MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "nye" Rise
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"nye" Rise

 Post Reply Post Reply
Author
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "nye" Rise
    Posted: 13 mars 2008 at 18:20
Siden det er flere som har stått fram med hektisk virksomhet for å bli ferdig til treffet om to uker, kan vel jeg også vedkjenne meg et prosjektLOL (i tillegg til planleggingen av treffetConfused):
 
I noe tid har Arnulf og jeg jobbet med en ny versjon av Rise stasjon. Den gamle ble som kjent utrangert i fjor sommer, og er såvidt jeg vet gått til de evige modulmarker. Nå er det rimelig hektisk for å få den nye modulen "opp og stå" før treffet.
 
Først et bilde fra undersida:
Nok av ledninger og koplinger her også.
 
Kontrollpanelet er nå nettopp blir "kjøreklart"
 
 
Og en liten sniktitt på oversiden av modulen, den halvdelen som jeg har plass til i mitt arbeidsrom.
 
Nå gjenstår snart bare beina og et par enkle innkjørsignaler, og så er den kjøreklar til treffet. Men landskap og pynt får komme etterhvertTongue.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2008 at 18:59
Originally posted by halvors halvors wrote:

 
Og en liten sniktitt på oversiden av modulen, den halvdelen som jeg har plass til i mitt arbeidsrom.
 
Nå gjenstår snart bare beina og et par enkle innkjørsignaler, og så er den kjøreklar til treffet. Men landskap og pynt får komme etterhvertTongue.
 
Hilsen Halvor
 
Ser bra ut dette. Ser ut som den blir vesentlig større enn sin bortgåtte forløper. Eller?
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2008 at 23:51
Denne er bygget nær opptil skalamål, og er nesten 2 meter lengre enn den forrige versjonen. Som forøvrig ble bygget i 1998, så den har gjort god nytte i mange år.Tongue
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2009 at 14:11
Løfter opp denne tråden eftersom det var bilde av stillverket på denne.



Er det noen (Halvor?) som kan tegne og forklare hvordan man kobler et slikt panel med slike trykkbrytere og tortoise vekselmotorer, inkl tilbakemelding med lysdiodene?

Edited by Claes Lislerud - 19 april 2009 at 14:12
Modellhilsen

Claes
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2009 at 18:40
Hei Claes,
 
Teknikken bak dette panelet er basert på kretser av typen på følgende side: http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/556Stall05.html . Jon Einar gjorde meg oppmerksom på disse for en tid siden.
 
Dessuten er det en diodematrise som styrer "logikken" for valg av hvilke veksler hver knapp skal styre. Jeg hadde egentlig tenkt å være litt "kreativ" her, men det viser seg at disse 556-kretsene er litt kresne på styringen, så dioder og brytere er det som gjelder.
 
Det er i tillegg lysdioder i serie med hver motor, for å indikere veksel-posisjon.
 
De samme kretsene er forøvrig brukt til å styre signalene.
 
Dette var kortversjonen Wink.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 08:53
Akkurat.
 
Kan du forklare litt om den diodematrisen også?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 14:40

Her er en måte å gjøre det på Claes, i det hele tatt kan det være mye interessant å finne ved å navigere litt rundt på disse sidene.

Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 21:00

Legger til en hjemmesnekra skisse som ligner på den tredje tegningen under linken Jon Einar viste til. Logikken må tilpasses sporplanen, og kan gjøres på flere måter. På Rise måtte jeg ha et opplegg med to knapper som trykkes samtidig siden stasjonen har to linjer ut i ene enden. Dermed måtte jeg improvisere litt. Men prinsippet er det samme.

 
Knapp 1 legger veksel A i avvik.
Knapp 2 legger veksel A rett frem og veksel B i avvik.
Knapp 3 legger veksel A rett frem, veksel B rett frem, og veksel C i avvik.
Knapp 4 legger veksel C rett frem.
 
Matrisen kan bygges ut i "det uendelige".
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 21:21
Kan du si litt mer hva som skjuler seg inni bistabil vippe? Er det en logisk port eller et dobbeltspolerelé eller?
Svein S
Back to Top
Herman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 51
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Herman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2009 at 22:02
Originally posted by ses ses wrote:

Kan du si litt mer hva som skjuler seg inni bistabil vippe? Er det en logisk port eller et dobbeltspolerelé eller?


Du trenger to logiske porter for å lage en bistabil vippe. Eller to transistorer, eller to releer. Eller et dobbeltspilerele, hvis du har tilgang til denslags.

Det går også an å lage en bistabil vippe med et enkelt rele, men det forutsetter at du kan bryte strømmen til releet når du skal ha den andre tilstanden.

I dette tilfellet har de brukt to 556-kretser, sannsynligvis fordi disse kretsene fungerer bedre sammen med sporvekselmotorer enn f.eks. TTL-kretser.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2009 at 21:53
Hjertelig takk Halvor og Jon Einar.
Nå har jeg fått litt mer "kjøtt på beina"!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,061 seconds.