MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco RC DC til AC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco RC DC til AC

 Post Reply Post Reply
Author
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco RC DC til AC
    Posted: 31 desember 2007 at 12:51
Hei alle sammen!

Jeg sitter på et Roco RC 6 lok nr. 1414 i likestrømsutgave. Jeg skulle gjerne ha loket bygget om til vekselstrøm. Har delene jeg trenger for å få tilpasset den ene boggien slik at jeg får plass til slepesko. Har forstått det slik at man må fjerne driverket på den ene boggien??? Loket har plugg for digitaldrift og skal digitaliseres. Det jeg egentlig lurer mest på er selve ombyggingen jeg må gjør på printplata. Hvilke ledninger må jeg endre på, hvor skal jeg lodde inn ledningen til slepeskoen???
 


Setter stor pris på alle innspill og hjelpSmile
 
Godt nyttår MJ-vennerSmile
 
Edit: Lagt til bilde.


Edited by Andreas - 31 desember 2007 at 14:18
Hilsen Andreas.   
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 09:15
Hei Andreas - og godt nytt år!

Jeg har selv bygget om noen El6 fra DC til AC. Litt hjelp kan du også få ved å lese denne siden av Lolke Bijlsma. El16 fra Roco er i prinsippet helt lik Rc-loket fra Roco.

Digitalisering og omgjøring til 3-leder-drift gjør at du like godt kan fjerne DIN-pluggen og diodene og motstandene som sitter på printplata. Finn fram monteringsveiledningen til dekoderen og bestem hvor på printplata du skal lodde på ledningene fra dekoderen. Da blir du kvitt de ekstra lange ledningene som ofte blir i veien når kåpa skal settes på tilslutt. Og med en kniv kutter du eventuelt strømbanene på printplata der det trengs.
Strømopptakene fra høyre og venstre side loddes sammen til ett felles punkt (via printplata) og videre til den ene ledningen for strømopptak til dekoderen. Lodd fast den røde ledningen fra det andre strømopptaket på dekoderen til slepeskoen. Ledningen må du tre ned gjennom boggien hvor du har fjerne motordriften.

Du bør dessuten vurdere å installere en Lenz Power1 - kondensator for bedre og sikrere drift over "tricky" sporveksler. Jeg kjøpte en slik fra Knut"s Maskinservice og brukte den sammen med en Lenz Gold dekoder.

Når det gjelder plass til slepeskoen så må du som nevnt fjerne driften på den ene boggien. Det er kanskje best å begynne med denne delen (men først etter at du har demontert printplata).
For å få best trekkraft med bare én motorboggi, bør du demontere begge boggiene. Da kan du bytte innbyrdes om på drivhjulene slik at du får drivhjul med heftering på alle 4 hjulene på motorboggien, og vanlige hjul på boggien hvor slepeskoen er montert. (Da blir det som på tradisjonelle Märklinlok.)
Slepeskoen festes til den nye bunnplata som du har skaffet deg. Jeg festet min med araldit lynlim.

Da gjenstår det bare å prøve loket på programmeringssporet før du setter på kåpa på loket.

Lykke til ...

Edited by KjellAn - 01 januar 2008 at 09:16
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
studenten View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 juli 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 153
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote studenten Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 10:07
Vi kan bare bytte. Jeg har jo en AC som burde vært DC
Har du ikke begge beina på bakken, kan du ikke gå.
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 13:26
Originally posted by studenten studenten wrote:

Vi kan bare bytte. Jeg har jo en AC som burde vært DC
 
Big%20smile Sender deg PM...
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 januar 2008 at 14:17
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Hei Andreas - og godt nytt år!

Jeg har selv bygget om noen El6 fra DC til AC. Litt hjelp kan du også få ved å lese denne siden av Lolke Bijlsma. El16 fra Roco er i prinsippet helt lik Rc-loket fra Roco.

Digitalisering og omgjøring til 3-leder-drift gjør at du like godt kan fjerne DIN-pluggen og diodene og motstandene som sitter på printplata. Finn fram monteringsveiledningen til dekoderen og bestem hvor på printplata du skal lodde på ledningene fra dekoderen. Da blir du kvitt de ekstra lange ledningene som ofte blir i veien når kåpa skal settes på tilslutt. Og med en kniv kutter du eventuelt strømbanene på printplata der det trengs.
Strømopptakene fra høyre og venstre side loddes sammen til ett felles punkt (via printplata) og videre til den ene ledningen for strømopptak til dekoderen. Lodd fast den røde ledningen fra det andre strømopptaket på dekoderen til slepeskoen. Ledningen må du tre ned gjennom boggien hvor du har fjerne motordriften.

Du bør dessuten vurdere å installere en Lenz Power1 - kondensator for bedre og sikrere drift over "tricky" sporveksler. Jeg kjøpte en slik fra Knut"s Maskinservice og brukte den sammen med en Lenz Gold dekoder.

Når det gjelder plass til slepeskoen så må du som nevnt fjerne driften på den ene boggien. Det er kanskje best å begynne med denne delen (men først etter at du har demontert printplata).
For å få best trekkraft med bare én motorboggi, bør du demontere begge boggiene. Da kan du bytte innbyrdes om på drivhjulene slik at du får drivhjul med heftering på alle 4 hjulene på motorboggien, og vanlige hjul på boggien hvor slepeskoen er montert. (Da blir det som på tradisjonelle Märklinlok.)
Slepeskoen festes til den nye bunnplata som du har skaffet deg. Jeg festet min med araldit lynlim.

Da gjenstår det bare å prøve loket på programmeringssporet før du setter på kåpa på loket.

Lykke til ...
 
Takk for tips, KjellAnSmile 
 
Får se hva det blir til nå, greiest er å bare få byttet...
 
Godt nyttår!
Hilsen Andreas.   
Back to Top
Andreas View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 mai 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Andreas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2008 at 18:55
Ble til ombygging. Har hørt litt rundt på diverse norske og svenske forum og det viste seg at det var samma printplate for AC og DC slik at det kun var snakk om å flytte på ledningerSmile Nå mangler jeg bare bunnplata fra Mr. Avstøp og renske boggien så er den ferdig...
 

Ble litt testkjøring med ledning på midtlederen... ser ut til at alt fungerer som det skal...Smile 
 
 
Hilsen Andreas.   
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.