MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Programvare for grafiske ruter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Programvare for grafiske ruter

 Post Reply Post Reply
Author
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Programvare for grafiske ruter
    Posted: 26 desember 2007 at 00:22
Hei,
har prøvd å lete litt på diverse forum uten hell, så jeg starter ny tråd;
 
er det noen som vet om det finnes enkel programvare for å lage grafiske ruteplaner?
 
Ben-S
 
 
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 01:52
Hei Ben-S,
 
Innen FREMO brukes mye et program kalt Fahrplan som er laget for flere år siden av Stefan Bormann, en av DCC-guruene våre i Tyskland. Programmet kan lastes ned fra denne siden, og er rimelig selvforklarende, selv om du nok bør lese websidene som omhandler dette på http://www.fremo.org.
 
 
Det finnes også et mye mer omfattende program laget av Uwe Lengler i FREMO, men dette har en vesentlig høyere terskel, og har også langt flere funksjoner.
 
Hilsen Halvor
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 11:43
Hei,
 
Det finnes også et alternativ her:
 
Det er også en demoversjon du kan laste ned og prøve.
 
Kai
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2007 at 17:27
Takk for tips,
 
har lastet ned, og skal teste ut nå.
 
Ben


Edited by ben - 26 desember 2007 at 17:28
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 12:31

Hei,

 
nå har jeg prøvd Fahrplan, og det tok ikke så altfor lang tid å lære seg dette programmet.
 
MEN; hvordan får jeg utskrift av kjøreplanene? Får opp noen feilmeldinger jeg ikke helt skjønner, og finner ikke noe info i manualene om utskrifter...
 
Ben
Noen tips?
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2007 at 16:49
Originally posted by ben ben wrote:

Hei,

MEN; hvordan får jeg utskrift av kjøreplanene? Får opp noen feilmeldinger jeg ikke helt skjønner, og finner ikke noe info i manualene om utskrifter...
 
Ben
Noen tips?
 
Fahrplan er ikke nødvendigvis tilpasset nyere Windows-versjoner, og kan ha problemer med bl.a. utskrift. Du må passe på at fil og katalognavn er etter gamle DOS-standard, dvs. maks 8 tegn.
 
Dersom det fortsatt ikke funker kan du prøve programmet fpdru.exe som skal følge med Fahrplan. Dette er et program som krever .pln-filen du skal skrive ut som parameter (med endelsen .pln), og det er mulig du må starte dette fra et DOS-vindu i Windows. (Disse "problemene" startet med Windows XP tror jeg). Programmet er ganske enkelt utskriftsfunksjonen for Fahrplan.
 
Du får opp et vindu hvor du først trykker på knappen "Neu", og så får du opp flere fargede knapper på høyresiden, en for hver ruteplan. Trekk disse "knappene" inn i det store feltet, og slipp. Du kan ha flere planer på en side, men du bør eksperimentere litt med opsjonene. Deretter kan du klikke deg utover med Ok, og tilslutt vil skriveren starte (husk Standard-skriver). Dette er litt internt for deg som sitter med programmet foran deg ;-). Det fungerte for meg her på min maskin nå.Embarrassed
 
Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.