MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt forum - kurs
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt forum - kurs

 Post Reply Post Reply
Author
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt forum - kurs
    Posted: 04 mai 2008 at 14:16
Vi trenger jo ikke å gå så veldig drastisk til verks (til å begynne med).
Det finnes mye bra verktøy der ute for samhandling mellom forum og blogger.
Hvis vi starter med å registrere mjf, mjwiki og mjforum på f.eks technorati.com, så kan vi med enkle midler presentere hverandres siste postinger/artikler på egne sider.

Det som kanskje kunne vært mer aktuelt enn å samle alle tekniske løsninger, ville muligens vært å opprette en felles identitetsserver (openID), slik at man kan bruke samme id/passord på alle tre nettjenestene, uavhengig av hvem som drifter den enkelte.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2008 at 11:47
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Det som er kjernen i diskusjonen er om styret i en medlemsforning som MJF kan samarbeide med en selvrekruterende styringsgruppe.
 
Man kan jo også stille spørsmålet motsatt vei:
 
Kunne det ikke vært greit for "styringsgruppen" om mj-wiki"en ble lagt inn under MjFs nettsted som en del av den landsdekkende foreningens nett-tibud?
 
Dermed ville de kunnet slippe å bekymre seg for økonomien, serverplass etc. De kunne fortsatt sitt engasjement enten innen foreningens web-gruppe, som wiki-redaktører eller hvilken tittel de måtte ønske.
 
Som du jo selv skriver: det bør ikke være noen store motsetninger nå, derfor burde det jo ikke være noe større motsetning i "styringsgruppa" mot å la wikien inngå under foreningens nettsted så de kan konsentrere seg utelukkende om utviklingen og ikke styringen?
 
Det må da være til beste for alle vel? Som jo Nils sa tidligere: vi er ikke så mange mj-ere her i landet. Derfor burde det jo være i alles interesse å utvikle et best mulig samlingspunkt på nettsidene til Mjf som jo er landets eneste nasjonale modelljernbaneforening
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2008 at 10:55
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Det sitter mange svært dyktige modellbyggere der ute. Enkelte er også flinke til å formidle sin kunnskap. Se bare på Morten Hagen sin blogg, som er full av gode byggebeskrivelser, eller hjemmesiden til enkelte forummedlemmer med flotte gjennomganger av prosjekter fra start til mål. Problemet er at helheten i disse beskrivelsene ofte forsvinner pga av diskusjoner (ofte morsomme) og det er vanskelig å finne dem ved søk.

Hadde det vært en ide å opprette et forum der slike byggebeskrivelser og prosjekter kan legges ut uten forstyrrelser?


Dette er en god idé.

Som flere har påpekt eksisterer det allerede et norsk MJ-leksikon på nettet, MJwiki.no.

Denne løsningen baserer seg på samme type programvare som   Wikipedia.

Som på Wikipedia kan hvem som helst legge inn informasjon på MJwiki.no etter at de har registrert seg.

I utgangspunktet kan man legge inn informasjon i hvilken som helst artikkel, og opprette artikler etter eget ønske .

Men det er et meget viktig unntak:
En forfatter kan be om at ens artikkel blir låst slik at ingen andre skal kunne endre den.

Derfor er det ikke noe som helst problem å legge inn store artikler på MJwiki.no som forfatteren har full kontroll over.

Disse artiklene organiseres under kategorien "Mitt prosjekt". Denne artikkelen om resinstøping er et eksempel på en slik låst artikkel.

For en rekke artikler er det en stor fordel at flere kan jobbe på de samme artiklene. Ta feks. MJ-ordlisten . Her er det ganske innlysende at det er glimrende at fler bidrar til den samme artikkelen!


Selvsagt er ikke dette en perfekt løsning. Wiki-løsningen har et grensesnitt for å legge inn informasjon om er temmelig krøkkete. Og det vil alltid være forskjellige oppfatinger av hvor mye redigering av hverandres artikler (de som ikke er låst).

Men hovedpoenget er at det allerede finnes en teknisk løsning som er fult brukbar.

Det MJF må spørre seg om er om det er hensiktsmessig å bruke ressurser på å lage en egen, parallell løsning, eller å samarbeide med MJwiki.no.

Det som er kjernen i diskusjonen er om styret i en medlemsforning som MJF kan samarbeide med en selvrekruterende styringsgruppe.

