MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Ultrazoomkamera?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Ultrazoomkamera?

 Post Reply Post Reply
Author
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Ultrazoomkamera?
    Posted: 09 desember 2007 at 19:39
Pr. i dag har jeg :
- Samsung kompakt digitalkamera (med manuelle funksjoner) og et
-Canon EOS analogt kamera med tele og vidvinkelobjektiv.
+ at jeg har kjøpt en ixus 860 til madammen som nytt familiekamera.

Neste kamera for meg tror jeg blir et såkalt ultrazoom kamera, de oppfyller mitt bruk/behov framfor et nytt digitalt Speilrefleks.
Jeg har sett på flere,
personlig har jeg sansen for Canon sitt Powershot S5 is, med den vridbare skjermen.
Men det er ikke levert med RAW støtte (kan oppgraderes)og har ikke spesielt bra vidvinkel (men det fåes som ekstrautstyr)
Venter på S6, kanskje den har dette?
Når det gjelder vidvinkel så er det vel Olympus og Fujifilm som er best.
FUJIFILM FinePix S9600 og Sony har også et kamera med vippbar skjerm, men de er ikke så bra som den på Canon sin ser det ut til.
Eller så har jeg hørt at Casio skal komme med en ny utgave som visstnok skal være bra?

uansett får man ikke i pose å sekk Crying%20or%20Very%20sad

Er det noen som hat tips/erfaringer fra kameraer i dette segmentet?
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:28
Hei Ove

Jeg har hatt en Canon PowerShot A95 i 4 år, og er godt fornøyd med den.

Den har også en vridbar skjerm på baksiden, noe som er nyttig for å komme til inne på trange områder på MJ-anleggene. Akkurat denne finessen bør du ha for å kunne ta bra nærbilder. Et stort speilreflekskamera blir altfor stort til disse situasjonene.

Når det gjelder vidvinkelytelsene så er disse altfor dårlig på kameraer i denne gruppen. Til og med den mye dyrere PowerShot G7 har bare 35 mm som minste brennvidde.

Når det gjelder filformat så vet jeg litt for lite. Jeg tror likevel du skal ha et temmelig høyt krav til hvordan du skal behandle bildene etterpå dersom du ha mulighet til å ta bilder med RAW-formatet. Jeg har dessuten klart meg fint med mine 5,04mill pixler. Det blir klare og fine bilder selv opp til A4-format på fotopapir.

Alt i alt blir det en avveiing mellom brukervennlighet (vridbar skjerm), pris og ytelse på vidvinkelen. Som nevnt synes jeg at mitt valg har vært ok, og har derfor ennå ikke vurdert å bytte ut min PowerShot A95.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 20:34
Hei
Jeg er nok en svoren speilreflekskameramann selv - men kan komme med noen generelle råd. En ultrazoom er ikke dumt - du slipper i hvert fall problemer med støv :-). Ville vektlagt muligheter for raw støtte - dette gir deg mye muligheter  for justeringer i ettertid.
 
Ikke sats på tilsatslinser som ekstrautstyr - kvaliteten bli så mye dårligere enn den innebygde opptikken.
 
Hva kommer i fremtiden?? Utviklingen i digitalcamera går rivende fort - det vil alltid komme noe nytt og bedre i nærmeste fremtid - om du ikke vet konkret om noe nytt som kommer som du absolutt vet du bar -må- ha. Kjøp noe ut fra det du trenger nå og ta bilder Thumbs%20Up 
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 21:44
Her er en test av ultrazoomkameraer som kanskje kan være av interesse:
 
 
Petter
(som har gått gjennom samme problematikken men som sannsynnligvis ender opp med speilrefleks)
Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 10:56
hei og takk for info
jeg har også vært innom disse testene og de er svært informative.
men kanskje ikke altid loke objektive har jeg på følelsen??
-----------------
Kopiert:
18x zoom. Fujifilm og Olympus har eksakt samme dekning med 27-486mm, mens Panasonic har 28-504mm. I praksis dekker alle kameraene så og si samme område selv om Panasonic har marginalt lenger tele og Fujifilm/Olympus litt bedre vidvinkel.
----------------
27/28 kunne jeg nok klart å leve med selv om jeg nok i blant vil savne min 19mm. spesielt når jeg tar skipsfoto.Confused
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 20:41
Hmm
Det er litt forskjellige begrep her, Det Canon kameraet jeg nevnte hører vel egentlig til i megazoom klassen, de ligger på  rundt 12X zoom og rundt 36 mm Vidvinkel. det synes jeg ble litt snaut.
Så skal man ha nogenlunde vidvinkel ser det ut til at man må satse på Ultrazoom kamera. som da er 18x zoom.
18 x zoom er vel mer en hva man kan håntere uten stativ eller??
 
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 13:33
Stativ må til når du bruker lange eksponeringstider samt ved lange brennvidder. Det vil si at du ikke nødvendigvis må bruke stativ fordi om kameraet har 18x zoom. Men hvis du vil bruke de lengste brennviddene må du nok ty til stativ. Hvor ofte trenger du å bruke de lengste brennviddene selv om de er grei å ha?
Da jeg brukte 35mm speilrefleks (gammeldags film) hadde jeg en tommelfingerregel jeg hadde lært et eller annet sted: Hvis eksponeringstiden var lenger enn brennvidden burde jeg bruke stativ eller annen form for støtte. For eksempel: brennvidde 55 mm - eksponeringstid lenger enn 1/60 sek - bruk stativ, brennvidde 200 mm - eksponeringstid lenger enn 1/200 sek - bruk stativ.
Dette varierer selvsagt avnhengig av andre forhold som hvor stødig en er på hånden, ev støtte (tre, vegg eller andre ting), vær (vind) osv. (Jada, jeg tatt skarpe bilder med normalobjektiv på 1/15 sek på frihånd ved ideelle forhold også!)
En grei huskeregel som selvsagt må konverteres ved bruk av digitalt kamera.
 
Petter
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 16:34
Originally posted by Ove I Hagen Ove I Hagen wrote:

Er det noen som har tips/erfaringer fra kameraer i dette segmentet?</SPAN>


Hei Ove,
jeg har hatt mitt Fujifilm S9600 i et drøyt år nå, og er meget fornøyde med kameraet. Den vippbare skjermen er ypperlig til MJ-fotografering, og kameraet har en nærgrense på 1 cm. Jeg hadde tidligere et Fujifilm S5000, og det var basert på de gode erfaringene jeg hadde med dette kameraet at jeg kjøpte S9600, som har de fleste av tingene jeg savnet på det gamle kameraet.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Ove I Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 06 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 40
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove I Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2007 at 19:34
Hei
og takk for nyttig info.
jeg har god tid så jeg drøyer litt, men Mulig jeg får se nærmere på dette Fujifilm kameraet.


Edited by Ove I Hagen - 11 desember 2007 at 19:35
Ove I Hagen
www.entusiasten.net

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.