MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Modulbane?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Modulbane?

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Modulbane?
    Posted: 23 mars 2008 at 23:48
Etter 2,4 km ender denne 900mm smalsporbanen på Nordag-anlegget:
http://i273.photobucket.com/albums/jj205/efpco/Nordag-banen/P1010014.jpg   her var det også 600mm baner i anleggstida .
 
 Er ikkje rolig for H0n3 skala da det bare er små 2-aksla lok som gikk på denne banen, og eg frykter driftsikkerheten kan bli mindre bra?
 
Blir det feil å trekke sammen/korte inn , for å komprimere seksjonene?
I så fall ville eg tenkt skala 0n30.
Slik eg har tegna seksjons-utsnitt ville 0-skala bli 120cm brede og 60cm lange.
Det virker veeldig bredtConfused for smalspor, og kanskje litt kjedelig?
 
Dere som bygger modeller av nedlagte/ eksisterende baner, er dere tro mot originalen?


Edited by EFP&CO - 24 mars 2008 at 00:01
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2008 at 23:18
Legger inn lenker til ideer om seksjonsutsnitt fra Nordagbanen. Russerbrua fra EFP sitt kaiområde, over Dampsk.kaia, forbi Grand Hotel.
Den seksjonen eg tenker å starte med er og den mest krevende; Råtahavn, Øgreid Trelastlager, og Fløgstadvika:
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2008 at 23:42

Bedre seint enn aldri?

Har fått laga smørbrødliste på å legge inn bilder på forumThumbs%20Up så her gjøres mitt første forsøk:   Eg forstørra tegn. av trase til 1:87 i seksjon/ platestørrelse+ kopierte inn nåtids kote-tegning.                                 Rocos lille H0e-steamlok er plasert på skinnegang, og biler på vegen.
Synes nok det ser litt spett ut?
 
Yess, det funkaBig%20smile Ein aldri så liten skål utbringes for min hjelpsomme datakyndige medarbeider på tanken på Liliputs Zillertahl, begge handla på MJF børsen.


Edited by EFP&CO - 23 mars 2008 at 00:02
Gospeltrain
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 16:54

Det midterste boltehullet er laget på alle modulene etter at bildene ble tatt. Det er kuttet ut et "hull" fra undersiden i isoporen ca 5 cm bredt. Med lange fingre er det er mulig å sett inn en bolt, men det er vanskelig (men mulig) å få på en mutter. Jeg har ikke modulene hjemme, men lagret i Horten, så jeg har ikke mulighet til å ta bilder av dette nå.

Øivind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 16:37
Instruktive bilder! Det virker som du da har droppet muligheten for å sette inn bolt midt under sporet? Og det godtas tydeligvis at et hull blokkeres?
Svein S
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 16:17

På bromodulen tror jeg endestykkene er tynnere enn 12 mm, mulig bare 9 mm. En av tankene bak denne konstruksjonen er at styrken og stivheten i modulen skal ligge nærmest mulig til sporunderlaget. Resten av modulen skal være "mykere" enn sporunderlaget slik at om du bøyer litt på endeplatene under montering så vil det ikke påvirke sporet. Og all erfaring tilsier at det stemmer.

Jeg la til et bilde i albumet som viser hvordan jeg rigget opp for å få limt endeplata loddrett på svingmodulene.
 
Øivind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 15:57
Men endestykkene er kanskje i vanlig 12 mm finér?
Svein S
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 15:46
Svein
Jeg har nå laget et fotoalbum her på forumet med bilder av bromodulen og et par svingmoduler under bygging. Dessverre har jeg ingen bilder av bromodulen "halvveis" i byggingen, men den består i praksis av bare isopor med og tynn finer på sidene og på siden av "bjelken" i midten.
 
Bromodulen er veldig stiv, og det har aldri vært problem ved montering som skyldes nedbøyning eller vridning. Men merk at jeg ikke setter beina i enden av modulen, men ca. 1/4 inn fra hver ende. Modulbeina er "bukker", ikke enkeltbein som mange bruker i FREMO.
 
Øivind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 14:13
Ok. Jeg skjønner at dette er en annen måte å bygge på, men det som var Halvors innvending, var at det ville bli så store krefter i sving når man skrudde sammen modulene, at han tvilte på om min konstruksjon ville holde i vertikalplanet. Jeg vil tro at det i så måte er beslektede utfordringer. Så mitt spørsmål er om du ved montering av din bromodul har opplevd slike utfordringer?

