MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - HDR og dråpebilde
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

HDR og dråpebilde

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: HDR og dråpebilde
    Posted: 21 januar 2008 at 18:36
HDR står for High Dynamic Range og omfatter kort sagt et større variasjonsbredde fra mørke til lyse toner i et stillbilde. Å lage disse bildene er en komplisert prosess, og krever litt utstyr, blandt annet et kamera der man kan styre eksponeringsgraden, pluss programmene Photomatix og Photoshop. Hvordan man lager bildene er litt vanskelig å forklare her, men jeg foreslår at man kjøper "Photography Monthly" for februar som fåes i Narvesen, der er alt tegnet og forklart, det var slik jeg lærte trisket!





Kan du kjenne det kribler ned ryggen?


Så var det bildet da. Dette er tatt med et oppsett på to lamper, udifuserte, rettet mot et stett-glass med vann helt opp til kanten. Jeg dryppet en dråpe av gangen med en srpøyte uten nål. Kameraet var stilt på 1/80s, ISO800 og f/9, den innebygde blitzen ble brukt med bakre gardin.   
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2008 at 16:47
Jeg bringer et nytt eksempel på HDR, her har jeg frisket opp et togbilde tatt i dag på Langhus stasjon:



Utgangspunktet ble altfor mørkt fordi jeg hadde kameraet stående i en funskjon som gav undereksponering. Heldigvis tok jeg bildet i .NEF, RAW format.



Her er bildet kjørt gjennom Photomatix Pro og rettet opp i Photoshop CS3.

Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.