MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Myntkast
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Myntkast

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Myntkast
    Posted: 23 februar 2008 at 14:25
Som vi alle vet er lucky Luke raskere enn sin egen skygge. En mynt som faller i et glass med påfølgende vannsprut er ikke mye tregere.





Teknsike data:

Lukker 1/320sek.
Blender f/32
ISO 800
Solsteika utendørs og innebygd blitz.


Å bruke blitzen strider litt imot alt jeg tror på skal jeg være ærlig, gammel vane tilsier at blitz gjør vondt værre og skjønne ansikt til hvite lik. Men jeg har sett lyset (tok du"n?): Blitz er nødvendig om man skal fryse noe raskere enn sin egen skygge! Sollys hjalp og, da ble lukkertiden så rask at bevegelsen kunne bremses ned. Så var det bare et kronestykke anno 2005 til for å skape et fint bilde!

Kommentarer og konstruktiv kritikk mottas med takk!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Arnstein View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arnstein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 16:22
Du burde kunne bruke en del større blender. f/32 er veldig lite. Jeg ville kanskje prøvd noe mellom 4 og 8. Da vil du lettere kunne få det skarpt. Burde ikke være nødvendig å bruke ISO 800 ute i solskinn.
 
Ellers ser det ikke ut til at blitsen har skadet motivet noe her. Du trenger ikke være så redd for å bruke det. Jeg bruker ofte blits, men det må sies at det blir veldig mye bedre med en ekstern blits i forhold til de interne. Hvis du tar bilde av en del modelljernbaneanlegg (og annet) rundt omkring så burde du absolutt gå til anskaffelse av det. Med en kraftig blits med diffuser får man lett gode resultater uten bruk av ekstra lamper.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 21:09
Hei og takk for innspill :)

Lang tid har gått siden de to der ble tatt og myntkastet har blitt gjentatt med bedre resultater. Ekstern blitz (Nikon SB-400)kjøpte jeg for en stund siden og en blitzkabel er nå på vei i posten. :)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.