MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - På tur med tog i Spania
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

På tur med tog i Spania

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: På tur med tog i Spania
    Posted: 24 november 2004 at 12:35

Hei,

jeg har nå vært en tur i Spania, og fikk anledning til å reise litt med tog der. Det er frustrerende når familie og vennekrets ikke er i stand til å se det fantastiske i bildene jeg har tatt, og jeg ikke klarer å frembringe den entusiasmen som det burde vært en selvfølge at alle uttrykte når temaet jernbane taes opp.

Derfor tenkte jeg at jeg heller kunne få utløp for behovet for å fortelle litt her på forumet. 

Jeg skulle reise fra Cadiz helt i sør og opp til Madrid med tog. Jeg reiste via Sevilla, og derfor fikk jeg anledning til å prøve AVE tog. Jeg hadde med digitalkamera, men jeg er ikke så veldig flink til å ta bilder, så desverre ble mange bilder uklare.

Det som var veldig gøy var at jeg fikk sitte i førerrommet sammen med lokføreren hele veien fra Cadiz til Sevilla, og klarte å snike meg til et besøk i førerrommet også på AVE toget. Dersom man gjør et lite forsøk på å snakke spansk er mitt inntrykk at spanjolene er mye mer positivt innstilt. (Dessuten hjelper det å vise ID-kortet fra NSB.)

 

På vei til Sevilla foretok vi en kryssing med TALGO-toget. Mens vi ventet fikk jeg knipset dette bildet av en tungtransport som kjører så sent, at det bare kan kjøre om natten. Det er en form for transformator den frakter. Det bruker flere døgn på ruten ned til havnen, og på dagtid står det parkert på sidespor på småstasjoner som her.

 

 

Etter et par minutter kom TALGO-toget vi ventet på. En ting som var skremmende var å se alt av både folk og fe som vaset i sporet. Lokføreren hadde knapt fortalt meg at de nesten daglig kjørte på løshunder før vi meide ned en stakkar schæfer som hadde forvillet seg inn på sporet. På en av stasjonen fortsatte folk å krysse sporet 50 meter foran toget, selv etter at lokføreren hadde fløytet og satt toget i bevegelse.

Jeg reiste med TALGO noen uker før. Ikke dumt med tv-skjermer i taket. Det lokføreren på vei til Sevilla fortalte meg, og som jeg ikke visste på forhånd var at TALGO-togene faktisk kan kjøre på både internasjonal (standard) og spansk sporvidde. Akslingene justerer seg etter sporvidden. Det er rett nord for Sevilla at dette skjer, over en strekning på 5 km.

Her er forresten den aller første TALGO-tog versjonen som står på jernbanemuseumet i Madrid nå. For meg ser det ut som om man har sveist sammen en haug med campingvogner.

I Sevilla stod AVE-toget og ventet. Her er det scanning av bagasjen og innsjekk før man går ombord i toget. Det er tydelig at tragedien i Madrid har satt spor.  Settet består av to trekkvogner, og åtte vogner i mellom, som "henger oppå hverandre" på samme måte som TGV-togene. Toppfarten er 300 km/t. Jeg klarte desverre ikke å ta et skikkelig bilde av speedometeret, men slik ser det ut gjennom frontruten når man kjører i 300 km/t:

Turen tar 2, 5 timer og servicen ombord er velidg bra, togvertinnene kommer til og med gjennom toget og deler ut gratis karameller før ankomsten. Da vi kom til Madrid, kom sjefskonduktøren bort til meg på plattformen og stakk til meg en slipsnål med emblemet til AVE-toget som en hilsen fra personalet ombord. Da kan man ikke klage.

Det mest imponerende var likevel at ingen av de ansatte i RENFE begynnte å le når jeg fortalte om hvor langt "verdens rikeste land" er kommet i utviklingen av et moderne jernbanenett!
(Neida, skal ikke ta hele debatten om liten populasjon og høye fjell.)

Fant forresten en del modelljernbanebutikker i Madrid, så da var jo alt perfekt.

Ben-Sigvald



Edited by ben
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.