Jeg vil tro at det som er utfordringen i så måte ved sammenmontering, er i hvilken grad endestykkene er loddrette. For hvis de ikke er det, og man begynner å stramme til boltene, så vil spenn/trykk gjennom modulkonstruksjon oppstå. Det må derfor være maktpåliggende at modulkassene er loddrette i endestykkene. Et godt vater bør derfor være en del av grunnutrustningen.
Svein S
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 13:53
Svein
Ettersom denne tråden har emne "modulbane" så er det sikkert OK å diskutere litt om forskjellige måter å lage modulene.
Jeg ser at du har laget sidene i modulen som sandwich, jeg laget sporunderlaget som sandwich. På bromodulen er det mer en "bjelke" av isopor kledd med tynn finer.  Så de to byggemetodene kan ikke direkte sammenliknes. En beskrivelse med skisser ligger under FRMO på denne linken (det er mine skisser). http://www.mamut.net/trainman/subdet13.htm
 
Øivind E
 
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 11:36
(...jeg finner ingen mulighet for å henvise til et bestemt innlegg i en ny diskusjon på et annet rom.)

Den lille rundingen før "Sendt: .." på toppen av hvert innlegg inneholder lenken til det spesifikke innlegget. Denne kan det høyreklikkes og kopieres fra.
Mvh Stein
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 10:15
Originally posted by oivind oivind wrote:

Bare en liten korreksjon omkring FREMO moduler. Det er ikke noe i veien for å bygge FREMO moduler med isoporplater. De fleste av mine moduler, bla. den høye brua som er avbildet i PS reportasjen fra Gardermoen treffet er bygget som sandwich med isoporkjerne. Sideplatene er 3 mm finer som er der bare for at isoporen ikke skal ødelegges. Hougsund modulene som også er avbildet i samme artikkel er også bygget som sandwich med 5 cm isoporkjerne.

Enten du bygger moduler eller seksjoner synes jeg denne typen konstruksjon er ypperlig, spesielt på strekningsmoduler. Lav vekt kombinert med høy stivhet gjør transport og lagring enkelt. Brumodulen min er ca 170 cm lang og veier bare omkring 7 kg.
mvh 
Øivind E
 


Interessant! Ut fra dine erfaringer kunne det vært artig om du kunne sett på innvendingene jeg har fått hva angår styrke og stivhet på den Fremo-bro-modulen jeg bygger med basis i lignende plater. Se særlig kommentarene til Halvor nederst på denne nettsiden:

http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=260&nid=3

(Egl. burde denne diskusjonen vært ført under Fremo-rommet, men jeg finner ingen mulighet for å henvise til et bestemt innlegg i en ny diskusjon på et annet rom.)
Svein S
Back to Top
oivind View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote oivind Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 10:04

Bare en liten korreksjon omkring FREMO moduler. Det er ikke noe i veien for å bygge FREMO moduler med isoporplater. De fleste av mine moduler, bla. den høye brua som er avbildet i PS reportasjen fra Gardermoen treffet er bygget som sandwich med isoporkjerne. Sideplatene er 3 mm finer som er der bare for at isoporen ikke skal ødelegges. Hougsund modulene som også er avbildet i samme artikkel er også bygget som sandwich med 5 cm isoporkjerne.

Enten du bygger moduler eller seksjoner synes jeg denne typen konstruksjon er ypperlig, spesielt på strekningsmoduler. Lav vekt kombinert med høy stivhet gjør transport og lagring enkelt. Brumodulen min er ca 170 cm lang og veier bare omkring 7 kg.
mvh 
Øivind E
 
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2008 at 11:22
Det skal være B.nr. 968 og 970 som blei levert Sauda.
Budich BTL 150 PS er typen. Det veide 18,2 tonn
Skal fotografere tegningen, så det går an å dele den.
Gospeltrain
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 22:46
Jeg søkte opp Budich på nettet og fant denne oversikten:
Det står nevnt der at 5 lok ble sendt til Årdal og 1 lok til Sauda.
Men i følge plakaten jeg leste ved loket på Årdalstangen, havnet 4 i Årdal og 2 i Sauda.
Her er oversikt over bevarte lok av typen Smoschewer / Budich:
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 21:40
hei KnuT
nå blir det mange muligheter her !0n30 Porterloket i linken er ganske ulikt Bachmanns G-skala Porter, Vil det være mulig å kjøre G-skala - amerikansk og LGB på 0- skinner? Skinner i 0- er så mye finere. Så at det er ein klubb i Danmark som lager moduler i G det så ikkje verst ut.                               ShockedHar visst lært noe av alle timene på forumet, f.eks. at de er forskjell på 0-skala med 32mm og G-skala med 45mmEmbarrassed
 
Olav: Det var lurt, må prøve å tegne ein snittskisse.
 