Det som hadde vært mest konstruktivt er om man kunne tatt en diskusjon om dette med utgangspunkt i hvordan ting er i dag uten å virvle opp alt gammelt grums. Det er tross alt rundt 4 år siden MJF/Norsk MJ-forum skilte lag!

Det er heller ingen grunn til å gjøre motsetningene mellom MJwiki.no og MJF større enn de egentlig er.

Flere av medlemmene i Garantigruppa til Norsk MJ-forum/MJwiki.no er bidragsytere til MJ-bladet.
Et medlem av MJFs nettgruppe er også fast økonomisk bidragsyter til MJwiki.no.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 15:58
Selvfølgelig kan det fungere å programmere en løsning som kan overleve utskiftninger i personalet, dersom den er skikkelig dokumentert. Men samtidig er fleksibiliteten i mange ferdige løsninger så god at jeg ikke helt ser poenget. Det viser seg jo at det er begrenset hvor mange som er interessert/kvalifisert til å bygge opp og drifte nettsidene, og da tror jeg det er lurt å bruke kreftene riktig. Det er tross alt innholdet som er det viktigste, ikke alt arbeidet som ligger bak i den tekniske løsningen.

-TrulsS
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 15:45
Selvfølgelig. Det fordrer en god dokumentasjon og et ryddig ansvarsforhold. Hvis det er på plass er det ikke verre enn å overta et full-tweaked "ferdigforum".

Jeg er for øyeblikket interessert i den prinsippielle debatten: Hvor kan vi løfte MJF? Foreligger det tanker om hvordan vi samler mj-miljøet på internett i morgen? Går det an å tenke høyt om det uten å knuse for mange tær?

Diskusjonens styrke bør være at vi kan diskutere fritt uten begrensninger. Jeg har mange momenter men jeg synes debatten skal startes av de som virkelig vet hva det betyr å holde MJF.no på beina. Startinnlegget i denne tråden fikk meg på tanken om at den debatten kanskje er aktuell nå.

Studenten

Edited by studenten - 03 mai 2008 at 15:48
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 14:57
Originally posted by studenten studenten wrote:

Pick me, pick me!

Det finnes kompetanse innen MJF på de nevnte områder, og hvis jeg tenner på en felles langtidsvisjon for MJF.no vil jeg gjerne få lov til å bidra med det jeg er god til.

Jeg er veldig med på en debatt om MJF.no inn i fremtiden, men jeg synes ikke det er riktig å ta debatten uten at den skjer sammen med de som har ansvaret for MJF.no. Jeg kjenner ikke mange i MJF og for alt jeg vet så fungerer denne siden utmerket for sitt bruk (og man skal ikke endre noe som fungerer). Men jeg mener å øyne et lite hull i den norske mj-veven og derfor spør jeg om ikke behovet og kompleksiteten til MJF krever noe annet enn ferdigutviklede programmer slik at MJF.no kan fylle det hullet. Det har såklart sine fordeler og ulemper, men det er en diskusjon som må komme på et helt annet tidspunkt.

Studenten (bare 7 år igjen )
 
Jeg er ikke det minste i tvil om at du og din kunnskap vil bli ønsket hjertelig velkommen til MjF"s web-gruppeClap
Om ikke jeg har glemt noen så er det vel Lars Gjertsen som sitter som øverste ansvarlige, mens Morten Pelle Korsmo (Pelle), HenningL og Einar Næss Jensen (Einjen) gjør den praktiske jobben
 
Et lite spørsmål fra en uten peiling på programering etc.: Vil ikke en spesialutviklet nettside kunne være mer problematisk på sikt kontra en standard programvare, med tanke på muligheten for andre til å overta dersom utvikler av en eller annen årsak blir utilgjengelig?
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 14:31
Originally posted by trulss trulss wrote:

(...)
Etter min mening er en wiki bedre egnet til å publisere denne typen innhold. Å konstruere noe annet fra bunnen av tror jeg ikke det finnes nok ressurser til hverken innenfor eller utenfor MJF.

En mulighet er jo å tenke nytt når det gjelder hele MJF sitt nettsted. Da kan en jo legge om alt til et mer fleksibelt publiseringssystem som åpner for flere muligheter enn i dag. Men da tror jeg en må ta farvel med Microsoft på serversiden - og basere seg på åpen kildekode.
-TrulsS


Pick me, pick me!

Det finnes kompetanse innen MJF på de nevnte områder, og hvis jeg tenner på en felles langtidsvisjon for MJF.no vil jeg gjerne få lov til å bidra med det jeg er god til.

