MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Størrelse på takskifer?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Størrelse på takskifer?

 Post Reply Post Reply
Author
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Størrelse på takskifer?
    Posted: 26 mars 2008 at 20:03
Noen som vet noe om størrelser på takskifer på norske stasjoner?

På huset der jeg bor er det 32X32 cm store plater, høres det ut som en grei størrelse?

Helt presist er det Gudå stasjon jeg holder på med.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 20:31
Hei Håvar!  Eg har ikkje mål men det er nok flere typer skifer. Vossaskifer er nokså lys grå og dei på mitt barndomshjem var heilt runde i nedrekant.
Altasiferen er nesten svart, tynnere. Dei fleste skifer er noe elliptiske.
Dette visste du vel fra førEmbarrassed.
Skal du dele på 45?    Hvis du finner skifer i 0-skala så fortell ! (Prøver nå å  få plass til 0-bane på 60 cm plater) Shocked Takk for gode råd heile vegen!
vh Oddvar 
Gospeltrain
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 20:38
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Hei Håvar! Eg har ikkje mål men det er nok flere typer skifer. Vossaskifer er nokså lys grå og dei på mitt barndomshjem var heilt runde i nedrekant.
Altasiferen er nesten svart, tynnere. Dei fleste skifer er noe elliptiske.

Dette visste du vel fra førEmbarrassed.

Skal du dele på 45?    Hvis du finner skifer i 0-skala så fortell ! (Prøver nå å få plass til 0-bane på 60 cm


I Midt-Norge er det Oppdalsskifer som er den store greia, uten at jeg vet at det var det NSB benyttet.

Det er H0 som gjelder i denne sammenhengen, og planen var å få laserskåret skifer i papir.

Men ta det rolig, jeg har ikke gitt opp 0-skala!
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mars 2008 at 22:50
Fekk ein link av Snikkaren til Walthers;  Northeastern laserskåret skifer, den ser veldig bra ut synes eg.
Klarte ikkje å flytte den over hit , den ligger under tråden min:"Vestlandspanel?" på dette emne, side 2
Gospeltrain
Back to Top
merete_np View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 22 oktober 2007
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote merete_np Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2008 at 17:08
Hej

Målene på det skiffer man bruger i Norge kender jeg ikke, men på http://modelbane-piger.dk/husbyggeren/CDrom/papirforside.html er der skiffertag til at printe på gråt karton/papir. Det findes selvfølgelig til spor0.


M.v.h. Merete N-P
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2008 at 23:02
Originally posted by merete_np merete_np wrote:

Hej

Målene på det skiffer man bruger i Norge kender jeg ikke, men på http://modelbane-piger.dk/husbyggeren/CDrom/papirforside.html er der skiffertag til at printe på gråt karton/papir. Det findes selvfølgelig til spor0.


Hei Merete!     Den skiferen du viser ser ut til å være rektangulær,- finnes det oval/ dråpeformet takskifer også?
Er det slik at skiferen klippes ut i remser, så kan man jo lage fasongen selv?  Tenker skala 0.
vh Oddvar
Gospeltrain
Back to Top
Birger View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Birger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2008 at 22:32
som blikkeslager vil jeg bruke mitt føste innlegg på forumet til å besvare dette. De mest vanlige str på dråpe formet skifer er 10x16 og 12x18 (mål i tommer) Steinen kan også snues med dråpen opp og blir da flat nede. Håper dette kan hjelpe....
Ikke si til min kone hva denne hobbyen koster.....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.