

På min kalkis blir det 25,4mm(UK tomme) x 12 x 3 = 914,4mm : 87 = 10,51mm Cool
 Arne


25,4 mm gjelder også for US tommer, men når en likevel tar utgangspunkt i fot, kan jo 30,48 cm brukes Wink
Bjørn Egil
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 20:49
Hei
Grunnen til at 3 fot er smalere i Sverige er at
en svensk tomme er 24,75 mm.
24,75 x 12 x3 = 891 mm : 87 = 10.24 mm
 
Modellklubben Trefoten i Stockholm bygger egne spor med
sporvidde 10,25
 
Hilsen
Arne Syverstad
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 21:32
Når dere snakker om H0m så står det på Mj-wiki dette:
H0m er betegnelsen på smalspor i H0 skala, der sporvidden er 12 mm. Dette tilsvarer en sporvidde på 85-125 cm i virkeligheten.
I modell kan man bruke TT skala skinner, men det finnes egne skinner som er laget for H0m og også har 12 mm sporvidde.
Som jeg skjønner det da så må jo H0m være fra 850mm til 1250mm.
Eller forstår jeg dette feil?
Da kan jo H0m være 1067mm også. Som Setesdalsbanen.
Eirik
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 21:46
Hei igjen
 
Når vi først snakker om sporvidder i Sverige så hadde svenskene
et mål de kalte decimaltum  . Som kjent går det 12 tommer i 1 fot
men en decimaltum var en fot delt i 10 tommer. Dette ga mange
merkelige sporvidder. Totalt ca. 20 forskjellige har vært ibruk hos
broderfolket.
 
Hilsen
Arne Syverstad
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2008 at 21:48
Originally posted by aha aha wrote:

På min kalkis blir det 25,4mm(UK tomme) x 12 x 3 = 914,4mm : 87 = 10,51mm Cool
 
Arne


Du har selvfølgelig helt rett. Hjernen min trenger visst en oppfriskning av slike basaldata som inch vs mm. Beklager at jeg dro i gang en helt unødvendig debatt. Embarrassed
Svein S
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 10:52
Originally posted by eibro eibro wrote:

Når dere snakker om H0m så står det på Mj-wiki dette:
H0m er betegnelsen på smalspor i H0 skala, der sporvidden er 12 mm. Dette tilsvarer en sporvidde på 85-125 cm i virkeligheten.
I modell kan man bruke TT skala skinner, men det finnes egne skinner som er laget for H0m og også har 12 mm sporvidde.
Som jeg skjønner det da så må jo H0m være fra 850mm til 1250mm.
Eller forstår jeg dette feil?
Da kan jo H0m være 1067mm også. Som Setesdalsbanen.
 
12 mm * 87 blir 1044 mm. Vilka spårvidder den passar till i modell är ett beslut som byggaren själv kan fatta, men till 1067 mm är det ju rätt nära.
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 14:39
Det som var interessant for min del var om H0m og H0n3 materiell går på samme sporvidden siden forskjellen er såpass "liten".
At det er forskjeller i 1:1 er jeg fullt klar overWink
Back to Top
Arne Syverstad View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Syverstad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 15:35
Hei
Som du kanskje ser har H0n3 10,5mm sporvidde og H0m 12mm sporvidde
og går derfor ikke på samme skinner. Håper det ga svar på ditt spørsmål.
På noe matriell kan hjulene presses inn fra 12 til 10,5 mm.
 
Hilsen
Arne Syverstad
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 16:23
 
Ja, mange takk for svaret, jeg hadde håpet at man praktiserte samme som løsning som f.eks i Spania hvor man bruker 16,5mm sporvidde i H0 selv om den skulle vært 18,4mm.
 
Originally posted by Arne Syverstad Arne Syverstad wrote:

På noe matriell kan hjulene presses inn fra 12 til 10,5 mm.
 
 
Det er nok det motsatte som ville vært aktuellt i tilfelle, jeg vurderer å kjøpe noe amerikansk smalspormateriell i H0n3, og lurte på om dette går på H0m spor 
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 16:31
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 Det er nok det motsatte som ville vært aktuellt i tilfelle, jeg vurderer å kjøpe noe amerikansk smalspormateriell i H0n3, og lurte på om dette går på H0m spor 
Ytteramade lok går nog inte, och för innerramade lok kommer sannolikt att behöva nya axlar.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 16:33
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
Det er nok det motsatte som ville vært aktuellt i tilfelle, jeg vurderer å kjøpe noe amerikansk smalspormateriell i H0n3, og lurte på om dette går på H0m spor 


Visste ikke at det var smalspor på Sandnes....  LOL
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 17:14
Originally posted by asai asai wrote:

