MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diorama hjælp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diorama hjælp

 Post Reply Post Reply
Author
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Diorama hjælp
    Posted: 20 januar 2008 at 11:58
Hei!
 
Jeg har snart tenkt og lage et diorama. Temaet er innvasjonen av Caen også lurte jeg på om den tyske King tiger ble først lagd i 1944 for jeg har planer om en på dioramaet.Big%20smile.
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 13:10
Hei!
 
Hva der angår Panzer VI Ausf. B/TIGER II (Königs Tiger) begynte planleggingen av denne stidsvognen, før Panzer VI Ausf. E/Tiger I var satt i produksjon (17. april 1942).
 
I desember 1943 ble de første TIGER II satt i produksjon (12 stk. prototyper), og i 1944 ble det produsert 377 stk. og i 1945 (inntil mars) 100 stk.
 
For å få en mest mulig korrekt modell til dioramaet ditt må du huske på at alle TIGER II produsert i januar-sptember 1944, var utstyrt med Zimmerit (antimagnetisk pasta).
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 20:31
Ja takk, skal prøve og få ladg Zimmerit men... hvordanQuestion
 
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 11:46
Hei!
 
Hvilken skala skal du bygge dioramaet ditt i?
Selv er jeg interessert i militære modeller med tilknyttning til den norske forsvaret, og således slipper jeg problemstillingen med zimmerit.
 
Det absolutt enkleste er å finne og benytte ett byggesett av en Tiger II med zimmerit, eller å benytte seg av litt "modeller"s licence" og droppe hele zimmerit"en.
 
Dernest vet jeg at det finnes enkelte småprodusenter som lager zimmerit-plater i resin, som passer til bestemte byggesett i forskjellige skalaer.
 
Det finnes også to metoder til for å lage zimmerit direkte på stridsvognen selv, men jeg har ingen erfaring med dem. Det kan lønne seg å prøve seg frem på en plastbit til man oppnår det resultatet man ønsker, fremfor å ødelegge ett helt byggesett:
  • Zimmerit kan imiteres ved at man benytter seg av varme nåler, eller en svært liten loddebolt med tynn spiss. Disse føres således bort i byggesettets plast-karosseri alá mønsteret til zimmerit.
  • Virkelighetens zimmerit var omlag 30mm tykk. Man kan benytte seg av modell-pasta (fra Tamiya eller tilsvarende) som man legger på ett tynt lag over stridsvognen. Dernest kan man risse inn zimmeritmønsteret i dette laget. Husk at slik pasta krymper en del, så bruk lite!

I begge tilfellene bør man ha bilder av forbildet, slik at man kan se hvordan zimmerit så ut på akkurat den type stridsvogn man skal modellere.

Lykke til!
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 15:01
Hei!
 
Før 1945 skapte zimmerit frustrasjon for de som måtte gå med planer om å sprenge stridsvogner med magnetiske miner. Etter 1945 fortsetter fremdeles zimmerit å skape frustrasjon, men denne gangen hos modellbyggerne. Som du sikkert forstår av innelgget mitt over, kan det være en relativt komplisert og tidkrevende oppgave.
 
Siden du skal lage ett militærdiorama, går jeg ut fra at du skal lage dette enten i skala 1:72 eller 1:35, da utvalget av militære modeller er best i akkurat de skalaene. Atak Model lager løse zimmerit-plater i resin til bestemte stridsvogner i både 1:72 og 1:35 skala, herunder TIGER II fra enkelte produsenter. Disse produktene kan bestilles direkte fra produsenten, eller du kan forsøke hos Romerike Hobbysenter eller Amundsen Hobby, som nå er i ferd med å bli stor på plastmodeller. Eduard Model Accessories lager løse zimmeritplater i etsede messingplater.
 
Dette produktet hadde aldrig jeg hørt om tidligere, men gir jo nok en metode å fremstille zimmerit selv.
 
På følgende linker finnes det en god del gode tips om dioramabygging generelt, detaljering og for eksempel på hvordan man lager zimmerit selv. Det er så mange tips at de kan være nyttige også for andre (les mj"ere) enn bare militærmodellørene:
Du får poste noen bilder av dioramaet ditt etter hvert.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 15:35
Vel ehh... egentlig er dioramaet i 1:48 skala. Jeg kjøper det meste fra Amundsen. Egentlig kan jeg droppe Zimmeriten, kanskje det blir litt vanskelig. Far vel legge ut noen bilder etter hvert!Wink
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 15:49
Hei!
 
1:48 er en "militær-skala" i vekst utover bare flymodeller, takket være Tamiyas nye og relativt store satsing på denne skala. Akkurat passe størrelse til slike ting, og slett ikke så langt unna 0-skala egentlig (i hvertfall ikke i smalspor hvor forskjellene ikke er like tydlige)
 
Tamiya har en Tiger II med Porschetårn og zimmerit, i sitt skala 1:48 program og prod. nr. er 32539.


Edited by Roger - 21 januar 2008 at 16:11
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 16:46
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Tamiya har en Tiger II med Porschetårn og zimmerit, i sitt skala 1:48 program og prod. nr. er 32539.
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Vel ehh... egentlig er dioramaet i 1:48 skala. Jeg kjøper det meste fra Amundsen.
 
Amundsen Hobby fører denne, og prisen er kr. 220,-
Sjekk nederst på denne siden.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 18:19
Akkuratt den jeg skal ha takkBig%20smileBig%20smileBig%20smileThumbs%20Up! Passer perfekt!
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 18:41
Har noen et forslag om hva slags plate jeg bør bruke til å ha hele greia oppå?Lamp
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 19:09
Hei igjen Mr. Marklin.
 
