MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sandstrand
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sandstrand

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sandstrand
    Posted: 10 desember 2007 at 13:56
Her trenger jeg ideer dere:

Jeg bygger som kjent (om ikke, se byggeblogg) de Corsikanske jernbaner i modell. Jeg skal snart ta til å bygge Calvis lange hvite sandstrender og jeg trenger tips og ideer til hvordan jeg kan modellere virkelig fin sandstrand i skala 1:160.

Jeg har tenkt på å støpe stranda i gips, og bare pusse den jevn, men da mister jeg mange detaljer.

Strømaterialer er jo og tenkt, men hvor fin sand trengs vel til noe slikt?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 15:06
Milesand fra Danmark er utrolig fin. Hvis du får tak i noe slikt har du et bra utgangspunkt tror jeg. 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 15:51
Moder natur er jo en mulighet, skulle jeg tro ..Wink

Selv kom jeg over en forekomst i et lite sandtak ute ved (Østfold-)kysten med utrolig fin og ensgradert sand; som jeg har sikret meg en isboks med Smile

Men det begynner kanskje å bli i seneste laget på dine trakter ...?
Bjørn Egil
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 15:56
Jepp, selv på mine, jeg har et parti sand fra Kvitsanden ved Røros, den er ganske fin, men min efaring med den er at den suger til seg lim og blir mørkgrå. Det ser helt forferdelig ut...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 09:01
Her er et nærbilde av den danske sanden fra mitt eget anlegg :


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 12:55
Det sier seg selv at ved å bruke strandsand, det være seg fra Danmark eller Norge, så blir sandkornene 160 ganger for store. De på bildet over er vel 87 ganger for store, antar jeg, og passer derfor bedre som grus på en grusvei.
Det spørs derfor om det ikke er bedre å bruke matt maling, eventuelt tilsatt talkum eller lignende (her må du prøve deg frem). Meget fint sandpapir kan også væreen mulighet.
Jeg har selv tatt med ørkensand fra Sahara (Tunis), den er fin som talkum. Men jeg har ennå ikke prøvet i blande den med lim for å se hvordan det tar seg ut.
 
Petter
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 13:04
Maling med talkum ja, det likte jeg. Jeg tenkte på potetmel...

Ja, vanlige sandkorn blir for store. Det er ikke vanskelig å tenke på at om et sandkorn er 1mm i diameter, må man ha et sand korn som er 1/160=6,25mikrometer (0,00000625m). Det blir nok for smått
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 14:11
Nåja, sånne skalaøvelser er nok best egnet for nagletellere (i større skalaer), syn"s nå jeg Wink

Tenk deg et tilsvarende nærbilde som Tore Hjellset i en N-skala; da ville det nok ikke vært sanden som en hadde lagt mest merke til som "out of scale".
Men det kunne jo vært skikkelig fint for det Smile

Enkelte ganger kan en illusjon gi et bedre bilde av virkeligheten enn en nøyaktig nedskalering ....
Bjørn Egil
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 14:35
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Enkelte ganger kan en illusjon gi et bedre bilde av virkeligheten enn en nøyaktig nedskalering ....


Den skal jeg notere meg Kloke ord
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 16:35
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Nåja, sånne skalaøvelser er nok best egnet for nagletellere (i større skalaer), syn"s nå jeg Wink

Tenk deg et tilsvarende nærbilde som Tore Hjellset i en N-skala; da ville det nok ikke vært sanden som en hadde lagt mest merke til som "out of scale".
Men det kunne jo vært skikkelig fint for det Smile
 
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Jeg har selv bygget i N i mange år og funnet at strandsand til nød kan benyttes til svillepukk ol. På stranden ser det mer ut som en steinstrand.
 
 
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:


Enkelte ganger kan en illusjon gi et bedre bilde av virkeligheten enn en nøyaktig nedskalering ....
 
Det er jeg enig i og det var det jeg prøvde å få frem. En
malt strand vil sannsynligvis illudere sandstrand bedre enn sand med stein som er 160 ganger for store.
 
Men det er jo opp til en hver å finne ut hva som er best, heldigvis. Jeg prøvde bare å gi råd basert på mine erfaringer Wink
 
Petter
 
Redigert skrivefeil
 
 


Edited by traiNman - 11 desember 2007 at 16:36
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.