MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Å slakte et anlegg...
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Å slakte et anlegg...

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Å slakte et anlegg...
    Posted: 22 mai 2008 at 20:46
Hei.

Jeg er ganske ny her og har ikke fått lest gjennom alle trådene ennå, så beklager om dette har vært diskutert tidligere.

En kamerat kom innom med et anlegg (Märklin H0) han hadde fått tak i, og lurte på om jeg kunne se om noe av det var brukbart. Han driver ikke med MJ selv, og har null peiling, men vil vite om det evt er noe å selge videre. Jeg har heller ikke peiling, det er vel derfor jeg poster dette her inne...

Har brukt 3 kvelder på å gå gjennom alle eskene (selve anlegget har jeg ikke rørt ennå) og har funnet endel saker som jeg tok bilder av, men jeg har visst ikke lov til å laste opp bilder her virker det som. Derfor lurer jeg på:

Når man slakter et anlegg på denne måten, hva er det man bør / kan ta vare på? Har funnet noe jeg vil beholde selv, men jeg har mine bestemte tanker om hva jeg vil ha. Det kan være ting jeg vil kaste som andre er på leting etter, kjipt om slikt skal havne i søpla...

Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2008 at 22:48
Er ingen ekspert, men lurt å la folk se først.. Her er en link til en side hvor du kan få "Img" koder til bilder som du legger i posten din..

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 08:40
For (mange av) oss som driver med mj og anleggsbygging, er "søpla" et ord vi får frysninger av .... Wink
Gjenbruk er et mye bedre, varmende ord Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 21:06
Trond: Takk for linken, men jeg fant ut av problemet. Som regel er det brukerens egen feil når det ikke funker, og det var det denne gangen også... Embarrassed

Bjørn Egil: Det var nettopp gjenbruk jeg hadde i tankene. Det er helt sikkert saker her som jeg ikke har bruk for selv, mens andre kan ha behov for dem.

Skal se om jeg har fått løst bildeproblemet nå..:

Før jeg visste hva jeg sa ja til å gå gjennom...:



I denne esken er det 221 M-skinner (rette og buede i diverse lengder og radier), 2 krysspor, 13 sporveksler, 1 dobbelt kryssporveksel, 9 kjøreledningsmaster og diverse kjøreledninger:


Diverse lok, har ikke testet om de virker. Bakerst til venstre er en Lima El13:


Diverse vogner. Bakerst er en Lima NSB B3 personvogn, det er også to  Roco NSB G3 godsvogner:


Dette er resultatet av første grovsortering, må gå gjennom denne haugen en gang til. Her er det diverse bygningsdeler og masse elektrisk:


Her er noen bygninger som fortsatt er fastmontert på anlegget:

























Kontrollpult med trafo og brytere:


Noe vil jeg beholde selv, og noe er øremerket for en annen kamerat. Men det er fortsatt veldig mye saker til overs, så spørsmålet er om dette kan være av interesse for noen..?

Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 22:18
HVOR MYE FOR EL 13 OG B3???????
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 22:54
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

HVOR MYE FOR EL 13 OG B3???????


Jeg vet ikke hva slikt går for på bruktmarkedet, og jeg vil heller ikke at denne tråden skal være en salgstråd. Men jeg kan koble deg videre til kameraten min om du sender meg en PM, så kan dere sikkert komme til enighet.

Back to Top
alf gunnar View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 mai 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote alf gunnar Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2008 at 23:47
du får gi meg ett bud odin
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 18:13
Ellers da, er det flere som har noen meninger ang dette? Hva er det folk kan ha bruk for, generelt sett? Er det f.eks noen vits i å bruke masse tid på å ta vare på alt av lyspærer og annet elektrisk som allerede er montert på anlegget, eller er dette slikt som kan kastes (sorry Bjørn Egil) siden folk kanskje heller velger å kjøpe nytt? Godt mulig jeg spør veldig dumt nå, men jeg føler ikke at jeg har erfaring nok til å kunne vurdere dette på egen hånd.

