MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Objektiver til Nikon D40
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Objektiver til Nikon D40

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Objektiver til Nikon D40
    Posted: 23 desember 2007 at 21:09
Med tid og stunder skal jeg innvestere i et objektiv eller to til kameraet mitt, Nikon D40. Det jeg er forvirret om, er hvilke objektiver som faktisk passer til kameraet, som trenger linser med fokusmotor. Hvordan vet jeg hvilke objetiver som har det?

Jeg har sett på disse to objektivene:

Nikon 50mm F 1.8 AF-D Objektiv - Jeg tar mye bilder på turer i skogen om natten og ønsker meg et med god lysstryke slik at jeg kan ta bilder på frihånd i dårlig lys.


Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2 N - Zoom har jeg merket 18-55mm objektivet jeg har ikke heeelt duger til, særlig når jeg og Andreas gjorde forsøk på å ta bilder av togene på Nyland og Alna.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 11:26
Jeg må nesten bumpe tråden litt...

Er det slik at objektiver merket AF-D ikke har fokusmotor? Hva med kun AF, hva betyr det?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 12:25
Hei - og vel overtsått jul
 
Alle objektiv merket AF har autofokus, det vil si at de fokuserer automatisk på det du sikter på. "D" betyr (om jeg ikke tar helt feil) at objektivet er laget spesielt for digitale kamera. Mener det også er slik hos Niko som hos Canon, at disse ikke passer på "gamle" fullformat apparat (de har en mindre diameter på fatningen (den delen som stikker inn i apparatet)).
 
Håper det var litt til hjelp
 
John
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 desember 2007 at 13:51
"D" står for "Distance", altså objektiver med overføring av avstandsinformasjon til kameraet. Objektiver spesielt for digitalkamera (altså ikke fullformat) er merket med "DX".
50mm F 1.8 AF-D kan brukes med D40, men i manuell fokus. Det kan brukes med automatiske programmer (PSA) og manuell (M). 3D RGB matrise lysmåling virker. (Opplysningene er hentet fra Nikons kompatibilitetskart for kamera/objektiver)

Skal du ha autofokus på D40, må du bruke objektiver av typen AFS, de har innebygget fokusmotor.

50mm F 1.8 AF-D er et knallbra objektiv, meget skarpttegnende og lyssterkt. Og relativt sett rimelig. Jeg bruker det ofte i manuell fokus mode selv om autofokus er mulig.

Helge
Helge F.
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2007 at 12:06
Heisan, takk for svar!

I dag kjøpte jeg julegaven fra meg selv, og forsåvidt fra de som gav meg penger til jul: Nikkor AF-S 50-200mm f4-5,6 VR.

De få bilder jeg har tatt ut av vinduet i dag (det pissregner, så fototuren får vente) kan jeg se at det var en ufattelig god investering å gå for objektivet med VR (Vibration Reduction) fremfor det uten som gikk for en høvding mindre. Det har lett for å bli litt ustødig når man bruker tele på frihånd, og VR tar vekk endel, det synes!

Jeg sjekket bruksanvisningen på kameraet, og Nikon D40(x) støtter kun autofokus på Nikkor AF-S og AF-I objektiver, samt, etter det jeg forstår, Sigma HSM objektiver.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.