MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skinneunderlag
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skinneunderlag

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skinneunderlag
    Posted: 28 januar 2008 at 18:55
Har nå for 5 minutter siden en liten krangel med min far om jeg må ha skinneunderlag eller ikke.
jeg mener jeg ikke trenger det (bruker PIKO code100 og ROCO GeoLine code83) code100 skinnene er nå halveis nedspikret slik jeg skal ha dem.
men faren min mener jeg skal legge noe kork eller lignende under skinnene slik at de får nesten samme høyde som Geoline code83 skinnene fra ROCO.
jeg liker de 2 små "10cm bakkene" som er under overgangen fra Geoline til PIKO.
(har lasker med høydejustering her så det er samme skinnehøyde uansett)
Men trenger jeg egentlig noe under? skal ikke ha så mye ballast under skinnene. er tross alt noe man kan forvente å se i tyskland den dag i dag banen min...
-Jonas
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 00:08
Hva ligger skinnene på nå da?
Svein S
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 10:58
ligger rett oppå bordflata...
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 11:37
ville hørt på din gamle far da og lagt kork under... det vil i tillegg redusere støyen når tog kjører over skinnene.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 14:14
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

ligger rett oppå bordflata...


Hmm. Jeg går ut fra at det ikke er et vanlig bord du snakker om, men kanskje en treplate av finér eller noe slikt. Uansett virker dette veldig hardt, så som en annen her skriver, bør du nok lytte til far din. Men om det er kork eller andre mykere ting som er lurt, er en annen sak. Noen bruker kort, andre bruker porøs plate (tykkere, men antagelig billigere), noen bruker parkettunderlag. så avhenger det om skinnene skal spikres eller limes (flere varianter der også). Mange anbefaler det siste, men bruker gjerne oppslagstavlepinner (tegnestiftlignende) til å holde på plass mens limet tørker, så uansett er det lurt å ha noe å drive slike ting ned i, og da synes jeg at 12 mm porøs plate virker bedre enn bare noen mm kork. Fordelen med kork, er at den leveres med ferdig ballastkant og er lett å legge.
Svein S
Back to Top
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 14:55
er en noe spesiell plate.
funker ikke kork fra oppslagstavler bra mon tro?
kort? kortstokk-kort?
Back to Top
bergsagel View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bergsagel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 17:04
søk på:
Pakningsmateriale i gummikork (60-208)
Lett å klippe eller skjære til passende størrelse og form.
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2008 at 17:24
på hobby train får man kjøpt gummi under lag i H0. det er lut hvis du skall ha foreksempel pense motorer. å det ser penere ut
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.