MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Digitalisering av Superlinemodeller
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Digitalisering av Superlinemodeller

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Digitalisering av Superlinemodeller
    Posted: 02 januar 2008 at 12:46
Hei.
Jeg lurer på om det er enkelt å sette inn dekoder og lydmoduler i Superline BM86, Bm67 og en El8. Jeg har disse selv, men har ikke turt å åpne dem ennå. Er imidlertid kyndig nok til å lodde inn / montere en dekoder  i "vanlige" lok, men kjenner ikke til hvordan Superlinemodellene er bygget opp.

Er det noen som har tips?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2008 at 20:07
Har nå åpnet bm67, men der var det fint lite! Strømopptak fra ene hjulsuden + chassi. Ingen lys noe sted!
  1. Noen som har satt inn lys i en slik modell?
  2. Bør man ta hensyn til motoren (Er det en Faulhaber her??) ved valg av dekoder?
  3. Kan man f.eks benytte en ESU lok pilot til dette?


Edited by Pelle - 03 januar 2008 at 18:30
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 14:26
Hei Pelle
 
Har ingen erfaring med Superlinemodeller men kan du kan finne noe her  http://www.lolkebijlsma.com/nmj_dcc.html ?
 
Dersom det er en Faulhaber så må dette hensyntas ved valg av dekoder. Du må nesten sjekke fabrikatens beskrivelse av dekoder for å se om den kan benyttes for Faulhaber motorer (Tror det heter Coreless på engelsk..)
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 15:47
Burde ikke leverandøren kunne hjelpe deg med disse opplysningene?
Hva med å prøve NMJ?
 
Petter
Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 16:55
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Dersom det er en Faulhaber så må dette hensyntas ved valg av dekoder. Du må nesten sjekke fabrikatens beskrivelse av dekoder for å se om den kan benyttes for Faulhaber motorer (Tror det heter Coreless på engelsk..)
 
Det som krävs för att hantera mikromotorer är att motorstyrsignalen är tillräckligt högfrekvent, det brukar röra sig om 16-32 kHz. Dekodrar från Zimo löser detta elegant, liksom de flesta dekodrar jag stött på som lanserats de senaste 2-3 åren. ESU borde inte vara ett problem heller, även om jag aldrig använt en ESU-dekoder.


Edited by Jan Frelin - 03 januar 2008 at 16:57
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 17:37
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Har nå åpnet bm67, men der var det fint lite! Strømopptak fra ene hjulsuden + chassi. Ingen lys noe sted!
  1. Noen som har satt inn lys i en slik modell?
  2. Bør man ta hensyn til motoren (Er det en Faulhaber her??) ved valg av dekoder?
  3. Kan man f.eks benytte ebn ESU lok pilot til dette?
 
Hei,
 
Har selv et 67-sett hvor jeg har satt inn dekodere. Brukte 2 stk. Lenz Gold dekodere (en i motorvogna og en i styrevogna). Om disse er bra for motoren vet jeg ikke men settet fungerer utmerket, også lyseneWink.
Legger med ett par bilder.
 
Arne


Edited by aha - 03 januar 2008 at 17:37
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 18:27
Takk for tips!
Jeg fikk til slutt tak i NMJ. De var naturlig nok stengt i helligdagene i julen, og hadde vareopptelling den 2. januar.

Tror det blir slik: Jeg oppgraderer BM67 selv, men det er ikke lys i min versjon. Her må jeg tenke litt: Tør jeg lage hull i lyktene og lage belysning selv eller skal jeg kjøre uten lys? Hvordan skal jeg i så fall lage lysene? Frister med pærer og fiberoptikk! Uansett tror jeg ESU Lokpilot vil holde til denne. Den takler i hvertfall de frekvensene som Jan nevner her!

Jeg lar NMJ oppgradere BM86-vogna. Men her vil jeg ha lyd. Finnes det loksound med Rolls Royce-lyd?

El 8 har printkort, så her må jeg nok lage et nytt basert på infoen fra Lolke.


Edited by Pelle - 03 januar 2008 at 18:33
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.