MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Amerikansk materiell og skinner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Amerikansk materiell og skinner.

 Post Reply Post Reply
Author
jogero View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juni 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jogero Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Amerikansk materiell og skinner.
    Posted: 20 april 2008 at 12:11

Jeg tenker på å kjøpe skinner som mitt amerikanske materiell, lok og vogner, skal kjøre på. Utvalget er ganske stort. Atlas har bra utvalg i både code 83 0g code 100. Generelt, er det noe som jeg bør unngå og er det noe som er å foretrekke?

JH 
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2008 at 23:04
Jeg bruker Atlas code 83 selv, sammen med noe Shinohara code 70.
Se bloggen min. Ser at jeg også har noe code 100 (Roco og Peco) lagt ut midlertidig for å få til et skifteområde.

Jeg synes Atlas code 83 er et greit kompromiss mht pris, utseende og enkelthet i bruk da hjertestykket/frog i sporvekslene er isolert.
Jeg lodder riktignok noen ekstra ledninger til tungene for sikkerhets skyld.
Det virker som Atlas-skinner og veksler tåler litt "juling".

Code 100 synes jeg ser for grovt ut - men noen bruker dette også.

Du får Atlas temmelig rimelig fra Trainworld og Standard Hobby Supply.
Se annonser i ModelRailroader eller netsidene.

Så spørs det hva som er viktigst for deg:
Pris eller utseende
- eller om skinnene er mulig å få tak i her i Norge - som Peco code 83. Peco ser alright ut, men  blir nok dyrere.

Dersom utseende er viktig, ta en titt på det Joe Fugate skriver her.
På denne siden kan du også se bilder av Walthers og Pecos Veksler.
Den tråden kan også gi deg tips om du har lyst til å legge spor selv.

PS
Har du noe forbilde og epoke for ditt US-materiell?
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Wolfgang View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 desember 2004
Location: Austria
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wolfgang Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 22:33
Kan anbefale Micro Engineering, de har alt helt ned til code 40 (som jeg har brukt til smalsporbane), det finnes noe av deres produkter hos www.modeljunction.info i England som leverer veldig rask. Kanskje de skaffer også sporveksler.

Eksempler kan du se på Pelle Søeborgs hjemmeside: http://www.soeeborg.dk/railroading.html

Sporveksler finnes i et veldig stor utvalg fra Fast Track: http://www.handlaidtrack.com/

Lykke til med prosjektet!




Edited by Wolfgang - 21 april 2008 at 22:49
Back to Top
jogero View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juni 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jogero Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2008 at 09:33
Det at jeg hører frempå om skinner, er for å unngå å kjøpe ting som er av dårlig kvalitet, og at det tåler å bli brukt.  Når det gjelder mj, så har jeg mest fokus på utseende og kvalitet. Prisnivået synes jeg er lavt, man kan få gode og brukbare ting for en rimelig penge. Jeg forholder meg ikke til noen bestemt epoke eller selskap. Jeg skulle egentlig bare kjøpe noen vogner og et lok for å kjøre det på mitt märklin-anlegg. Men amerikanske RP-25 hjul og Märklin skinner er en lite brukbat kombinasjon. Så jeg har bestemt meg for å holde med til amerikansk norm (NMRA) så langt som mulig.
 
JH
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2008 at 09:41
Sjekk også SLVF, de har en del Micro Engineering på lager eller skaffer:  
 
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.