MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Start av tog og funksjoner basert på hendelser.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Start av tog og funksjoner basert på hendelser.

 Post Reply Post Reply
Author
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Start av tog og funksjoner basert på hendelser.
    Posted: 03 mars 2008 at 19:33
Hei

Jeg er ny på forumet (og modelljernbane), men har brukt litt tid for å se på den informasjonen som allerede ligger her.

Så langt har jeg et relativt enkelt Märklin anlegg med digital control (Mobile Station) og to lokomotiv, et arbeidslokomotiv fra JBV og et amerikansk lokomotiv som fulgte med startsettet.

Fra andre innlegg ser jeg at den grad man holder seg i Märklin sfæren, må man ha en Central Station for å kunne styre lokomotiv og funksjoner med programvare(PC/Mac). Har noen av denne programvaren muligheten for å reagere på eksterne events?. Altså kan jeg programmere noe software slik at et bestemt kjøreprogram setter i gang?

Hvis jeg har forstått det riktig bruker Märklin en Motorola protokoll. I teorien skulle man kunne lage sin egen software for å styre togene. Imidlertid kunne jeg ikke finne noen beskrivelse av denne protokollen da jeg googlet, hvilket tyder på at den er lukket. Noen som vet hvor man eventuelt finner nyttig informasjon om den?

På forhånd takk for gode råd!





_Skjalg
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2008 at 19:50
Hei Skjalg.
 
Selv bruker jeg Railroad & Co. Se http://www.freiwald.com dette programmet kan benyttes til Central Station (vet ikke om dette er det samme som Mobile Station programmessig). Dette programmet kan settes opp slik at man kan ha "ruter" som kjøres på faste klokkeslett eller man kan lage logikk som sier at dersom gitte ting skjer så skal en rute kjøres.
 
Sjekk ut siden, last ned programmet og test det ut Thumbs%20Up
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2008 at 20:22
Hei Jarle

Takk for tilbakemelding. Mobile Station mangler det interfacet som Central Station har for å koble seg til PC. Så jeg får oppgradere om ikke alt for lenge :-). De hendelsene jeg tenkte på er ting som skjer utenfor programmet (alla Freiwald) og utenfor banen.

Årsaken til at jeg er interessert i akkurat dette brukstilfellet er at vi utvikler noe SW på jobben som er relatert til jernbane. Basert på utfallet av bygeprosessen (automatisk kompilering og sammensetting av SW hver time), slik som feil i en gitt modul hadde det vært morsomt å visualisert dette med et ditto tog, f.eks blinkende arbeidslys ved feil, kjøring av et tog fra ditto land som det bygges for etc.

Ut fra dokumentasjonen til Freiwald kan jeg ikke se at dette er mulig, men ellers ser det ut for å dekke det meste.

_Skjalg
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2008 at 22:38
Hei Skjalg.
 
Dersom du benytter en eller annen form for tilbakemeldingsenhet så kan jo du muligens vha av ditt eksterne program gi en eller annen form for tilbakemelding (av/på) til denne enheten. Slike enheter kan brukes til å lese av f.eks en readkontakt. Da vil jo programmet kunne fange opp en slik ekstern hendelse og derved foreta en eller annen handling
 
Hva med et PC8255 kort i PC for å registrere eksterne hendelser ? TrainController kan operer med flere systemer samtidig ..


Edited by jhh61no - 03 mars 2008 at 22:39
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Skjalg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 mars 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skjalg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2008 at 23:14
Interessant tanke, jeg skal undersøke det nærmere.
_Skjalg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.