MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hva står på byggebordet november 2004?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hva står på byggebordet november 2004?

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 15:23

"Koffert" på Flekkefjordsbanen ble ikke så veldig mye brukt de siste årene det gikk BM87.

 Fra yngre dager husker jeg at den ble mye brukt som "postvogn" med et par turer pr. dag mellom Fl.fjord og Sira for å frakte post til korresponderende tog på Sørlandsbanen. - Det var den gang posten gikk med tog og det gikk opp til 2 postvogner i dagtogene.

 Ellers husker jeg Gx-en i bruk til frakt av fiskekasser med laks (lenge før opdrettslaksen kom) og for reisegods i spesielle anledninger (som når et av musikkorpsene skulle på tur). Fiskekasser ble ofte fraktet på bagasjebrettet (grinden) i ende 2 av BM87, men når det var for mange kasser, så måtte man bruke "koffert".

Forøvrig mener jeg at Gx-en har et spesielt kobbel , nærmest som et strekkstag. BM87 hadde ikke fjærende bufferter og jeg mener å huske at det kun var en slags bladfjærer i motsvarende høyde på Gx-en til å ta imot lette støt.

Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2005 at 22:13
hei jeg vet ikke om noen av dere var på vikersund stasjon når nsb feiret 150 år?? ialle fall der var et en sånn bm 87 tror jeg og den gikk da turer og den var veldig fin og kjøre med den virket egentlig som en buss. det var veldig pent og kjøre litt av krødern med den....

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2005 at 00:10

Rotet litt arkivet, og fant da noe om BM87 som står på Kløftefoss, Krøderbanen. Nydelig restaurert!

 

 

 

Om jeg ønsker meg denne i modell? Den er perfekt til trafikk på små sidebaner på H0 anlegg av 10kvm str.!

mvh

Lars

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.