MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Byggeplanlegging
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Byggeplanlegging

 Post Reply Post Reply
Author
HenrikSolberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikSolberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Byggeplanlegging
    Posted: 17 november 2004 at 13:28

Skal en eller annen gang snart i gang med planlegging av et litt større n-skala anlegg! Har lurt på å planlegge anlegget ved hjelp av PC-program! Er det slik at en legger "banen" ala spill som Railroad Tycoon osv og senere får en delliste med hvilke skinner en trenger osv?

Kommer fra byen med plankær, bilær og båtær!!!
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2004 at 22:10
Originally posted by HenrikSolberg HenrikSolberg wrote:

Har lurt på å planlegge anlegget ved hjelp av
PC-program! Er det slik at en legger "banen" ala spill som Railroad
Tycoon osv og senere får en delliste med hvilke skinner en trenger osv?



Svaret er ja!

Hvis du bruker et program som har bibliotek over alle skinnene fra ulike
fabrikanter, kan du få mengder i egen liste etterhvert som du tegner.
Praktisk.

Selv bruker jeg et DAK-program, og kan lenke symboler til slike lister.
Først må jeg selv sette opp all info om et symbol, og det kan være litt
langdrygt... men gjør jeg dét, vil alle symbolene bli pent listet opp.
3rdplanit er et slik program som jeg ser mange bruker, jeg har aldri
prøvd det selv, imidlertid.
http://www.trackplanning.com/

mvh
Henning L




Edited by Henning L
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 00:10

Originally posted by Henning L Henning L wrote:



3rdplanit er et slik program som jeg ser mange bruker, jeg har aldri
prøvd det selv, imidlertid.
http://www.trackplanning.com/

mvh
Henning L


Jeg har brukt 3rdPlanIt lenge og har hatt stor glede av det. Moro å få fine tegninger, som denne - og det kan gjøres mye mere ut av det.

 

Synes ikke det var alt for vanskelig å lære - og det har liste-funksjoner og gode biblioteker med bl.a skinner.

Det er også et godt diskusjonsforum på Yahoo hvor man kan få hjelp.

Hilsen KnuT

Back to Top
HenrikSolberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikSolberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 10:49

Tøft! Da blir det nok det ja! Er det mulighet til å se "banen" 3 dimensjonalt, eller kun i "fugleperspektiv"? Vet det strengt talt ikke er nødvendig, men det hadde vært kult!!!

Lage en bane, sette inn togene en selv har, se det i 3d, og samtidig få innkjøpsliste!!! Hadde vært genialt!

EDIT: Ser at alt jeg skrev over er mulig!!! Men noe lurer jeg fortsatt på. Har programmet lister over Fleischmann N skala?



Edited by HenrikSolberg
Kommer fra byen med plankær, bilær og båtær!!!
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 11:10

Hei Henning!

Originally posted by HenrikSolberg HenrikSolberg wrote:

Tøft! Da blir det nok det ja! Er det mulighet til å se "banen" 3 dimensjonalt, eller kun i "fugleperspektiv"? Vet det strengt talt ikke er nødvendig, men det hadde vært kult!!!

Lage en bane, sette inn togene en selv har, se det i 3d, og samtidig få innkjøpsliste!!! Hadde vært genialt!

Ja, det er mulig  å lage innkjøpslister, du kan også sette inn prisen for enkelt elementer så du kan lage deg en oversikt over kostnader.

Du kan til og med kjøre tog på anlegget - mest amerikanske modeller, kanskje også noe tysk. Forutsetningen for 3d er et godt skjermkort og en rimelig rask prosessor osv. Men for å tegne i 2D klarer du deg fint med en eldre PC - jeg bruker mye husets eldste - med en Celeron 366 prosessor.

Og det er ganske enkelt - og ille moro - å dra i markøren og lage fjell og daler osv. Slik ble hjørnet fra tegningen over:

Her er et annet bilde som jeg har hentet fra en annen versjon av anlegg i samme rom. Lok og vogner er plassert på anlegget i 2d og så  koblet sammen og kjørt til denne plasseringen. Det er også en enkel funksjon for å eksportere bilder slik at du kan vise ting som dette:

Jo - det er gøy å tegne baner - farlig gøy siden det lett kan bli med det.....

Hilsen Knut

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 11:23

Det er utrolig moro å planlegge ved hjelp av en PC ja

Selv har jeg brukt demoversjonen av det tyske programmet WinTrack til å lage sporplanen under. Programmet er lett å lære og man kan lage avanserte sporplaner i løpet av kort tid. Bibliotekene inneholder omtrent alt man kan tenke seg av spor fra Peco, Tillig, Flesichmann, Märklin etc. I tillegg finnes det 3D modeller av mange husmodeller fra Faller, Kibri, Vollmer i tillegg til forskjellige lok og vogner. Noen andre som har forsøkt dette og kanskje kjøpt fullversjonen som har erfaringer?

Demoversjonen kan lastes ned fra http://www.wintrack.de/

 



Edited by Mr Bridger
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
HenrikSolberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikSolberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 13:05

Mye tøft her!!! Ser ut som om det går ann å lage egne modeller i programmet også! Det hadde jo vært kult! Har en del erfaring fra 3d modelering fra skolegang! Har et Fleischmann ICE-T togsett som jeg kjøpte i Tyskland i sommer. Har litt lyst til å se hvordan flyter rundt på anlegget når jeg får "bygd" det!!! Så da må jeg vel kanskje modelere det da, hvis ingen andre har gjort det!!!

Det er jo en fare for at det blir med PC-bygging ja. Men jeg SKAL ha et ordentlig anlegg, det er jeg helt sikker på! Det eneste som mangler foreløpig er plass! (og tid siden jeg er i førstegangstjeneste!)

Er det forresten noen som vet om det er noen n-skala klubber på østlandet hvor det er mulig å kjøre egne tog? Har ikke anlegg og har veldig lyst til å prøve ICE-T togsettet mitt!



Edited by HenrikSolberg
Kommer fra byen med plankær, bilær og båtær!!!
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 november 2004 at 15:25

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Noen andre som har forsøkt dette og kanskje kjøpt fullversjonen som har erfaringer?

Hei

Jeg har brukt WinTrack i 3 år (fullversjonen).

Skinneplanene kan sees her:

http://forum.mjf.no/topic.asp?TOPIC_ID=3461

Jeg tittet på planene fra alle bauger og kanter i 3D.



Edited by TomB
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
HenrikSolberg View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HenrikSolberg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 desember 2004 at 15:06

Tittet litt på wintrack.de og brukte babelfish på altavista for å oversette noen av sidene fra tysk til engelsk! Det var egentlig litt artig, for den automatiske oversetteren oversatte "Fleischmann" til "Meat Man"!

Artig

Kommer fra byen med plankær, bilær og båtær!!!
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.