MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalstyring på klubbanlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalstyring på klubbanlegg

 Post Reply Post Reply
Author
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalstyring på klubbanlegg
    Posted: 03 april 2008 at 12:00
Hvilken digitalstyring bruke man på et klubbannlegg?

Eirik
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 12:26
Tja.
 
Godt spørsmål.
 
Vi i TMJK bruker System One som er forløperen til NCE. Horten brukar NCE trur eg. Ellers er Digitrax og mykje brukt.
 
Jan-Rune
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 12:33
Men kan du bruke mange kontroller samtidig da?
Noen av de kan de styres på kontroll og programere de på pc.
Jeg tenkte jeg kunne programere de på pc og kjøre de med vanelige kontroller.
kan noen sende meg linker til slike kontroller og program?
Takker for svar.
Eirik
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 14:14
I Malmbanens Venner - Små Tog bruker vi Uhlenbroecks Intellibox. På anlegget har vi både to- og treskinnedrift, lokmateriellet har DCC og Märklin Motorola dekodere, slik at styringen måtte støtte begge typer. Derfor IB.

Vi benytter dessuten Uhlebroecks utgave av FRED til å styre enkeltlok mens operatøren beveger seg langs anlegget (walk-around). Skulle vi investert i dag ville en av ESUs trådløse kontroller blitt valgt.

"Problemet" med IB er at ingen av klubbmedlemmene bruker den på sine egne anlegg, vi må derfor ha to systemer i hodet. Bruksanvisningen til IB og Fred blir derfor ofte brukt.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 14:31
Har du noen linker til den styringen dere bruker?
jeg tenkte på noe mere som kunne bruke håndkontroll til og pc styring.
Hvilket tror du er best da? NCE powercab er det noe?



Edited by eibro - 03 april 2008 at 14:53
Eirik
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 16:04
Jeg ville holdt en knapp på ESU sin ECOS.
 
Den er det mulig å kjøre med fjern kontroller som fungerer over avstand.
De som går på infra rød er ofte mindre egnet på klubbanlegg.
Og den takler alle dataformater som er aktuelle.
 
Hilsen NilsSmile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 16:19
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Jeg ville holdt en knapp på ESU sin ECOS.
 
Den er det mulig å kjøre med fjern kontroller som fungerer over avstand.
De som går på infra rød er ofte mindre egnet på klubbanlegg.
Og den takler alle dataformater som er aktuelle.
 
Hilsen NilsSmile


Kan noen neve alle de dataformatene?
Jeg skjønner ikke hva han mener med det.
Er ikke de så store?


Edited by eibro - 03 april 2008 at 16:25
Eirik
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 16:30
Hei.
 
Eit avgjerande punkt er kva system på dekoderane klubben skal bruke. Kan kun uttale meg om DCC og system for det då eg ikkje har erfaring med anna.
 
http://www.ncedcc.com/nce2_013.htm viser NCE sine produkt som passar til klubb størrelse. Her finn du og manualane til produkta. Eit drawback er at deira trådlause system ikkje er lovleg i Europa pågrunn av frekvensen som er brukt.
 
http://www.digitrax.com/menu_startersets.php viser Digitrax sine system. Du finn og manualar. Digitrax brukar IR på si trådlause løysing og er dermed lovleg her i Norge. Er ikkje enig med Nils om at ir er mindre egna på klubb anlegg. Veldig mange store anlegg i USA bruker Digitrax og er veldig fornøgd. Dersom det vert stort anlegg er det jo berre å sette opp fleire IR mottakarar:http://www.digitrax.com/prd_rec_ur90.php rundt om i lokalet.
 
Du snakkar om at du vil kunne kjøre med data: NCE har interface for det allerede i boosteren sin(du ser rs232 pluggen på bilde). Digitrax krever en overgang/interface: http://www.digitrax.com/prd_compint_ms100.php
 
Spørsmålet er kor stor grad du ønsker å kjøre via PC. Det kan gjerast meir eller mindre heil automatisk eller at ein kun brukar pc tastaturet til å styre. Kva grad tenker du på?
 
Jan-Rune
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 16:37
Jeg tenkte bare å se hvor togene befinner seg.
Kansje av og til kjøre noen lok.
Men takker for alle linkene du sendte.
De IR kontrollene, på bildet er det jo kabel på de også.
Er det slik i virkeligheten?