 


Edited by EFP&CO - 01 juli 2008 at 11:25
Gospeltrain
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 20:36
Hei
Kryssfiner er sterkere i samme tykkelse - i alle fall mht vridningsstabilitet - bare pass på å kjøpe vannfast kryssfiner - ikke bare fordi modellen din er nær sjøen...

Profilering av endeplater er bra, la slutten på en og starten på neste seksjon samtidig, så blir alt så mye enklere. Tro hvordan jeg vet det Angry?


Edited by olavm - 14 januar 2008 at 05:08
OlavM
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 18:15
Takk til Magne som satte meg på riktig spor. Det var nok loket i Årdalstangen ikke Sauda jeg hadde i bakhodet.
 
Petter
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 16:51
Takk for link Magne! Det var ikkje eit EX Saudalok da, men bildet er topp!!
Det er nok heilt likt dei son gjekk her.
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 16:45
Takk Olav M Smile   kjempebra link til seksjonsbygging i minste detalj, trur eg satser på den . Må vel lage endeplatene profilskåret etter terrenget. Hvis styrofoam plata er sjø nivå, må eg 3-3,3 cm opp med skinnetraseen + veg og terreng bak, slik at endestykkene blir individuelle for hvert seksjonssnitt?
Er kryssfiner å foretrekke foran gran bord til sider?


Edited by EFP&CO - 13 januar 2008 at 16:46
Gospeltrain
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 15:19
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:

Valg av skala har vært vanskelig: to av togkamerattene har dilla på G, og for EFP sin del så lager Bachmann nøyaktig det saddletankloket me hade 4 stk av!+ sidetipp vogner, men det blir jo så enormt svært??
Beundra 0-Skala Vest sine moduler på Stavangermessa, men det virker å bli dyrt?


Hva med å bygge smalspor med 0n30 - dvs 0 på HO-skinner.
Bachmann har jo mange tilsvarende lok i den skala-sporvidde kombinasjonen.
Se f.eks denne Spectrum Steam 0-4-0 Porter Powered - On30
OBS - amerikansk 0-skala er 1:48: en fot er en kvart tomme, så det kalles ofte 1/4 scale.

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
MagneH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MagneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 15:08
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Hei!
Var det ikke i Sauda et lokomotiv kjørte utfor en kai og ble liggende på sjøbunnen for så å bli hentet opp for noen år siden.
Dette var på Årdalstangen. Det står utstilt der, og var Budich nr 965 med sporvidde 900 mm. Lokomotivet havnet i sjøen i 1954 og ble hevet igjen i 1994. Restaureringen var ferdig i 2001. Her et bilde:
Banen mellom Årdalstangen og Øvre Årdal ble bygget i 1842, og ble lagt i veikanten. Den ble fjernet igjen i 1947. Deretter var det bare spor inne på fabrikkområdet på Årdalstangen. Her er et bilde av banen:
mvh Magne H (ECoS II, Märklin C)

Bruk pengene mens du har dem. Når de er borte, er det for sent.
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 13:14
takker!  Har bare hørt om Fremo og Haugalandsmouler- tenkte at det var ein ide å kunne koble seg til på ei messe- men skipper det.
Det får begynne som et diorama da, 60*120, så får tiden vise.
Skal forsøke med styroporplater på kasse av kryssfiner. Den bør vel være min. 15-20 cm høg for å bli stabil?
Det er hedigvis omtrent flat bane ca 2-3 m over sjø.
 
Gospeltrain
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 23:29
Seksjon - en bit av en modelljernbane som passer sammen med spesialbygde tilgrensende seksjoner og bare de. Ingen standard for hvordan endene på seksjonene skal utformes.

Modul - en bit av modelljernbane som passer sammen med alle andre moduler som bygger etter samme modulstandard. Vedtatte standarder for hvordan endene på modulene skal utformes. Fremo er en slik europeisk standard.


Edited by ses - 12 januar 2008 at 23:30
Svein S
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 20:36
Takk for innspill Håvard!
Eg vett egentlig ikkje forskjell på seksjon og modulEmbarrassed men du har nok rett i at det er litt sært; Banen tyskerene byggde var 900mm, mens EFP sin bane var normalspor 1435mm. På Nordag hadde dei 750 mm bane internt, med små diesellok type Schøttler 5 tonn under bygging av anlegget, så her var det litt av hvert.
 
