MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - gipsing?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

gipsing?

 Post Reply Post Reply
Author
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: gipsing?
    Posted: 20 januar 2008 at 16:55
jeg lurer påossen man lager gips underlag.....
jeg har brukt fluenetting men jeg ser også noen som bruker papp strimler..... hva er best
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 17:48
Hei!
 
Nå tror jeg man skal være forsiktig med å utpeke noen fasit på hvilke metoder man bør benytte innen modellbygging, da det finnes flere måter å gjøre tingene på. Det som funker best for deg, funker kanskje ikke for meg, og omvendt.
 
Du nevner to metoder her for å lage landskapsformer, og de er ganske like, med unntak om det benyttes en eller annen form for ferdig-netting eller pappstrimmler (sammensatt til en slags netting). Begge metodene har det til felles at de bør dekkes med papirhåndklær gjennomfuktet med tapetlim eller gips. Man kan også benytte gipsholdig gassbind. Når dette tørker og blir til ett skall, kan man ha ytterligere gips på. -Men ikke overdriv da det fort kan bli tungt. Denne metoden har den fordelen at man får ett ganske lett landskap. Denne metoden krever at man på forhånd har en plan om hvordan det endelige landskapet skal se ut.
 
En annen måte å lage landskapsformer på er å lime sammen styrofoam-plater, og skjære dem til når limet er tørt. Denne metoden er kanskje litt mer "grisete", man får litt tyngre landskap, men den er lettere å kontrollere i forhold til det endelige resultatet. Kutter man av for mye, kan man bare lime på en ny bit.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 17:50
Hva som er best avhenger av hva du skal ha oppå av gips. Hvis du har gipsen "løs" i flytende form, må underlaget være tett, og da duger ikke fluenetting eller andre hullete ting. Men bruker du gipsruller som du kan dyppe i vann, da fungerer det både med hønsenetting (fluenetting har unødig små masker) eller flettverk av pappstrimler.

Men hvorfor bruke gips i det hele tatt? Gips er ok til å støpe i og som utgangspunkt for fjellformasjoner man skal skjære ut strukturer i, men hvis det bare er for å lage et landskapsunderlag som man kanskje skal strø med grønt oppå, er et unødvendig. Bruk da heller er annet underlag som ikke veier så mye. Øyvind har nylig forklart hvordan han bruker å male inn tørkepapir, og jeg har i samme diskusjon beskrevet avispapir og tapetklister.
Jeg brukte denne siste metoden senest i går kveld, så her har du et par bilder av hvordan det ble gjort, hentet fra min blogg (http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=260&nid=3&engelsk=0).


Flettverk som underlag for landskapsdekke.

Avispapir pålimt med tapetklister, flere overlappende lag.




Edited by ses - 20 januar 2008 at 17:54
Svein S
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:16
jeg har et spørsmål til for nor har lakt papir på utsiden av flue netingen formes den ikke altid son det netingen er
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:19
Hva slags papir snakker du om?
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:21
Hei!
 
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

jeg har et spørsmål til for nor har lakt papir på utsiden av flue netingen formes den ikke altid son det netingen er
 
Høres ut som om du kanskje må fukte papiret (les dynke) ennå mer i tapetlim/gips.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:40
avis pappir
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:45
Originally posted by odin11 odin11 wrote:

avis pappir


Roger har svart deg ok. Kanskje bruker du for store avispapirbiter også? maks 10x10 cm, heller mindre. Det avhenter av hvor ujevnt landskapet skal være. Er det store plane flater, kan stykkene være større. Der det er ujevnt må du kanskje rive litt i avispapirbitene også slik at det skal føye seg etter nettingen under. Men godt fuktet med lim må de være, og hjelp det på rett plass med fingrene.
Svein S
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:45
ok
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 17:05
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
  
En annen måte å lage landskapsformer på er å lime sammen styrofoam-plater, og skjære dem til når limet er tørt. Denne metoden er kanskje litt mer "grisete", man får litt tyngre landskap, men den er lettere å kontrollere i forhold til det endelige resultatet. Kutter man av for mye, kan man bare lime på en ny bit.
 
 
Styrofam ser ypperlig ut til så å si alt fra hva jeg kan se på dette bildet:
 
Bare noen spørsmål rundt styrofoam:
 
-Er dette isopor?Confused
 
-Hva er m/3 eller kg prisen?
 