Jeg er veldig med på en debatt om MJF.no inn i fremtiden, men jeg synes ikke det er riktig å ta debatten uten at den skjer sammen med de som har ansvaret for MJF.no. Jeg kjenner ikke mange i MJF og for alt jeg vet så fungerer denne siden utmerket for sitt bruk (og man skal ikke endre noe som fungerer). Men jeg mener å øyne et lite hull i den norske mj-veven og derfor spør jeg om ikke behovet og kompleksiteten til MJF krever noe annet enn ferdigutviklede programmer slik at MJF.no kan fylle det hullet. Det har såklart sine fordeler og ulemper, men det er en diskusjon som må komme på et helt annet tidspunkt.

Studenten (bare 7 år igjen )

Edited by studenten - 03 mai 2008 at 14:31
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 14:12
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Vet du hva slags system mjf.no kjører på i dag da?

Nei, men jeg ser at det er ASP-basert. Med noen veldig få unntak (f.eks. http://www.umbraco.org/) er ikke slike systemer basert på åpen kildekode. Det betyr at de enten koster penger eller ikke utvikles videre.

-TrulsS
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 13:56
Vet du hva slags system mjf.no kjører på i dag da?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 12:07
Jo, akkurat der har du et poeng Dag Cato. Men da snakker vi altså om et system som ikke er oppe og går i dag.

-TrulsS
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 11:42
At wiki er en bedre måte å publisere byggeartikler på er jeg uenig i. Hele poenget med wiki er at alle skal kunne gå inn og redigere. Da kan man til slutt ende opp med noe helt annet enn den opprinnelige artikkelforfatteren.

Ethvert publiseringssystem med respekt for seg selv har mulighet til å dele inn brukerene i "rettighetsgrupper". En potensiell artikkelforfatter får rett og slett forfatterrettigheter og kan skrive og kose seg som han selv vil. Når han så er fedig og er fornøyd får webansvarlig beskjed og kan legge det ut.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2008 at 10:47
Det er tydelig at forholdet mellom MJF og andre er et vepsebol. Den diskusjonen gidder jeg ikke å blande meg inn i.

Men forslaget til Morten var jo veldig bra. Det jeg er opptatt av da er den praktiske/tekniske gjennomføringen.

Selvsagt kan det opprettes et eget rom her på forumet for byggebeskrivelser. Men selv om det sperres for innlegg fra andre enn trådstarterne, så kommer vi ikke bort fra de begrensningene som ligger i selve forumprogramvaren.

Etter min mening er en wiki bedre egnet til å publisere denne typen innhold. Å konstruere noe annet fra bunnen av tror jeg ikke det finnes nok ressurser til hverken innenfor eller utenfor MJF.

En mulighet er jo å tenke nytt når det gjelder hele MJF sitt nettsted. Da kan en jo legge om alt til et mer fleksibelt publiseringssystem som åpner for flere muligheter enn i dag. Men da tror jeg en må ta farvel med Microsoft på serversiden - og basere seg på åpen kildekode.

-TrulsS
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 22:36
Her er det duket for en fruktbar debatt. La oss ha nettopp det - en fruktbar debatt (og husk at jeg kuppet tråden først )

Utgangspunktet er at forumet er uoversiktlig. Et forum er én måte å organisere et innhold på, jeg foreslo en annen. Mitt forslag løser oppgaven bedre fordi den gir mer informasjon om hver artikkel/ressurs tidlig. Men mitt forslag er ikke et konkret, mitt forslag er et innspill for å tenke i nye baner.

Dette er min mening, og min mening skal ikke medføre at noen trekker seg fra MJF eller gjenopptar gamle debatter. Min mening skal kun telle den prosenten mitt medlemskap utgjør.

MJF.no for meg
Jeg er kanskje ikke tidenes modellbygger, men jeg har det moro med mine prosjekter. Jeg er stolt av at vi i Norge klarer å holde en forening om modelltog i gang. Demokratiet forundrer og fascinerer - og det er hovedgrunnen til at MJF appelerer til meg.

Nettsiden til MJF har aldri vært min primærkilde til MJ-stoff. Per i dag er det ingen nettside som har den statusen hos meg. Det finnes svært gode sider som Svein Sandos, MjWiki, Heine Pedersens m.fl., men jeg har ikke noe forhold til de annet enn at jeg frekventerer de fordi jeg lurer på hva nytt som har dukket opp, eller søker etter ting jeg vet ligger der.