Valg av skala har vært vanskelig: to av togkameratene har dilla på G, og for EFP sin del så lager Bachmann nøyaktig det saddletankloket me hade 4 stk av!+ sidetipp vogner, men det blir jo så enormt svært??
Beundra 0-Skala Vest sine moduler på Stavangermessa, men det virker å bli dyrt?
Bygges i HO tenkte eg å bruke Tillig sine 3 skinner, slik at både Buddicher og Porter 0-4-0 kan kjøre.
Vegen  ved siden av kan traffikeres med Faller CS.     Fleischmann sitt startsett er ikkje ulikt Buddich 0-4-0,  så starten trenger ikkje bli så dyr? samt at modul/seksjon-størrelsen holdes på et minimum.
"trykkleiferEmbarrassed"


Edited by EFP&CO - 08 mars 2008 at 09:20
Gospeltrain
Back to Top
EFP&CO View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 22 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EFP&CO Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 20:06
Originally posted by traiNman traiNman wrote:

Hei!
Var det ikke i Sauda et lokomotiv kjørte utfor en kai og ble liggende på sjøbunnen for så å bli hentet opp for noen år siden.
Nei i Sauda visste di å holla seg på sporet, og når dei først gjekk i sjøen var det me vilje, endestasjonen! Men eg meiner at begge Budichene byggnr. 968 og 970 blei selt til Årdal verk og det er mulig at det var et av dei som blei redda?
For ca 10 -15 år siden pela dei ny kai i Saudasjøen, og da gjekk pælen gjennom et av dieselloka som var tippa derConfusedCry
Det skal også ha blitt tippa eit diesellok på EFP men det er umulig å finne, heile grunnen er full av metall!!
 


Edited by EFP&CO - 08 mars 2008 at 09:17
Gospeltrain
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 15:32
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:


Synes denne banen er verdt å bli "minna"; den gjekk fra tyskbyggd fabrikk til eit engelsk/kanadisk smelteverk der Bauxitt skulle smeltast og alumina-slaggen skulle fraktast til Nordag for videreforedling: to industrikjemper på kvar side av ei søvnig vestlandsbygd?

Banen blei lagt heilt i sjøkanten,delvis ut i sjø, med vei og hus heilt inntil.


Dette høres ut som et originalt og kjempespennende prosjekt!

Men er du egntlig sikker på at det er en modulbane du skal satse på?

Hovedpoenget med moduler er vel at man skal kunne koble seg opp sammen med andre modellbyggere som bygger i samme skala, sporvidde og og noenlunde samme forbilde.

Jeg vet ingenting om den industribanen du beskriver, men mistenker at det ikke er mange som bygger med denne som forbilde!

Derfor ville jeg vurdert et *seksjons* anlegg, altså et helt selvstendig anlegg som kan settes opp å plukkes ned. Med seksjoner kan du lage individuelle løsninger som passer prosjektet ditt.

Hvilken skala har du tenkt på forresten?
Jeg ville seriøst vurdert 0-skala, spesiellt om sporvidden i 1/45 eller 1/48 blir i nærheten av 16,5mm, dvs. H0 normalspor. Da kan du bygge om H0-lok, og det finnes jo en enorm mengde av mulige ombyggingsprosjekter!

Hold oss orientert om hvordan prosjektet ditt utvikler seg!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 13:56
Hei!
Var det ikke i Sauda et lokomotiv kjørte utfor en kai og ble liggende på sjøbunnen for så å bli hentet opp for noen år siden.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 11:01
På "YouTube" finnes det en videoserie om bygging av landskap med Styrofoam.  Søk etter "Model Railroad"; så finner du frem.
 
 
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
olavm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 115
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote olavm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 januar 2008 at 01:24
Hei
Jeg bygger ikke Fremo, men bruker blå Styrofoam stort sett med en eller 1 1/2 plate i en modulseksjon (takk for korrigering, Svein!). Dette gir lav vekt.

Jeg fant denne linken litt nyttig i sin tid:
http://www.railwaybob.com/Modules/ModConstr/ModConstr01.htm

Med Styrofoamplater (ikke de hvite de er for svake og gir masse søl..) på ca 5 cm tykkelse og et spenn på maks 60 cm mellom delene i trerammen blir dette meget sterkt og stabilt.



Edited by olavm - 13 januar 2008 at 11:23
OlavM
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.