  
Visste ikke at det var smalspor på Sandnes....  LOL
 
Å joda, i Sandnes var det smalspor frem til 01.05.1944.Wink
Jeg registrerer også at du bruker "på" Sandnes, det må du nok forklare for Terje-OShockedLOL
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 17:28
Dette skev en jeg kjenner
Er det noen her som vet hvem som leverer treskinnespor (sporveksler) (H0 - H0m). Har lett hos Tillig, men finner ikke det vi trenger der. Utstyret skal brukes til bygging av en modell av Grovane stasjon omkring 1948.
Dette svarte ses
Redd du må håndbygge dette. Det finnes sikkert noe amerikansk, men neppe for den sporvidden (3"6"), men kanskje for 3"
Så jeg kjønner ikke hvorfor det ikke er helt konkret mulig å kjøre det.
Det er jo bare snakk om 23 mm i virkeligheten.
Men hvis jeg skal bygge dette ville jeg jo valgt H0m, det er sikkert billigere (kansje) og det finnes noen veksler.
Dette er min mening til saken.
Eirik
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 18:03
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by asai asai wrote:

  
Visste ikke at det var smalspor på Sandnes....  LOL
 
Å joda, i Sandnes var det smalspor frem til 01.05.1944.Wink
Jeg registrerer også at du bruker "på" Sandnes, det må du nok forklare for Terje-OShockedLOL

Er klar over at det var smalspor, men trodde ikke det var den epoken du bygger.. Big%20smile

Jeg er født og oppvokst Sandnes. Rart det der, men det er alltid blitt sagt slik. Mens man sier i Stavanger... (Det har nok en del med at det er Stavanger som er byen... Wink

Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 22:49
Originally posted by asai asai wrote:

Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by asai asai wrote:

  
Visste ikke at det var smalspor på Sandnes....  LOL
 
Å joda, i Sandnes var det smalspor frem til 01.05.1944.Wink
Jeg registrerer også at du bruker "på" Sandnes, det må du nok forklare for Terje-OShockedLOL

Er klar over at det var smalspor, men trodde ikke det var den epoken du bygger.. Big%20smile

Jeg er født og oppvokst Sandnes. Rart det der, men det er alltid blitt sagt slik. Mens man sier i Stavanger... (Det har nok en del med at det er Stavanger som er byen... Wink

 
Total avsporing her nå men i"n har ingenting med hvem som er størst gjøre. Får ta en runde på det på privaten TerjeConfusedLOL
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2008 at 23:04
Originally posted by eibro eibro wrote:

Dette skev en jeg kjenner
Er det noen her som vet hvem som leverer treskinnespor (sporveksler) (H0 - H0m). Har lett hos Tillig, men finner ikke det vi trenger der. Utstyret skal brukes til bygging av en modell av Grovane stasjon omkring 1948.
Dette svarte ses
Redd du må håndbygge dette. Det finnes sikkert noe amerikansk, men neppe for den sporvidden (3"6"), men kanskje for 3"
Så jeg kjønner ikke hvorfor det ikke er helt konkret mulig å kjøre det.
Det er jo bare snakk om 23 mm i virkeligheten.
Men hvis jeg skal bygge dette ville jeg jo valgt H0m, det er sikkert billigere (kansje) og det finnes noen veksler.
Dette er min mening til saken.


Selvfølgelig er H0m (12 mm) brukbart hvis man skal bygge norsk normalsmalspor (1067 mm, 3"6"). Men nå var vel opplysningen at man IKKE fant noe passende 3-skinnemateriell hos Tillig, og da svarte jeg at det finnes nok noe amerikansk 3-skinnespor, men at det nok er 3", altså H0n3 som har 10,5 mm sporvidde. Og de 1,5 mm tror jeg man ikke skal overse.

Hvilke 23 mm henviser du til, forresten?
Svein S
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 09:19
Växlar och spår finns det till både H0m och H0n3. Till H0n3 finns vidare treskensspår inklusive växlar från Shinohara.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2008 at 16:38
takk for svar ses.
Jeg mener at det er bare 23 mm i virekligheten fra 1067mm.
Så det er jo ikke mye i virkeligheten.
Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke finner noe.


Edited by eibro - 30 mai 2008 at 16:40
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 18:14
Originally posted by eibro eibro wrote:

takk for svar ses.
Jeg mener at det er bare 23 mm i virekligheten fra 1067mm.
Så det er jo ikke mye i virkeligheten.


Jeg skjønner fortsatt ikke. 23 mm fra 1067 er enten 1090 eller 1044, og ingen av de to tallene sier meg noe.
Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 19:59
Originally posted by ses ses wrote:


Jeg skjønner fortsatt ikke. 23 mm fra 1067 er enten 1090 eller 1044, og ingen av de to tallene sier meg noe.


Tallet er 1044, og det er 12mm H0 modellspor ganget med 87.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2008 at 22:03
Takk for du hjelper meg å forklare det Bjørn.
Eirik
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 17:37
Da skjønte jeg det omsider også: 12 mm sporvidde (1044 i 1:1) er et greit kompromiss for både meterspor (1000) og norsk smalspor (1067). Og det har vel ingen i denne debatten vært uenig i heller. 
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.