Edited by eibro - 03 april 2008 at 17:03
Eirik
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 17:28
Heisan.

Joda der er kabel. Det er fordi når en skal allokere lok til kontrolleren må en koble den i. IR-en er ikkje bidireksjonal.

Digitrax har veldig masse såklate stasjonære dekoderar til bruk for spordeteksjon slik at en kan sjå kvar toget er. Dei har og modular for signal og slikt.

Ellers går det å ha eget system for spor deteksjon. Vi i TMJK snuser på denne:http://www.jlcenterprises.net/   Dette er et system som krever ein del egen innsats i form av lodding då dei kun selger printkort og liste med komponentar. Vi er så heldig å ha et medlem som har brukt dette før på et ikkje heilt anlegg, Gardermo banen som du finn beskrive her:http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=237&nid=2

Jan-Rune


Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 21:55
Digitrax håndkontroller med IR fungerer faktisk ganske bra, også på større hjemmeanlegg, i alle fall så lenge batteriene ikke er for dårlige.
Selv om det ofte snakkes om at man må ha fri sikt til mottakeren, er min erfaring at signalene vanligvis reflekteres så godt at du godt kan stå med ryggen til mottakeren.
Man bør nok ha flere mottakere, men de er relativt rimelige.
Man må også regne med en del finjustering.

Digitrax har mer eller mindre offisielt sagt at de kommer med to-veis radiosystem på 2,4 GHz båndet slik at systemet kan benyttes på denne siden av Atlanteren.
August er nevnt som en lanseringsdato, men i MJ-bransjen er vi vant til forsinkelser.
Systemet er dog godkjent av FCC - det amerikanske radio og tele-tilsynet.

Jeg har også hørt snakk om at NCE vil komme med radiokontroller som kan brukes her, men har ikke hørt mer konkret om dette.

En fordel med Digitrax, er at de har LocoNet (som de har utviklet).
Dette brukes på bl.a Fremo-treffene, og finnes i Uhlenbrock og Fleichmanns sentraler
En annen fordel er at systemet er bakoverkompatibelt (sml Pentax DSLR)
Du kan godt bruke gammelt utstyr på ny sentral, eller nytt utstyr på gammel sentral ( i all fall når det gjelder håndkontroller). Men du vil ikke klare flere funksjoner enn sentralen/håndkontrollen er bygd for.
Dessverre har ikke Digitrax så langt lagt opp til oppdatering av intern programvare, slik som f.eks Lenz og NCE.

Det finnes også noe tredjeparts utstyr for LocoNet, bl.a et alternativ til interface (hjelp finner ikke bedre norsk ord i farta) mellom LocoNet og en PC:LocoBuffer

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2008 at 22:03
Hei.
 
I NJK avd Bergen benytter vi Digitrax. Til styring benyttes Railroad&Co/TrainController (se www.freiwald.com). Til programmering benttes DecoderPro som er gratis og som du finner på www.decoderpro.com
 
Til Loconet finnes det flere 3.parts leverandører se f.eks http://users.pandora.be/deloof/ som leverer servodekode (fint til semaforsignaler og penser, samt tilbakemeldingsenheter. Alt til en rimelig penge særlig om du kan lodde litte gran.
 
Husk at selv om digital anlegg kan håndtere en mengde ulike adresser på et lokomotiv så har de fleste digitalanlegg en begrensing i hvor mange lokomotiver som kan styres samtidig
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 11:04
Hei KnuT!
 
For å hjelpe hukommelsen din er ordet du leter etter grensesnitt!Smile
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 13:52
Jeg har sett at NMJ selger roco Digitalutstyr.
Kan det brukes til Klubbanlegg?
Eirik
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 14:35
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg har sett at NMJ selger roco Digitalutstyr.
Kan det brukes til Klubbanlegg?
 
Hei.
 
Ville ikkje brukt Roco sitt digitalutstyr som stammen for klubben. Det er etter min smak litt for lite. Det passar betre for et mindre heime anlegg.
 
Jan-Rune
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 15:01
Kan du si mere konkret hvorfor det ikke er lurt til å bruke rocos digitalstyring til klubbanlegg?
Eirik
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 20:34
Originally posted by eibro eibro wrote:

Jeg har sett at NMJ selger roco Digitalutstyr.
Kan det brukes til Klubbanlegg?
 
