MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJ-treff på Thamshavnbanen 26 og 27 juli
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJ-treff på Thamshavnbanen 26 og 27 juli

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJ-treff på Thamshavnbanen 26 og 27 juli
    Posted: 22 mai 2008 at 09:10
Som en del av markeringen av Thamshavnbanens 100 års jubileum arrangeres det lørdag 26 og søndag 27 juli modelljernbanetreff på Løkken i Meldal.

Arrangementet er åpent for alle, det er ikke nødvendig med påmelding. Det er ingen form for modelltvang, men det er hyggelig om MJ-folk tar med seg et eget prosjekt. Skala, forbilde eller grad av ferdigstillelse spiller ingen rolle!

Hovedattraksjonen på treffet blir anlegget Orkhavnbanen, et H0e anlegg sterkt inspirert av Thamshavnbanen:



Undertegnede vil vise sine 0-skalamodeller med forbilder fra Thamshavnbanen:



Og selvsagt vil jubileumsmodellen av Kongevogna være tilgjengelig både for beskuing og anskaffelse!

Arrangementet finner sted i Orkla industrimuseums informasjonssenter på Løkken. Å delta på treffet koster ikke noe mer enn å løse vanlig billett til informasjonssenteret. Denne koster 55 for voksne, 30 for barn/honnør og 140 for familie.

Ta kontakt på mail eller telefon 402 19 068 for ytterligere informasjon.


(Løkken ligger ca en times kjøring (66 km) fra Trondheim:
Veibeskrivelse i Google Maps)

Mvh Håvard H

Modelljernbaneforeningen på sporet av den tapte tid

Edited by Håvard H - 20 juli 2008 at 17:35
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2008 at 09:01
Jeg minner om dette - bruk en av årets fineste dager i Midt-Norge på en av Midt-Norges fineste jernbaner og møt likesinnede til en MJ-prat!

Utstillingen er ikke stor, til gjengjeld er det flotte saker som blir presentert. Og Løkkenmuseet og gruva er alltid verdt et besøk. Har du noe å vise fram er det bare å ta det med, vi har god plass!
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2008 at 16:58
NRK Trøndelag har en artikkel om MJ-treffet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2008 at 23:10
Journalister er noen underlige dyr: "Du fikk kanskje et modelltog, skinner og små hus og landskap da du var liten. At du holder på med de samme togene i dag er vel heller tvilsomt". Jaja ...

Se HER for flere snapshots fra det lille, men ekstremt hyggelige treffet, og litt fra Løkken, også. Flere hadde tatt turen langveisfra, og de importerte nederlenderne hadde snadder å vise fram, så de lot til å være svært fornøyd. Dessuten er jo Håvards lok alltid gildt å vise fram til de jublende massene.

Men å ha et treff i slutten av juli er nok litt optimistisk... antallet besøkende på årets beste sommerdag var ikke det beste, faktisk den minst besøkte dagen på museet i hele sommer ... Men det var da gutta fra Nederland kunne.
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2008 at 23:22
Dessverre godtar ikke bildesiden til henning Opera som webleser.

Denne advarselen kommer opp:
We recommend the following browsers.
For the best experience with .Mac Web Gallery, we recommend:
Windows
Safari 3 Public Beta or later
Firefox 1.5 or later
Internet Explorer 7 or later
You can use your current browser, but you might not have access to all features.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 00:27
...Og når jeg med IE6 klikker videre på "use current browser" så kommer jeg likevel ikke videre....
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 00:36
Som meg mao
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 00:52
Kanskje en eller annen av de tilstedeværende på treffet kan få lagt ut et bilde eller to av den omtalte kongevogna slik at vi som ikke hadde anledning kan få nyte synet av det ferdige produktet?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 01:42
Jammen - oppgrader, da, IE6 er bare skit. Og har dere ikke Firefox? Har ikke alle det ... ?

Her er bildene i galleriet over, i et format som ALLE nettlesere bør kunne lese. Det er to skjermer med thumbnailbilder. Det andre galleriet er bedre ... oppgradere nettleserene!

Her er Kongevogna:


Og her:


Har ingen nærstudier.
Modellen er fin, den. Pluss for en pen vognkasse. Minus for koblingen, som er en stor grå klump, og for topphastigheten, som er mer egnet for bilbane ...