Kryssfiner egner seg best til slik. Sponplater og annet lignende har en tendens til å bøye seg...
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 19:27
Tenkte meg det.
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2008 at 19:31
Men du (Roger) følger det med Zimmerit i den tiger`n?

Edited by Mr. Märklin - 22 januar 2008 at 19:35
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 15:17
Hei!
 
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Men du (Roger) følger det med Zimmerit i den tiger`n?
 
Ut i fra boxart"en og produktbilder av Tamiya #32539, fremgår det å være zimmerit på denne modellen. - Og i såfall er den nok preget inn i både tårn og skrog.
 
Siden du spør, har jeg Google"t litt, og da fant jeg denne testen hvor byggeren klager på manglende zimmerit.
 
Jeg foreslår at du avlegger Amundsen ett besøk, siden du kjøper modellene dine der, og spør om å få se oppe i esken. Da kan du selv konstatere om den har eller ei.
 
Eller bruk litt modeller"s licence; lag én uten zimmerit......
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2008 at 19:18
Ja... for se til vinterferien!Thumbs%20Up
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2008 at 20:28
Jeg har sett på youtube at det er en proff som har lagd en zimmerit-rulle jeg tror den var lag av en melkekork eller no...
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 13:34
Hei!
 
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Jeg har sett på youtube at det er en proff som har lagd en zimmerit-rulle jeg tror den var lag av en melkekork eller no...
 
Ja, ett søk på "Zimmerit" på Youtube ga 12 treff, som viser hvordan man kan gå frem for å lage det selv. Jeg synes metodene ser tidkrevende ut (den ene er jo del 1 til 8), og ville nok enten gått for en modell med zimmerit på i byggesettet, eller benyttet meg av modeller"s licence og sett bort fra hele zimmerit"en..........
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2008 at 15:39
Vel... idag fant jeg en legobit jeg kanskje kan bruke.Smile
1. Legg på et lag med leire eller noe lignende.
2. Bruk legobiten og form zimmeriten.
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 16:36
Vel, jeg har lett litt rundt og fant en utbrukt lypsyl og tok ut noen deler.
Det ble en perfekt zimmerit-rulle! Det ble omtrent slik:
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2008 at 16:44
Hei!
 
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

 
Er dette bilde av modellen din? - Såfall er det utrolig pent resultat.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2008 at 14:53
Neida!LOL Det er et bilde fra google! Men det ble nesten et helt likt resultat.Smile
Back to Top
Mr. Märklin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 01 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 63
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr. Märklin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 februar 2008 at 10:50
Jeg har tenkt og drøye litt med King tiger, fordi jeg fant en skikkelig en i 1:35 skalaSmile  En Stürmmörser!                          
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2008 at 16:01
Hei!
 
Hvordan gikk det med dette dioramaet?
Angående Zimmerit, visste jeg at jeg visste om en "god" link for Zimmerit i liten skala (1:72). Det har tatt sin tid, men nå har jeg endelig funnet den:
 
 
DasPronto er jo ett tilgjengelig produkt her hjemme også.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2008 at 20:02
De som er interessert i zimmerit kan dra til Imperial War Museum i London og se på denne her:
 
 
 
Hilsen Petter
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 september 2008 at 19:57

Hei!

Epokemessig ligger den vel litt "etter" ditt "Caen-ønske, men det er en TigerII med Zimmerit. - "Designet" er høyst uvanlig, og fremstår nesten derfor som en "invitasjon" til modellering.....

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
NiM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 april 2005
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote NiM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2008 at 04:53
Det er mulig konstruktøren hadde problemer med å lage antimagnetisk zimmerit, men denne tyske stridsvognen, som også bærer en rovdyrkatts navn, er allikevell i høyeste grad antimagnetisk(!):

 

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 04:11
Hei!
 
Originally posted by Roger Roger wrote:

Epokemessig ligger den vel litt "etter" ditt "Caen-ønske, men det er en TigerII med Zimmerit. - "Designet" er høyst uvanlig, og fremstår nesten derfor som en "invitasjon" til modellering.....

 
Jeg fant litt mer informasjon om denne, og den er fra Ardenner-slaget. Uansett, ett interessant forbilde for en modell.
 
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2008 at 23:25
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Har noen et forslag om hva slags plate jeg bør bruke til å ha hele greia oppå?Lamp
-Skal du bygge i seksjoner er styroporplater, 5*60*120cm, både lette og stabile, og  du kan enkelt forme landskapet rett i plata.
Prosjektet ditt høres spennende ut! Har du tenkt på jernbane og?
 
Det er godt å ha Roger når man skal "i krigen"!! Du er en skikkelig inspirator, og takk for enda en nyttig link Roger!
Det er midt i blinken for mitt prosjekt ogsåSmile
 
Oddvar.
Gospeltrain
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 desember 2008 at 00:51
Hei!
 
Originally posted by Mr. Märklin Mr. Märklin wrote:

Jeg har tenkt og drøye litt med King tiger, fordi jeg fant en skikkelig en i 1:35 skalaSmile  En Stürmmörser!                          
 
Og med en slik modell vant "Mr. Märklin" en 1. plass i sin klasse under Southern Challenge 2008. -Gratulerer!! Wink
Det er synd han dessverre ikke poster meldinger her lenger....
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.