Min favoritt-mj-startside skal være oppdatert i markedet, ha lett og oversiktlig tilgang til ressurser, (MJFs bibliotek), et rikholdig linkarkiv, et livlig forum og byggeblogger, og ikke minst masse gode bilder. MJ-foreningen min kan lett kuppe den hedersplassen.

Til slutt: Jeg kan godt bidra til en videre utvikling av MJF.no. Når jeg ser kontingentsatsen for 2008 synes jeg at foreningens medlemmer, altså mine internettvenner, skal ha en god forankring på nett. Cudos til alt som har skjedd under mjf.no hittil, måtte det fortsette!

-Studenten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 22:30
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:


Tror nok du må gå høyere opp i tråden i forhold til såre følelser.
Jeg blir bare oppgitt når de kommer så tydelig frem hos MJF representanter.

Hilsen Nils
Nå må du slutte å tulle da Nils... Du kritiserer altså et innlegg hvor jeg påpeker at Mjf nok heller vil skape noe eget enn å støtte en konkurent. Spør du meg så mener jeg faktisk at de som brøt ut av foreningen den gangen forsøker skape et konkurerende nettsted til MjF. hvis ikke; hvorfor kunne de ikke bare arbeide videre og skape et suverent nettsted for MjF??
 
For det andre så er ikke jeg noe mer representant for MjF i det innlegget jeg skrev der enn hva du kanskje er en ofisiell representant for NMJF og MJwiki.no i din kritikk av meg. Selv om jeg forstår at det er lettere å ta mannen enn fakta.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 22:24

Tror nok du må gå høyere opp i tråden i forhold til såre følelser.
Jeg blir bare oppgitt når de kommer så tydelig frem hos MJF representanter.



I forhold til mjwiki har jeg bare dårlig samvittighet for ikke ha bidratt.

For å presisere: Vi er mj"r i dette landet. Ri kjepphester gagner ikke oss på noen måte.

Ønsker dere i MJF dette.
Kommer min utmeldese umiddelbart.


Hilsen Nils
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 22:20
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Det var godt å høre at MJF har så mange personer med mye fritid å fråtse i at de kan gjøre dette bedre, enn å suplere noe som er oppe å gå....

Nei vi må trekke sammen. Vi er få nok som det er.

MJF skal i utgangspunktet støtte mj i Norge. Ikke konkurere eller så splittelse. Jeg har meldt meg inn på nytt i MJF fordi jeg trodde de hadde kommet over dette stadiet. Viser det seg at ingen bedring er skjedd må jeg si at dette blir siste gang jeg prøver meg som medlem igjen.

Hilsen Nils
 
Dette blir for dumt Nils.. Skal MjF som forening ha skylden for at noen få personer valgte å forlate foreningen for en tid tilbake fordi de ikke fikk presset gjennom viljen sin??
Uten at disse personene forlot foreningen kunne man ikke kalt det en splittelse, men en samlet forening.
 
MjF har en formålsparagraf den skal leve etter som forening. Da kan man ikke ta hensyn til hva som måtte befinne seg på alskens private hjemmesider rundt omkring. Dessuten bør du lese formannens innlegg en gang til. Det er en kjempeforskjell på å legge ut byggeartikler skrevet av en forfatter kontra det å lage en wiki hvor alle og enhver kan skrive inn god eller dårlig informasjon.
 
MjFs webgruppe var godt i gang med en egen wiki de, før den private ble lansert, og når så skjedde så la webgruppa den jobben på et sidespor og fokuserte på andre oppgaver. Viser ikke det at foreningen ikke vil tråkke noen på tærne?
 
Spør du meg er det ikke foreningen som må "komme over noe stadie", men de få som var så misfornøyd med foreningen at de valgte sin egen vei. Jeg er sikker på de vil bli ønsket velkommen tilbake til foreningen med wikien om de er så interessert i å virke samlende som du gir uttrykk for. Eller mener du at det bare er MjF som skal virke samlende og støtte private, men ikke motsatt?
 
 
Spør du meg vil det gjøre vesentlig mer for hobbyen om man kunne få samlet mest mulig innhold her på nettsiden til landets eneste rene modelljernbaneforening, kontra å spre informasjonen rundt omkring på private nettsider drevet av enkeltpersoner eller små grupper.
 