Jeg tror det er på tide at du kommer med litt mere utdypende beskrivelse  punkt for punkt hva du skal bruke sentralen til.
Til nå har det vært noe vagt til å kunne gi noe godt råd.
Samt svarene du får bare generer flere spørsmål fra deg.
 
Hilsen Nils
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2008 at 20:48
Hei.

Største grunnen er begrensinga på strøm mengden roco klarer å levere. En kan koble til 4 boosterar (10765 Digital Booster). Kvar av dei leverer maks 3.2 A. Saman med hovedboksen som NMJ kallar den (ROCO 10764 Digital Amplifier) som og leverer 3.2 A vert totalt mengde amper en får ut av et Roco system 16A. Dette vert etter mi meining vel knapt.

En vanleg DCC dekoder for H0 kan ta rundt 1A. Det vert då 16 lok. Vidare så bruker Roco sine veksel dekoder, tilbakemeldings modul, osv av samme støm poolen slik at en risikerer plass til enda mindre antall lok.

Eit anna punkt som KnuT nevner er protokollen som er i bruk mellom boosterane og hand kontrollerane. Roco brukte før Lenz sin, men har no gått til meir proprieter løysing. En er dermed låst til Roco sine ting (sjølvsagt med unntak av dekoderane).

Har Roco Lokmaus 2 sjølv og det har fungert greit heime, men som sagt vert det for lite for å bruke på klubben.

Jan-Rune
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2008 at 01:52
Originally posted by janerts janerts wrote:

Hei.

Største grunnen er begrensinga på strøm mengden roco klarer å levere. En kan koble til 4 boosterar (10765 Digital Booster). Kvar av dei leverer maks 3.2 A. Saman med hovedboksen som NMJ kallar den (ROCO 10764 Digital Amplifier) som og leverer 3.2 A vert totalt mengde amper en får ut av et Roco system 16A. Dette vert etter mi meining vel knapt.

En vanleg DCC dekoder for H0 kan ta rundt 1A. Det vert då 16 lok. Vidare så bruker Roco sine veksel dekoder, tilbakemeldings modul, osv av samme støm poolen slik at en risikerer plass til enda mindre antall lok.



Hmm. Må man holde seg til Rocos egne boostere? Sjøl om sentralenhetene til Roco og Lenz ikke snakker godt sammen for tiden, så fungerer vel Lenz og de fleste andre boostere om en annen, de gjør jo samme jobben? Koble 4 stk 10 amperes boostere på Rocos styring og du har teoretisk 44 A å kjøre med.

Selv med Rocos små boostere gir 16A bra kapasitet. For at et lok skal trekke 1A må det ha godt med vogner bak og kjøre på full spiker. Hvor ofte har man 16 tog i maks hastighet samtidig på et anlegg? Hos oss i Narvik har vi nok med å holde orden på fire framføringer samtidig.

Vi har tre boostere på 4A, at vi i det hele tatt har så mange er for å unngå spenningsfall på grunn av lang transportvei mellom booster og tilkobling til skinnegangen
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 11:53
Kan noen gi meg mere info om NCE power cab kontrollene??
Eirik
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 12:18
Originally posted by eibro eibro wrote:

Kan noen gi meg mere info om NCE power cab kontrollene??
Ja, Den norske importøren kan.. Du treffer han på tlf. 90 78 56 89.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 12:43

Websiden til NCE inneholder vel en del informasjon også:

Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 13:29
Her er mer informasjon om PowerCab
fra Marcus Ammans sider
og fra Joe Fugates sider - riktignok mer om den veien han gikk da han byttet til NCE fra EasyDCC (og tidligere fra Lenz).

Noen spørsmål du/dere bør stille deg/dere siden det er snakk om et klubbanlegg:

1. Hvor mange lok kommer til å være i gang på en gang?
2. Hvor mange lokførere - dvs håndkontrollere kommer dere til å kjøre på en gang?
3. Har dere behov for å kjøre lok som ikke har dekoder - dvs bruke adresse 00?
4. Ønsker dere å koble til PC? Ev programmere ved hjelp av PC
5. Hva slags kjørekontroll foretrekker du/dere å bruke?


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2008 at 21:01
Dette er bare noe jeg har lyst til og gjennomføre. Jeg vet ikke om det blir noe av det.
Takker for mange gode svar på alle spørsmålene.

Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.