MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kan jeg bruke Märklin Z-trafo?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kan jeg bruke Märklin Z-trafo?

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan jeg bruke Märklin Z-trafo?
    Posted: 04 juli 2008 at 15:09
Det glemte jeg helt - både lokene og vognene klatrer litt i vekslene, hovedsakelig med hjulene som er mot avvik. Har ikke sjekka hvorfor, men mistenker flensen for å synde. På sikt er det nok noe jeg vil gjøre noe med, men det er absolutt ikke plagsomt. Bruker veksler med. Har ikke forsøkt uten, så det vet jeg ikke hvordan går, men antar Henry klarer det fint.

River en runde fersk fisk på alle mann her i natt kl 03:00 på brygga!
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 14:37
Hei!
 
Ett lite spørsmål til; er de sporvekslene du bruker fra Minitrix de med eller uten strømførende hjertestykke?
 
"Skitt fiske" i kveld da. Wink
 
 


Edited by Roger - 04 juli 2008 at 14:39
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 11:47
Hei!
 
Jeg takker for ett raskt og godt svar.
R1 er nemlig den største radiusen jeg kan tillate meg på det området jeg har tilgjengelig for ett lite prosjekt til min yngste sønn. Det blir ikke noe veldig kompliserte greier. Siden det later til å gå greit, utelukker jeg ikke at det kan bli "Tomix-Thomas"er" hjemme hos oss også.
 
"Stephney, it appears saving you from scrap has become a habit. Please stop it."
(Sir Topham Hatt)
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2008 at 10:58
Er Thomas-anlegget ja. Jeg var litt i beit for idéer, vi flytter i august og jeg trengte et lite prosjekt sånn innimellom. Det var samboeren som fikk meg på tanken om å lage et lite anlegg med Thomas-toget. Status på banen er at alt det elektriske er koblet og alle tre togene går automatisk, akkurat som planlagt. Neste skritt er landskap.



Thomas-anlegget: Den hvite pilen viser kjøreretningen. Grønne dåtter er tunnel (skruer/helixer er ikke tegnet inn). Hvite dåtter markerer blokker hvor tog blir stående frem til et annet tog kommer inn bak.

Bakerst er det en kjempestor og skummel bro, på høyre fjelltopp en enda skumlere festningsruin og på venstre fjelltopp et sagbruk. Midt på anlegget ligger lokstallen og et stasjonsområde.

Jeg har brukt Trix-skinner og har erfart at

  • Express Coach (93806) takler ikke minste radius dersom ikke sporet er helt plant - bufferene støter borti hverandre. Dersom det er minste antydning til bakke vil første og siste vogn dytte ut vogna i midten.
  • Henry (93805) har strømopptak også fra hjulene i tenderen. I tillegg har den et hjul med heftering. Kan trekke 6-8 vogner uten problem, også i motbakke. Takler R1 greit (jeg bruker kun R1 og R2 på banen)
  • James (93802) sliter fort i oppoverbakke. Samme gjelder forsåvidt Percy (93704) og Thomas (93801) også.
  • Generelt kan det være lurt å vekte ned noen av vognene, de er fryktelig lette (mulig alle N-vogner er det, det vet jeg ingen ting om)
  • Helix i R1 er ikke bra med mindre man virkelig må. Mulig det er sånn med N-skala generelt, men det vet jeg som sagt ingen ting om.


Det virker som at Percy, Thomas og James har samme motor, mens Henry har litt ekstra futt.

Hadde jeg gjort banen på nytt hadde jeg bygget den større slik at jeg kunne brukt James foran et skikkelig godstog. Nå tøffer han foran 4 godsvogner og det ser litt spinkelt ut...

Gjorde forresten noen forsøk på å ta noen bilder, men da ingen av de kunne overgå Paint-illustrasjonen ovenfor velger jeg å la de ligge

Edited by studenten - 04 juli 2008 at 11:05
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2008 at 21:16
Hei!
 
Dette N-skala prosjektet nevnt innledningsvis, var tydligvis "Thomas-banen". - Ett kult prosjekt forresten!
 
Jeg har dog ett par spørsmål om banen din, Øyvind siden jeg også vurderer å gå til anskaffelse av noen få av Tomix" "Thomas-modeller".
Hva er den minste kurveradiusen på banen din, og klarer de forskjellige "Thomas-lokomotivene" fra Tomix kurveradier som tilsvarer R1 fra Fleischmann Piccolo og MiniTrix (ca. 195mm)?
 
"Bust my buffers" 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 20:53
Glimrende! Jeg skal gjøre et forsøk med automatstyring og så lenge ingen lok får vondt skal jeg leve med hastigheten
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 12:42
Jeg tror du rolig kan bruke trafoen til Z-skala.
Den gir ut litt lavere spenning, så du vil kanskje oppleve at N-skalaloket går litt sakte på full fart? Du ødelegger ikke loket med det.
Strømmen er også innenfor det oppgitte området (0,8 A).
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2008 at 11:53
I forbindelse med et lite prosjekt har jeg har kjøpt noen N-lok. På esken til lokene er teksten japansk, og fordi jeg er relativt rusten i språket ble følgende oppgitt på forespørsel:

"Check to make sure the controller outputs DC 12 volts with maximum of 1.5 Amp."

Kan jeg bruke min standard Märklin Trafo som fulgte med i Z-skala? Lokene fungerer helt fint, men er redd for å ødelegge motoren. Bak trafoen står det "0....10Veff DC 8 VA". Antar det betyr 10 volt? Kan den brukes?

-Studenten

Edited by studenten - 30 april 2008 at 11:58
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.