Eirik
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 22:00
Hvorfor så såre følelser når MJF prøver å få til noe for seg selv. Er du redd konkurransen?
Det snakkes hele tiden om at MJF må ha noe å vise for seg for at folk skal gidde å være medlemer. Når de så gjør det, så er det galt det også . . . .
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 21:28
Originally posted by eika eika wrote:

[QUOTE=trulss]Hvorfor ikke bruke http://mjwiki.no/?[/QUOTE]
 
Mest sansynlig fordi den er drevet av en liten gruppe privatpersoner på et konkurerende nettsted, og ikke av en landsomfattende forening som MjFWink
 
Eirik


Det var godt å høre at MJF har så mange personer med mye fritid å fråtse i at de kan gjøre dette bedre, enn å suplere noe som er oppe å gå....

Nei vi må trekke sammen. Vi er få nok som det er.

MJF skal i utgangspunktet støtte mj i Norge. Ikke konkurere eller så splittelse. Jeg har meldt meg inn på nytt i MJF fordi jeg trodde de hadde kommet over dette stadiet. Viser det seg at ingen bedring er skjedd må jeg si at dette blir siste gang jeg prøver meg som medlem igjen.

Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 18:11
Originally posted by eika eika wrote:

Mest sansynlig fordi den er drevet av en liten gruppe privatpersoner på et konkurerende nettsted, og ikke av en landsomfattende forening som MjFWink

Det burde være mulig å se på mjwiki som et supplement mer enn en konkurrent? Men det er jo selvsagt helt frivillig!

Med den positive utviklingen MjF har hatt i det siste burde det ikke være umulig å få samlet kreftene på nett etterhvert. Første skritt på den veien kunne jo være å samarbeide om det som finnes i dag, framfor å finne opp hjulet på nytt hele tiden.

-TrulsS
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 17:13
[QUOTE=trulss]Hvorfor ikke bruke http://mjwiki.no/?[/QUOTE]
 
Mest sansynlig fordi den er drevet av en liten gruppe privatpersoner på et konkurerende nettsted, og ikke av en landsomfattende forening som MjFWink
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 16:46
Hvorfor ikke bruke http://mjwiki.no/?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 14:48
Jeg synes du skal fotsette å tenke større. Morten J kom med en svært god tanke: Å ta vare på tips og teknikker.
Studenten foreslår en god måte å presentere det på.

Jeg hiver meg med på forslagsrunden og foreslår at sammendraget kan være en medlemsfordel. Altså at kun medlemmer får tilgang til det.
Ingen vil allikevel bli utestengt fordi stoffet ligger åpent i forumtråden, dog litt mer uoversiktlig.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 12:29
Går det an å tenke større?



(bare formiddagstanker )

Edited by studenten - 02 mai 2008 at 12:30
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
asai View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote asai Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 12:13
Høres ut som en god idé. Kall det en slags knowledge base. Finnes på andre forum. Her kan de som har noen gode beskrivelser av f.eks. smussing, bygging av broer, landskap osv. legge dette inn. tråden er låst og kun tilgjengelig for endring osv.  av forfatter selv.
Kommentarer kan eventuelt gis ellers i forumet. Slik vil tråden bare bestå av et innlegg. Dette vil gjøre det mye lettere å lese og finne frem i.
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2008 at 11:00
Problemet er at de forsvinner i diskusjoner, men det er kanskje også årsaken til at det kommer så mye bra i forumet - nettopp responsen. Men jeg er enig i at det er mye bra som "forsvinner" i forumet, kun tilgjengelig for de som vet hva som finnes. Kanskje diskusjonen kan handle om hvordan vi skal gjøre MJF.nos glitrende innhold tilgjengelig for enda flere, på en enklere måte? Jeg har nemlig følelsen av at MJF.no ikke trenger _mer_ innhold for å bli enda bedre, men enklere tilgang på det som finnes. Et kurs-forum kan dermed absolutt være en idé, men jeg er usikker på om et kursforum alene vil generere nytt innhold, eller om man må oppfordre morten.h og andre til å legge inn beskrivelsene i kursforumet etter at de gode debattene er over i orginaltråden.
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2008 at 23:05
Det sitter mange svært dyktige modellbyggere der ute.  Enkelte er også flinke til å formidle sin kunnskap.  Se bare på Morten Hagen sin blogg, som er full av gode byggebeskrivelser, eller hjemmesiden til enkelte forummedlemmer med flotte gjennomganger av prosjekter fra start til mål.  Problemet er at helheten i disse beskrivelsene ofte forsvinner pga av diskusjoner (ofte morsomme) og det er vanskelig å finne dem ved søk.
 
Hadde det vært en ide å opprette et forum der slike byggebeskrivelser og prosjekter kan legges ut uten forstyrrelser?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.