-Hvilke redskaper bør jeg bruke for å forme ut? (tenker på hvis jeg skal lage fjell, bør jeg da skrape det ut med noe??? Blir vel litt for tynnt og vil skjære istede for å gjøre nytte?)
 


Edited by PaTrond - 12 februar 2008 at 20:05

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 18:06
Jeg vil gjerne slå et slag for styrofoam på boks, bedre kjent som byggskum/fugeskum.
Dette er mye lettere å forme enn styrofoamplater, og nye typer som er i handelen nå er slett ikke lettantennelig.
Bare ikke fall for fristelsen til å legge flere lag oppå hverandre før det forrige har tørket.
Da unngår man store tomrom inne skummet.
En annen fordel med dette er at det blir relativt porøst i overflaten slik at gips hefter godt der man skal lage skjæringer eller bart fjell.
 
 
 
Metoden er nærmere beskrevet her:
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 18:19
Vakkert! Hvordan utformer du steinstrukturen? Det virker som du har brukt forfarget gips?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 19:06

Takk for det.

Jeg prøver å blande gipsen til den har en konsistens som pisket kremfløte.
Påføres med sparkelspade i generøse strøk som grovformer steinstrukturen slik at det i dette landskapet skal forestille
skifer på høykant.
Når det har størknet går jeg på med hoggjern og diverse skarpe gjenstander for å få vekk de runde formene som gjerne dannes når man smører på gips.
Forsterker gjerne også formene som er laget i våt tilstand samt at jeg risser opp sprekker.
Gipsen er forfarget med sort gouache maling som også forsinker herdingen betydelig, siden jeg har en sekk med "dental rapid" som omtrent herder før jeg får smørt den påDead
Til slutt bruker jeg uttynnet blekk som trenger fint inn i sprekker og fremhever strukturen i disse.
 
Bildene er hentet fra min weblogg
 


Edited by jevistad - 10 februar 2008 at 19:06
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 19:17
Altså ikke ulikt den metoden jeg nettopp har benyttet på min brodul, bortsett fra at jeg ikke gjorde noe etter at den var størknet. Men hva gjør du med fargen? Den virkere lysere i ferdig tilstand enn underveis? Eller er det lyset som lurer oss?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 20:04
Originally posted by ses ses wrote:

Men hva gjør du med fargen? Den virkere lysere i ferdig tilstand enn underveis? Eller er det lyset som lurer oss?
 
Det tar mange dager før gipsen får sin endelige farge, dette skyldes muligens maligstypen jeg bruker.
Dette medfører også at den ikke er fullt så hard i denne perioden.
Hvis jeg må forme gipsen etter at den har oppnådd sin endelige farge, bruker jeg å dusje på edikkvann for å gjøre den lettere å jobbe med.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 20:19
Mener du at fargen blir lysere av seg selv etter hvert som den tørker?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 20:33
Det stemmer.
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2008 at 20:33
Magnificent! Har jaggu lært mye her siden jeg kom hit for 2 dager sidenBig%20smile
Nå må jeg bare få broren min til å hjelpe meg i påska..
 
håper ikke det blir dyrt med mitt stramme mikro-budsjett..

Back to Top
KEH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 22 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KEH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2008 at 22:43

Takk for titten, spesielt til Jon Einar, men også til Svein.  Detaljnivået deres imponerer.  Jon Einar har noen herlige overganger med steinvariasjoner nedover i urene.  Tunneler med identiske forskalingsbord brukt innvendig i støp slik vi ser det 1:1, i alle fall her sørpå.  Et selvbyggernivå langt over min tålmodighet og evner. 

 

Vurderer litt på underliggende masse til terrengoppbygning, enten papp profiler eller skum som dere har brukt.  Jeg har tidligere brukt hønsenetting og glassfiberduk. Gir enkel og kraftfull terrengutforming og lite behov for å understøtte.  Får la det ligge litt til modning..., barnebarnet er ikke så gammelt ennå.  Begge alternativ er interessante nok, Svein"s er i alle fall luktfri, om enn ikke så sterkt.

 
 
Samkom broen overrasket forresten å se som modell.  Legger med et bilde av stedet for moro skyld, selv om her tatt fra en noe annen vinkel.
 
(nei takk, der slutten visst min autorisasjon?)
 
 

 

KEH
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.