Har snakket med Alf Gunnar (det er hans anlegg) og gitt beskjed om at denne tråden kun er ment som hjelp for min egen del, jeg vil verken involveres i selve salget eller at denne tråden skal ende opp som en budrunde. Vil ikke at min første tråd her inne skal bli sperret pga kommersiell virksomhet... Ouch

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 21:06
Hvorfor ikke prøve å selge på QXL? Da kan de som er interessert by det de er villig til å betale.
Medlemmer i klubben her i Stavanger har meget gode erfaringer med å selge slikt på QXL.
 
Petter 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2008 at 22:39
Takk for tipset Petter Smile. Har aldri prøvd QXL selv, men han kan jo vurdere det om det blir noe til overs.

Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 12:32
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Ellers da, er det flere som har noen meninger ang dette? Hva er det folk kan ha bruk for, generelt sett? Er det f.eks noen vits i å bruke masse tid på å ta vare på alt av lyspærer og annet elektrisk som allerede er montert på anlegget, eller er dette slikt som kan kastes (sorry Bjørn Egil) siden folk kanskje heller velger å kjøpe nytt? Godt mulig jeg spør veldig dumt nå, men jeg føler ikke at jeg har erfaring nok til å kunne vurdere dette på egen hånd.
 
For min egen del ville jeg si at saker som fortsatt "ser bra ut" etter å ha blitt demontert fra anlegget, kan være interessant for andre.
Ledninger er stort sett "bruk og kast" - når de trekkes løs, blir de oftest ubrukelige (BØR ikke brukes omigjen!). Men det kommer selvsagt litt an på hvordan de var festet. Men som sagt: Saker som fortsatt "ser bra ut" etter demontering, kan være noe å bruke omigjen.
Og det som ser ut som skrap...vel, der får den enkelte vurdere sjøl, det er veldig individuelt.
Lyspæreholdere som kan løsnes uten å bli ødelagt, kan sjølsagt brukes omigjen. Lyspærer som er loddet fast har mindre verdi, osv.
 
Mvh Jon S.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2008 at 17:21
Takk Jon, det var akkurat en slik tilbakemelding jeg var ute etter!Smile

Når det gjelder lyspærene har jeg så langt ikke funnet en eneste sokkel, alle pærene er loddet direkte til ledningsnettet på undersiden:



Ledningsnettet ellers kan nok bare kastes, men pærene har ganske lange tilførselsledninger og kan fjernes uten problemer.

Det samme gjelder i og for seg også alle gatelysene fant jeg ut. De bruker også samme type pærer, selve masta er bare en ståltråd som er bøyd i fasong med ledningene inntil og en strømpe rundt.

Svein

Back to Top
Helge Myhre View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helge Myhre Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2008 at 10:37
En trafo kan være lett omsettelig hvis den er pent brukt, ser pen ut og virker godt, og også hvid du har digitale styreenheter.
Mvh.
Helge Myhre
www.togwebsiden.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2008 at 17:41
Hei Helge.

Det er 3 trafoer, alle på 10VA. Har ikke testet de ennå, og en av de har løst deksel og har tydeligvis blitt åpnet, så uvisst hvilken stand den er i. Skal beholde en selv, og en kamerat har bedt om å få kjøpe de to andre hvis de virker.

Har ikke full oversikt ennå, det har vært alt for varmt her til at jeg har orket å drive med dette de siste dagene. Skal ta nye bilder når alt er sortert og øremerkede saker er lagt til side.

Svein

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juli 2008 at 04:54
Da er sakene omsider sortert, dæven så godt det er å se igjen biljardbordet etter nesten 2 mnd..! Utvalget ble litt redusert etter at jeg og en kamerat plukket ut det vi ville ha, men det er forsatt masse til overs.

Har 4 esker her nå; skinner, tog, hus/landskap og elektrisk (masse saker jeg ikke aner hva er). Kan ta bilder og legge ut om noen er interessert i noe spes, det resterende havner hos Alf Gunnar innen rimelig kort tid.

Svein



Edited by Svein_A - 17 juli 2008 at 04:57
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.