MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Link til signaltegning i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Link til signaltegning i H0

 Post Reply Post Reply
Author
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Link til signaltegning i H0
    Posted: 24 februar 2008 at 23:40
De mest brukte signaler hos JBV.
 
dwg og wmf
 
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2008 at 15:21

Her er tegningen i pdf-format.

 
Tegningen må skrives ut uten tilpasning til ark for å bli i riktig målestokk
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2008 at 22:53
Kjempeflott tiltak Jon Einar. Nydelig tegning.

Tilleggsinfo: Signaler med gammel "klumpfot", om jeg får kalle det det, er 4 meter høye. De med "finner" er 4,5 meter høye. Signal"øyet", altså selve lyset, er like vid som masten er bred. 20 cm. i omkrets. I H0 2 m/m.Smile
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2008 at 23:54
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Her er tegningen i pdf-format.




Tegningen må skrives ut uten tilpasning til ark for å bli i riktig målestokk


Meget prisverdig tiltak.
Er det noen som selger slike signaler i H0 eller har planer om det?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 02:33
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Meget prisverdig tiltak.
Er det noen som selger slike signaler i H0 eller har planer om det?
Hobbytrain har hatt noen pene håndlagde signaler, men vedkommende som laget dem har dessverre ikke kapasitet til å produsere flere for tidenCry
 
NMJ annonserte vel i fjor nye signaler, men det står ikke noe på nettsiden deres nå såvidt jeg kan finne.
Produsent Alphamodell fra Ungarn hadde uansett noen pene signalmodeller stående på standen sin på NürnbergmessenSmile
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
kness View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 719
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kness Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 14:32
Originally posted by eika eika wrote:

Produsent Alphamodell fra Ungarn hadde uansett noen pene signalmodeller stående på standen sin på NürnbergmessenSmile
 
Eirik
For et par år siden så jeg en pdf fra NMJ som viste noen tegninger av Norske signaler. Lurer på om det ikke var Alphamodell som skulle lage disse også? Var det Norske signaler de viste i Nürnberg, eller var det de Sveitsiske som de har i sitt nyhetsprospekt for 2008?
 
Hilsen  Kjetil
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2008 at 18:38
Her er en pdf-fil som er delvis målsatt og kanskje litt tydeligere.
 
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 11:45
hei Jevistad, vil bare si takk for at du la ut en skikkelig tegning av norske signaler i korrekt målestokk.  Dette er noe vi "hobbybyggere" har savnet,  og nå er det ihvertfall mulig å bygge noe som kan likne norske signaler, likheten kommer an på hvor flinke og nøye vi byggere er. Thumbs%20Up
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 11:53
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Her er en pdf-fil som er delvis målsatt og kanskje litt tydeligere.


Fine tegninger, men er det noen som har detaljtegninger eller nærbilder?

F.eks av kassene på baksiden av signalhodet.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 12:11
Ja kommer noen over noen mer tegninger eller detaljerte foto, så er jeg også interessertSmile
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 12:30
Originally posted by Fabian Fabian wrote:

hei Jevistad, vil bare si takk for at du la ut en skikkelig tegning av norske signaler i korrekt målestokk.  Dette er noe vi "hobbybyggere" har savnet ...
 
Vel, jeg tegnet nå 1:87-tegninger av de mest brukte norske signalene tidlig på 1970-tallet og den har siden det vært tilgjengelig for salg i NJKs H0-fortegnelse (en samling med 1:87 tegninger av norsk materiell, mest lok og vogner). Nå skal det sies at Salgsavdelingen til NJK ikke alltid har liggende eksemplarer til salg, og det virker som de ikke markedsfører de lenger heller av en eller annen grunn.
 
Nå kan det selvfølgelig hende at min over 30 år gamle tusjtegning ikke regnes for skikkelig...Geek
Svein S
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 12:56
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Fabian Fabian wrote:

hei Jevistad, vil bare si takk for at du la ut en skikkelig tegning av norske signaler i korrekt målestokk.  Dette er noe vi "hobbybyggere" har savnet ...
 
Vel, jeg tegnet nå 1:87-tegninger av de mest brukte norske signalene tidlig på 1970-tallet og den har siden det vært tilgjengelig for salg i NJKs H0-fortegnelse (en samling med 1:87 tegninger av norsk materiell, mest lok og vogner). Nå skal det sies at Salgsavdelingen til NJK ikke alltid har liggende eksemplarer til salg, og det virker som de ikke markedsfører de lenger heller av en eller annen grunn.
 
