MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Konservering" av modeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Konservering" av modeller

 Post Reply Post Reply
Author
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Konservering" av modeller
    Posted: 20 januar 2008 at 13:57
Hei!

De neste årene kommer lokomotiv- og vognparken til å bli stående ubrukt (bortsett fra litt kosekjøring en sjelden gang). Er det noe spesielt jeg bør tenke på? Lokene er så godt som ubrukt, ennå ikke innkjørt eller oljet, men vil gjerne at de skal fungere godt når jeg tar de frem om 4-5 år. En del skal pakkes ned, mens noe skal fylle ledige vitrineskap.

-Studenten
...som skal studere på andre siden av fjellene noen år
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 14:44
Hei "Sudenten"
 
Jeg har tatt frem lokomotiver som har ligget ubrukt i mange år og da mener jeg mange år. Dersom oljen er tørket, så må du bare gi dem litt olje..
 
Vær OBS på å ikke utsette vitrinen for sollys. Du har el ikke ha modeller som er bleikere på den ene siden i forhold til den andre Big%20smile
 
Siden du ikke avslører noen om hvor du bor, så lurer jeg hvilke fjeller du snakker om ? flytter du øst eller vest ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 16:10
Ah, sollys. Det tenkte jeg ikke på, men det gir jo håp til en gammel Hbikks som er litt for mørk, hehe...

Bodd på Østlandet i mange år, men de siste årene har jeg byttet på å studere her og på Vestlandet, og til sommeren er det altså Vestlandet igjen. Puh!

Mr. S
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 16:18
Også forbildet falmer i sollys Wink.
 
Petter
Back to Top
odin11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote odin11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 18:12
det jeg har jort er og pakke tog ned i boble plast i pappesker det er viktig at lok ikke leger son at en side peker ned for da kan den andre siden få svakere farge
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 19:55
Hei igjen Studenten
 
Kommer du til Bergen, får du ta deg en tur til NJK Bergen så kan du se hva vi driver med her..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 09:35
Det eneste du bør passe på er å ikke utsette modellene for sollys dersom de står i vitrineskap.... Ligger de nedpakket i eske så bare gi dem litt olje før du tar dem frem å kjører med dem igjen. Kjøpte en Marklin RC på nostalgimessan i September, den var 12 år gammel og var aldri kjørt, drivverket var så tørt at den ikke vil gå uten oljeWink 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 10:58
Takk for invitasjonen, jeg skal nok litt lenger nord denne gang dessverre.

Glimrende med gode råd, så får vi se om noen år om jeg har gjort jobben riktig!

-Studenten (som bare skal studere 5 år til *puh*)
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Toy_Roller View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 06 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toy_Roller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2008 at 11:54
hvor er det du skal studere da?
har jo en rimelig bra bane hei i ålesund og da...
 
skal bli 1100 meter lang!
 
noen GAMLE bilder
 


Edited by Toy_Roller - 27 januar 2008 at 11:55
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.