MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - MJBV, region Øst presenterer: Raastadvatn
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

MJBV, region Øst presenterer: Raastadvatn

 Post Reply Post Reply
Author
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: MJBV, region Øst presenterer: Raastadvatn
    Posted: 06 april 2008 at 23:38
Foreløpig siste prosjekt på egen hånd fra Dr. Hansen (dvs. før han opererte på sin egen finger i kveld 6/4-08) er modulen Raastadvatn. Med unntak av egne bein å stå på, samt et par ledninger så er nå den praktisk takt komplett:
 
 
 
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 23:42
Det var nydelig utført det vannet på modulen Eirik. Er det en vel bevart hemmelighet hvordan dette ble laget, eller er det kjøpt ferdig "mix" i butikken, slik at vi andre kan få det like bra?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 23:44
Vakkert dr. HansenClap Jeg lurer også på hva som er brukt som vann?
 
Disse tømmervognene var også interessante, hvilket fabrikat?


Edited by jevistad - 06 april 2008 at 23:46
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 23:47
Originally posted by kness kness wrote:

Det var nydelig utført det vannet på modulen Eirik. Er det en vel bevart hemmelighet hvordan dette ble laget, eller er det kjøpt ferdig "mix" i butikken, slik at vi andre kan få det like bra?
 
Hilsen  Kjetil
Selve mixingen må du gjøre selv Kjetil. Det kommer neppe som noe sjokk at vannet er handlet hos Hansens pusher i VestfoldWink Men det er noe så enkelt som Fallers 2-komponent epoxy vann. Tror det gikk med 3 eller 4 pakker til det vannet der, så noen direkte billig fornøyelse er det ikkeConfused Men sammenlignet med mye annet vann vi har sett rundt omkring så gir Fallers en meget pen overflate som ikke sprekker opp (med mindre du gjør som jeg gjorde med Hansens "Fossum" og slapp den i bakken kvelden før et treffEmbarrassed) Og den er også lett å ha med å gjøre så lenge du bare blander korrekt 50/50 (målebegre følger med pakkene)
 
Første gang vann ble forsøkt hos oss var på min kurvemodul "Øyvindstrømmen", og etter å ha sett det der ble Hansen hektet på den fine effekten slikt vann kan gi.
 
Eirik
 


Edited by eika - 06 april 2008 at 23:49
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 23:59
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Vakkert dr. HansenClap Jeg lurer også på hva som er brukt som vann?
 
Disse tømmervognene var også interessante, hvilket fabrikat?
 
Vannet er, som Eirik skriver, fra Faller. Og denne sprekker ikke opp over tid, slik jeg har sett enkelte andres vann har gjort. F.eks. fra Woodland.
 
Tømmervognene er fra Modellproduktion, men er kjøpt ferdig fra Tåg og Hobby i Luleå.
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 00:14
Originally posted by eika eika wrote:

Tror det gikk med 3 eller 4 pakker til det vannet der, så noen direkte billig fornøyelse er det ikke
 
 
Det skyldes ene og alene at denne Hansen ikke lager "vann"-bunnen flat nok, og dermed må legge på mye mer "vann" enn nødvendig. Men øvelse gjør mest..  ...eh.. litt flinkere neste gangSmile
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 07:51
Originally posted by eika eika wrote:

Foreløpig siste prosjekt på egen hånd fra Dr. Hansen (dvs. før han opererte på sin egen finger i kveld 6/4-08) er modulen Raastadvatn. Med unntak av egne bein å stå på, samt et par ledninger så er nå den praktisk takt komplett:
 
 
Dette er noe av det fineste jeg har sett i år, nydelig Dr. Hansen!ClapClap
 
Mvh.
Arne
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 09:56
Bilde 1 var en "rysare", jeg går ut fra at du bruker airbrush til smussing av steinmur etc. Hva bruker du som farge?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 10:41
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Bilde 1 var en "rysare", jeg går ut fra at du bruker airbrush til smussing av steinmur etc. Hva bruker du som farge?
 
Steinmuren er først malt/vasket med Woodlands jordfarger. Slate gray, stone gray + en brun og en gul. Husker ikke navnet på de to siste.
 
Deretter har jeg tørrbørstet med rustpigmenter.
 
Kun brukt airbrushen til smussing av sporet.
 
 


Edited by J-I Hansen - 07 april 2008 at 10:47
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 11:24

Legger ut en beskjært utgave av bilde 1, i håp om at farge og detaljer blir større da:

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 12:34
Nydelig, stille vann! Men lite fisk, ikke et eneste vak.
 
PetterCry
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 13:48
Nydelig, Dr. Hansen!
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 13:59

Er det du som har de hendene med rød neglelakk? Ut fra bildene så ser dette jo ut som bildene kommer ifra Hp1. Altså meget vakkertTongue

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 14:49

Mye rosende ord, eller er det bare mange som TROR de skylder meg penger???Smile

Forøvrig kan det nevnes at Karlsen har konsentrert fotgraferingen til de beste sidene av modulen. Vet ikke om jeg tør å ta den med noengang, med tanke på hvor stor skuffelsen vil bli.
 
Synes jeg hører fra Karlsen nå: "-Send modulen men bli hjemme selv, så oppveies mye av skuffelsene". Wink
 
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 15:20
Originally posted by J-I Hansen J-I Hansen wrote:

Forøvrig kan det nevnes at Karlsen har konsentrert fotgraferingen til de beste sidene av modulen. Vet ikke om jeg tør å ta den med noengang, med tanke på hvor stor skuffelsen vil bli.
Beste siden? Hva er alternativet? Undersiden??
 
Quote  
Synes jeg hører fra Karlsen nå: "-Send modulen men bli hjemme selv, så oppveies mye av skuffelsene". Wink
 
Mnja... har gitt opp å håpe på det alternativet jeg. Dessuten er det jo ikke noen vits i å ta med moduler uten bein og strøm på treff...
 
Hvilket bringer meg til følgende spørsmål: hva gjør du på nett nå?? Du skulle være på vei til MJBVs distriktskontor her nede for å begynne på jobb nå du!! Det er ganske mange meter skinner som skal legges og gruses i løpet av ettermiddagen!
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 15:35
Originally posted by eika eika wrote:

 
 
Hvilket bringer meg til følgende spørsmål: hva gjør du på nett nå?? Du skulle være på vei til MJBVs distriktskontor her nede for å begynne på jobb nå du!! Det er ganske mange meter skinner som skal legges og gruses i løpet av ettermiddagen!
 
Jada, Tynset`n kom akkurat nå, så vi setter oss straks i bilen. Vi spiser hos "Fru Levegg"Smile
 
Grrr...
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 23:24
Fantastisk bra modul med perfekt stemmning.
 
Dr. Hansen har en sterkt stigende prestasjonskurve! Det er da ikke så lenge siden du presenterte din første modul. Den syntes jeg også var bra, men dette er glimrende.
 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2008 at 23:50
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Dr. Hansen har en sterkt stigende prestasjonskurve! Det er da ikke så lenge siden du presenterte din første modul. Den syntes jeg også var bra, men dette er glimrende.
 
Nå syns jeg snart dere skal roe ned lovprisingen av Dr. Hansen. Tenk på oss stakkarer som skal jobbe sammen med han, han blir jo helt ufyselig å ha med å gjøre etter all dette skrytetLOL
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.