Dimensjoner har jeg ikke kontrollert og nærstudier av alle enkelting har jeg ikke gjort - men nagletelleren i meg savner noen detaljer fra forbildet, men det er neppe mange andre som ser det ...

Pantografen er veldig svart og står veldig ut mot det lyse gule taket. Ellers ser fargene ok ut, men de bør definitivt tones noe ned, med forsiktige overvaskinger med fargefilter, f.eks. Det bleker fargene og gir litt variasjon. HER er en klassisk artikkel om bruk av filter, med en litt egenartet engelsk ...
Forbildet tas godt vare på, men likevel vil nok også litt støv gjøre seg. Og pantografen bør rett og slett males. Mørk gråsvart, litt metallisk farge, kanskje.



Edited by Henning L - 28 juli 2008 at 04:12
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 06:38
Originally posted by eika eika wrote:

...Og når jeg med IE6 klikker videre på "use current browser" så kommer jeg likevel ikke videre....
Hei Eirik.
Kanskje du bør oppdatere web-leseren din til IE7. Meldingen på nettsiden anbefaler i hvertfall at du bruker IE7 eller nyere. Jeg kommer inn på sidene, men dessverre ikke med Opera.

Driver man med norsk MJ - så burde man jo bruke en norsk web-leser - Opera.   
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 10:29
Jeg bør nok helst oppgradere (les: bytte) hele maskinen Kjell, men enn så lenge får den klare seg som den erWink
 
Men jeg var ikke helt våken i går kveld skal jeg innrømme, for som Henning jo foreslår så har jeg faktisk Firefox og installert på maskinen så jeg burde jo bare byttet til denEmbarrassed
 
En takk til Henning,for bildene vogna ser absolutt elegant ut denThumbs%20Up
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 18:41
Jeg har ikke Firefox installert. Hva slags IE jeg har vet jeg ikke. Sikkert noe gammelt räl. Men å installere en egen Webleser kun for å kunne se bildene, det gidder jeg ikke. Er det meningen at alle skal se bildene må de presenteres på en standardisert måte, slik at man ikke beöver spesielle weblesere.
 
Mener
DC
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2008 at 22:00
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Jeg har ikke Firefox installert. Hva slags IE jeg har vet jeg ikke. Sikkert noe gammelt räl. Men å installere en egen Webleser kun for å kunne se bildene, det gidder jeg ikke. Er det meningen at alle skal se bildene må de presenteres på en standardisert måte, slik at man ikke beöver spesielle weblesere.

Nå er nok din gamle Internet Explorer betydelig lenger unna å være standardisert enn Hennings galleri. Men jeg er enig i at Apple burde støttet de siste versjonene av IE og Opera.

Til de som ikke har oppdaget at det finnes alternativer til IE anbefales det å sjekke dem ut - alternativt oppgradere til siste versjon. Spesielt når det gjelder IE kan det være en direkte sikkerhetsrisiko å bruke eldre versjoner.

-TrulsS



Edited by trulss - 28 juli 2008 at 22:10
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 00:04
Nåja, galleriet støtter jo siste IE, da. IE7. Hvorfor de ikke har med Opera aner jeg ikke, og langt mindre hvorfor det ikke funker når man vil gå videre - Grunnen til at man vil ha siste versjoner er jo at de må håndtere såkalte webapplikasjoner - dvs, program som kjører gjennom nettleseren. Det er mye bra i dette. Jeg synes det galleriet jeg har lagt bildene fungerer bra, mye bedre enn det statiske i den siste linken. Men det er kanskje litt tregt ...

Dag Cato, du bør legge inn Firefox 3 og IE 7. Det er det som gjelder på nettet nå. Mens du holder på kan du godt legge inn Safari 3 også. Da har du vel dekket alt du trenger, tror jeg ... Men oppgrader i det minste til IE 7! IE 6 eller hva du nå har er noe skikkelig mekk fra Microsoft, som prøver å gjøre ting på sin måte, og ikke på standardmåten ... som alle de andre gjør det på. IE7 har fikset mye av dette.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2008 at 00:06
Hm, ingen som har noe å melde om treffet, gitt ... bare om galleriet, fine greier, tror jeg skal legge alt ut i enkle gallerier heretter for å unngå all denne artikulerte frustrasjonen fra de som ikke henger med!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.