MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Pensemotorer
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Pensemotorer

 Post Reply Post Reply
Author
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Pensemotorer
    Posted: 06 januar 2008 at 19:41
Hei alle sammen!

Jeg har kommet frem til at jeg ønsker å ha pensemotorer på modulene jeg er i gang med. Jeg har forstått at de fleste bruker Tortoise motorene. Det er forsåvidt greit nok. Det jeg egentlig lurer på er hva jeg trenger i tillegg med tanke på strømforsyning osv. Jeg ønsker å kontrollere de med brytere fra utsiden. Lys som viser sporvekselens stilling er ikke noe som jeg er veldig opptatt av, men hvis det kan gjøres enkelt så er det selvfølgelig interessant.

Alle tips mottas med stor takknemlighet! Smile


Edited by Yngve - 06 januar 2008 at 19:41
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 23:37
Hei Yngve,
 
Tortoise-motorene er veldig enkle å styre. Du trenger en strømforsyning på 9-12 V. Hver motor trekker 10-15 mA, så det er ikke store strømforsyningen det er snakk om, jeg har med godt resultat brukt enkle enheter med variabel spenning til å settes direkte i stikkontakten, kjøpt på Biltema eller lignende.
 
Selve styringen av motoren gjøres enklest med en to-polet omskifter, for eksempel en "subminiatyr vippebryter" (f.eks. ELFA nr. 35-306-15). Denne koples for å polvende spenningen når den slås over. Tortoise skal ha full spenning (9-12 V) stående på hele tiden, i den ene eller andre retningen.
 
Dersom du ønsker lysindikasjon av motorens (og vekselens) posisjon kan det enklest gjøres med to motkoplede lysdioder (mao. i paralell, men motsatt vei) i den ene ledningen mellom bryteren og motoren. Du kan prøve deg fram for å se hvilken diode som lyser i hvilken posisjon, men lyset vil skifte fra den ene til den andre når bryteren slås over, og lyset blir sterkere når motoren når sin endeposisjon.
 
Håper dette var noenlunde forståelig.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 23:59
Det bør vel legges til at strømforsyningen må gi likespenning til Tortoismotorene.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 03:22
Tortoisemotorer styres minst like enkelt ved å bruke vekselstrøm. På denne måten kan man klare seg med en enkelt ledning fra stillverkspanelet til hver enkelt motor, og man klarer seg med en enkelt ledning for tilbakemelding fra motoren til lysdioder inne i panelet. Bruker man til-til brytere uten midtstilling eller fjæring kan tilbakemeldingen gjøres via den samme ene ledningen som styrer motorretningen.
Jeg har og brukt brytere med midtstilling på flere anlegg og moduler uten problem, så det er ikke nødvendig å ha motoren stående med strøm på hele tiden
 
Prisen du må betale er å bruke noen små dioder og litt mer ledning inne i stillverkspanelet, og om du velger fjærende brytere og separat tilbakemelding så går det med noen dioder ute ved vekselmotorene og..
 
Eirik


Edited by eika - 07 januar 2008 at 03:24
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 13:38
Smart, men fortsatt må selve motoren av likespenning så det vet hvilken vei den skal dra. Jeg går ut fra at du da likeretter spenningen etter bryteren som velger stilling for vekselen. Holder det med en enkel diode for hver retning slik at man kjører motoren på halvbølger?
 
Min erfaring fra Gardemoanelgget (GMJ) var at det holdt med 10 V DC på Tortoismotorene, så kanskje 16 V AC likerettet til halvbølger er tilstrekkelig. Grunnen til at vi gikk ned til 10 V på GMJ var at vi også hadde ca 50 Lemaco vekselmotorer som lett kjørte seg fast i bunnstilling med høyere spenning, hvorfor vi senket den til 10 V.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 13:55
Ja. Det holder helt fint med halvbølge, så det eneste som trengs er to små dioder inne i panelet som så går til hver sine ytterpunkter på vekselbryterene mens senterpunktet på bryteren går til selve motoren. Den andre fasen av vekselstrømmen mates så med en ledning direkte fra motor til motor ute under anlegget. Jeg likeretter altså strømmen før bryteren i panelet, ikke etter. Dermed kan de samme to diodene brukes til alle vekslene innen et panel. (Du skal ha noen tortoiseveksler selv for å overbelaste små 1A dioder)
 
Dersom du bruker brytere med fast endestilling kan som sagt to lysdioder i paralell og motsatt koblet (anode på den ene er katode på den andre) kobles i serie med den ene ledningen ut til vekselmotoren og du har da ordnet både veksling og tilbakemelding med bare en ledning mellom bryter og panel.
 
Jeg bruker ofte fjærende brytere (f.eks. når veksler skal kunne styres fra flere plasser/paneler), og da må jeg gjøre det samme i motsatt retning ute på anlegget: den fasen som da er fast på vekselmotoren likerettes der med to små dioder og kobles via ene bryteren på tortoisemotoren til enten positiv eller negativt signal på en ledning inn til panelet og lysdiodene der.
Bruker som regel små 12VAC omformere hvertfall til mindre paneler som de jeg har laget til FREMOduler (bla. Fossum sidespor som du jo tok bilde av på Gardermoen Svein)
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 16:09
Takk for presise og enkle svar! Da skal 4 stk Tortoise motorer bestilles i kveld.Smile
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 16:38
Dersom du bruker vekselspenning vil jeg anbefale å sette et par elektrolyttkondensatorer mot fellesleder etter likeretterdiodene. Dermed slettes halvbølge-spenningen og du unngår during i Tortoise-motorene. Kondensatorene kan ha en verdi på for eksempel 500-1000 uF / 25 V eller større, litt avhengig av hvor mange motorer som skal drives.
 
Vi har brukt et slikt opplegg med vekselspenning på Nelaug stasjon hvor det er 24 Tortois"er. Uten kondensatorer var duringen svært merkbarOuch.
 
Hilsen Halvor
 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 17:47
Originally posted by halvors halvors wrote:

Vi har brukt et slikt opplegg med vekselspenning på Nelaug stasjon hvor det er 24 Tortois"er. Uten kondensatorer var duringen svært merkbarOuch.
 
Hilsen Halvor
 
Har tydeligvis for dårlig hørsel jeg da, for jeg har aldri følt meg plaget av detteLOL På den annen side.. jeg bruker som sagt oftest brytere med midtstilling slik at ikke motoren står med strøm på hele tiden (noe som er totalt unødvendig) så mye av forklaringen kan jo ligge i det...
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,029 seconds.