MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Blokkstyring og nedbremsing
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Blokkstyring og nedbremsing

 Post Reply Post Reply
Author
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Blokkstyring og nedbremsing
    Posted: 03 desember 2004 at 16:24
Jeg kjører DCC og er i ferd med å dele hovedstrekninga inn i blokker. Selve blokkstyringa ser ut til å gå greit. Tog detekteres og det gis melding tilbake til stillpulten.
De fleste overgangene mellom blokkene er skjult, men på to åpne steder skulle jeg gjerne hatt litt mer realisme i nedbremsinga. Det blir brutal bråstopp når loket plutselig mister kjørestrømmen. (Oppstartinga ser mer normal ut hvis jeg legger inn høvelig aks i dekoderen).
Spørsmål: Kan myk nedbremsing ordnes på noe vis?
roccomann
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2004 at 15:15

Det som anbefales i DCC-standarden er en egen bremsegenerator som tilkobles det sporavsnitt der alle lok skal bremses ned og stoppe. Dette krever en egen modul + ekstra booster. Lokene vil da bremse ned etter retardasjonskurven som ligger i dekoderen for så å stoppe. Virkemåten er at bremsegeneratoren "snapper opp" alle de lokadresser som er i bruk og sender ut meldinger til disse adressene om stopp eller "kjøretrinn 0". Således vil lysskift og øvrig belysning/lyd opprettholdes under stansen.

En annen mulighet er å legge inn en likespenning på 12 - 14 V på det sporavsnittet som trafikken skal stoppe på. Dette må gjøres slik at ikke vogner (hjul) passerer bruddstedet og inn på blokkstrekningen etter at likespenningen er slått på, ellers kan det være en viss risiko for at "noe går galt". Mange dekodere oppfatter en plutselig innmatning av likespenning på samme måte som en stoppkomando. Noen dekodere krever at denne likespenningen har motsatt polaritet av kjøreretning ved analog drift. 

Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2004 at 21:40

Hei Rocomann

Originally posted by roccomann roccomann wrote:

Jeg kjører DCC og er i ferd med å dele hovedstrekninga inn i blokker. Selve blokkstyringa ser ut til å gå greit. Tog detekteres og det gis melding tilbake til stillpulten.
De fleste overgangene mellom blokkene er skjult, men på to åpne steder skulle jeg gjerne hatt litt mer realisme i nedbremsinga. Det blir brutal bråstopp når loket plutselig mister kjørestrømmen. (Oppstartinga ser mer normal ut hvis jeg legger inn høvelig aks i dekoderen).
Spørsmål: Kan myk nedbremsing ordnes på noe vis?

Ut fra navnet vil jeg jo anta at du kjører LokMouse...

Dersom du skulle benytte noe annet DCC anlegg kan jeg anbefale RailRoad & Co. Her vil programmet ivareta my nedbremsing.



Edited by jhh61no
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2004 at 14:47
Takk til både KJell H og Bjarne H. Dere har satt meg på spor som kan føre til nedbremsing i kontrollerte former.
Mvh
roccomann
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.