Nå kan det selvfølgelig hende at min over 30 år gamle tusjtegning ikke regnes for skikkelig...Geek
 
Hmmm. Det må være en godt bevart hemmelighet. Har vært på jakt etter gode tegninger av godsvogner, men kjente ikke til denne - og jeg som er medlem av NJK og alt... Finnes tegninger av smalspor materiell her også?
 
Endret (tilføyd): 
Har nå vært på NJK sine hjemmesider å lett - både i "butikken" og ved et et "generelt søk" på "HO-fortegnelse", men fant ikke no - kan du hjelpe oss med en link Big%20smile


Edited by Jolsen - 29 februar 2008 at 13:09
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 13:55
Det er det jeg skriver også, at NJK Salg ikke har markedsført dette de senere årene, men jeg vet at de selger den bare man ber om det. Jeg forsyner nemlig Salg med "stoffet". Derfor kan jeg heller ikke gi deg noen link.
 
Av smalspormateriell så tror jeg det er to lok der, type IV ("Tryggve-klassen") og type VII ("Metis-klassen"). Den siste er jeg litt usikker på, men jeg har i hvertfall tegnet den i 1:87 siden jeg bygget et slik lok selv.
Svein S
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 17:17
Jeg er også medlem av NJK, men har heller ikke visst om de tegningene.  Det fine med Jevistad sine tegninger er- ved siden av at de er gratis selvvfølgelig - at de har tegninger både av de gamle ovale signalene  samt de nye 6-kantede.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 18:24
For all del, de nye tegninger er bedre på mange måter, både ved at de viser flere signaltyper (ting har skjedd etter 1972) og de er tegnet med en mye bedre utstyr enn jeg hadde den gang. Poenget mitt var bare å si at H0-tegninger av norske signaler har det eksisterte noen tiår.
Svein S
Back to Top
Fabian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 juni 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 52
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fabian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 18:30
He he du får sende NJK en streng pekefinger fordi de har markedsført  tegningene dine for dårlig. Har de noengang stått avbildet i "På Sporet"?  Hvis de har det så burde jeg ha sett dem,  men det var kanskje før jeg for alvor begynte å tenke på å bygge en skikkelig modelljernbane med signaler og slikt.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 18:55
Så vidt jeg husker benyttet NJM disse signaltegningene en eller annen gang, men det er nok noen år siden. Eller var det Collector Model....
Svein S
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 februar 2008 at 20:29

Jeg har nå i hvertfall sendt en bestilling - men det tok litt tid skrev de - måtte lage nytt opplag Wink

John

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 19:24
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Fine tegninger, men er det noen som har detaljtegninger eller nærbilder?

F.eks av kassene på baksiden av signalhodet.
 
Jeg har i allefall noen ukomprimerte bilder av et 2-lys signal her


Edited by jevistad - 02 mars 2008 at 19:25
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 22:25
Moderator:
Slett gjerne dette innlegget, det ble dobbelposting grunnet   feilmelding fra systemet.

Edited by Håvard H - 02 mars 2008 at 22:27
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2008 at 22:26
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

Fine tegninger, men er det noen som har detaljtegninger eller nærbilder? F.eks av kassene på baksiden av signalhodet.


Jeg har i allefall noen ukomprimerte bilder av et 2-lys signal her


Mye tilleggsinfo i de bildene!
Takk skal du ha!
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2008 at 00:07

Da har jeg funnet noen tegninger som jeg har fått låne for avfotografering.

 
Ikke allverdens kvalitet, men de burde være fint leselige.
Back to Top
Dagfinn View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 08 desember 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 31
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dagfinn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2008 at 10:11
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

Da har jeg funnet noen tegninger som jeg har fått låne for avfotografering.

 
Ikke allverdens kvalitet, men de burde være fint leselige.



Nå er det julekvelden på"n Dagfinn... Bare gull og julegaver det du la inn Jon Einar ! Big%20smile
Hilsen fra Mysen
Dagfinn Knutsen
------------------------------
Interesser:
Jernbane...
Jernbanesignaler..
Lokstallen Mysen
Høytorp fort
Veteranbilen min
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.