MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fjerning av digital støy
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fjerning av digital støy

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerning av digital støy
    Posted: 28 desember 2007 at 22:14
Hei

På hyttetur i helga tok jeg nytte av kombinasjonen nytt objektiv og ingen lysforurensing til å ta bilde av den vakre stjernenatten. MEN, jeg ser det har kommet med endel støy på enkelte av bildene, blandt annet dette:




Har noen gode måter å fjerne denne støyen påi et billedredigerings program? Jeg bruker Adobe Photoshop CS.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Arnstein View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arnstein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 16:29
NeatImage regnes for å være markedsledende på slikt. Dette får du som et plugin filter i Photoshop, men det koster dessverre penger. Jeg ser imidlertid at de har en demoversjon på http://www.neatimage.com/download.html. Vet ikke hva som er begrensningen i den, men du kan jo ta en titt. Ellers er det litt vanskelig å bruke, men det står en del hjelp på hjemmesida.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 21:10
Hm, skal se på det, takk for tipset! Thepiratebay.org løser kanskje problemet med penger
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juli 2008 at 23:56
Originally posted by Arnstein Arnstein wrote:

NeatImage regnes for å være markedsledende på slikt. Dette får du som et plugin filter i Photoshop, men det koster dessverre penger. Jeg ser imidlertid at de har en demoversjon på http://www.neatimage.com/download.html. Vet ikke hva som er begrensningen i den, men du kan jo ta en titt. Ellers er det litt vanskelig å bruke, men det står en del hjelp på hjemmesida.


Begrensingen er i hvert fall at den baverer ikke EXIF-informasjonen i bildet.

Men det er vel et støyfilter i Photoshop også, men Neatimage (Demoversjonen) kan nok innstilles til å få enda mer utglatting. PÅ bilder med mange detaljer, er det imidlertid så som så med slike programmer, for man betaler for det ved at små detaljer også filtreres bort. Men man kan stille inn mengden av filtreringen, så dermed kan man finne hva som er den riktige balensen for det konkrete bildet man arbeider med.
Svein S
Back to Top
Arnstein View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 18 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arnstein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 august 2008 at 09:13
Jeg bruker alltid NeatImage som plugin i Photoshop, og da er det iallfall ikke noe problem å bevare EXIF-en. Ellers er det sant at filteret må brukes med måte, og at det ikke automatisk fjerner støy fra ethvert bilde. Men lær å bruke det, da vil du etter hvert få mye bra ut av det. Det gjelder å finne et stort nok samplingsområde som er helt uten detaljer og med bare støy.
Forøvrig må det sies at dette filterert fungerer dårlig når det blir altfor mye støy. På speilreflekskameraer er dette sjelden noe stort problem, men på et kompaktkamera i dårlige lysforhold, er det ofte lite å gjøre med støyen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.