MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - CF og Andreas på tur 2
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

CF og Andreas på tur 2

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: CF og Andreas på tur 2
    Posted: 03 januar 2008 at 14:48
En bieffekt av Forumet Smalspor ble at vi startet å dra på turer sammen. I går drog jeg og Andreas ut på en ekspedisjon i jernbanetrakter med kamera på brystet. Mange medlte desverre avbud, så det tilslutt ble de to 89erne som tok turen. Jeg beklager på forhånd at bildene er for store, de er i 1024x681 format, som passer andre steder, men desverre ikke her...



Brubakkveien tok oss ned fra Grorud stasjon mot Syd-Østsiden av Nyland.





På Nyland står NJKs teakvogner.




Fra Brubakkveien fulgte vi altså et virvar av veier innover i industrifeltet med mål å finne en gangsti ned mot Alna. På veien gikk vi opp på en grushaug og så akkurat i tide at El14 kom ut på sporet som leder fra Alnabru, langs Nyland på sørsiden og opp på hovedsporet mot Grorud og Lillestrøm.





Herfra var veien irriterende krokete. Vi møtte veggen på Nyland og snudde og gikk tilbake til nærmeste busch-vei ned på stien som følger Alna-elva vestover. Underveis gikk vi under en viadukt som bærer sporet over til AGA Norgas. Vi møtte gjerdet til Alnabru under Nedre Kalbakkvei og snudde da nordover og opp på broen der vi fikk et flott overblikk over konteinerterminalen Alna (ja, man kan skrive det med "k").



Det var bare å ta beina fatt og komme seg mot Alna stasjon. En kjennsgjerning for hele området er at man ikke kommer nærme nok til å ta gode bilder uten gjerder i veien.



Her er vi på toppen av broen på Alna stasjon, der jeg fikk god bruk for telezoomen min.










Tømmertoget passerer Nyland stasjon, dit vi dro etter turen nedover Alna.




På Nyland står det alltid noe spennende, men man kommer ikke nært det, nok et gjerde...







Hit, men ikke en millimeter lengre.


Så bar det til Lillestrøm:












...Og tilbake til kjære gamle Oslo by:








Kald nese?


Så var dagen på hell og turen slutt for denne gang. Jeg hadde fler ærend i Oslo så jeg tok toget hjem lenge etter at Andreas satte seg på bussen.





Andreas, takk for turen!


Edited by carlf - 03 januar 2008 at 14:48
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 23:07

Ja da har direktør smalspor og underdirektør avdeling østlandet vært på fotottur igjen :D

Første stopp var Grorud. Herfra gikk vi ned til Alnabruterminalen.

Cargonet El 14 på vei opp fra Alnabruterminalen. 


Øvere del av Alnabruterminalen :)

69-sett på vei forbi Alna.

Di 8 i skiftetjeneste på Alnabruterminalen.
69-Sett på vei mot Oslo.
Så bar det opp til Nyland verksted igjen. Der passerte CN El 14 med tømmertog.
Litt av utvalget på Nyland i dag.

Så bar det avgårde til Lillestrøm :)
Bm 70 med toget til Larvik.
Flytoget passerer Lillestrøm
Toget til Karlstad ankommer.
Cargonet El 16 i nye farger med tømmertog på Lillestrøm.
El 18 i spor 18 på Oslo S.

 
Haven på Oslo S.

[URL=http://imageshack.us][/URL
 
 
Fant dessverre ut når jeg kom inn at kamera har stått på feil innstilling i dag, så en del av bildene har blitt veldig mørke. Litt irriterende men sånn skjer :wink: 
Ellers så takker jeg for turen CF og satser på at vi tar en tur om ikke så alt for lenge igjen :D
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 23:11

Slår til med litt flere bilder jeg...

Egentlig ganske flaks at vi kom over 14 maskina, viste egentlig ikke at det var en jernbanelinje på nedsiden da vi gikk opp på en grushaug for å få litt oversikt.

Banservice T43 tidligere tilhørt innlandsbanan hvis jeg husker riktig??? Kom til Norge i 2006???

Dritunger som har vært på fære :evil:


Toget til Lillehamer ankommer Lillestrøm.

El 16 igjen, vi knipsa begge en som gale når denne kom forbi. CF endte med 37 bilder, men jeg tok kaka med 49 :lol:



Edited by Andreas - 03 januar 2008 at 23:15
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.