MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Link til byggeblogg for Svein Sando
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Link til byggeblogg for Svein Sando

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Link til byggeblogg for Svein Sando
    Posted: 08 desember 2007 at 03:04
Med egne nettsider er det naturlig at byggebloggen også legges der. Men her er en hurtiglenke dit: http://www2.dmmh.no/~ses/index.php?vis=260&nid=3&engelsk=0
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 21:13
Dette blir kjempefint Smile

Det kan på bildene se ut som om modulkassa er litt i korteste laget (terreng-skråningen litt nærme innpå endeplatene) i forhold til å komme til på baksiden. Har du vurdert å lage en tverrvegg ca opp under de ytterste støttene? ..  for dermed å kunne lage et større åpninger bak endeplatene.
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 22:50
Jeg er enig at det blir litt trangt, særlig på venstre side. Terrenget må falle ganske raskt for at det skal se naturlig ut. Når det gjelder tverrvegger og slikt, driver jeg stadig og funderer på beste løsning innenfor de gitt rammevilkår. Jeg kan ofte stå et kvarter og stirre på det jeg driver med og bare fundere på hvordan ting bør løses.
Jeg er nok litt sånn som ikke planlegger alt for mye, og prøver heller å finne praktiske løsninger når man står oppi det. Det har sine fordeler og sine ulemper. Improvisasjon er spennende i seg selv. Hvis man detaljplanlegger alt for mye, er jeg redd at masse unødig tid går bort til det, men mange finner jo den fasen også givende. Men planlegger man for lite, kan blir nødt til å gjøre om ting, og det er jo også tidstap.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 23:32
Jeg tillater meg å mene at dette synes å bli en utrolig spennende modul. Bromoduler er et savn.

Noen spørsmål:
Litex: Hvordan er vekta i forhold til finer?
Liming av Litex. Blir det solid nok i skjøtene?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 00:53
Det virker å være vektbesparende, ja. Nå er dette et eksperiment, så holdbarheten vil vise. Den skal kles utvendig med 3mm finer/hård plate, men om det bidrar så mye til skjøtene, er vel tvilsomt. Skjøtene kan imidlertid enkelt forsterkes innvendig med mer Litex., fx skåret til trekant-tverrsnitt fra 30 mm. Det skulle gi 50-60 mm limflate i skjøtene.

Ideen fikk jeg av Christer Ritterberg og hans modul av Skreia stasjon, så han kan sikkert si mye mer om dette.
Svein S
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 08:37
Ang. plata:
Jeg antar at Litex er tilsvarende produkt som Jackofoam Våtromsplate og denne består av en kjerne av Jackofoam 300 ekstrudert polystyren (XPS) med en tynn sementbasert glassfiberarmert puss på begge sider. Skal finnes i 6, 10, 12, 20, 30, 40 og 50 mm tykkelse.
Stemmer dette ses?
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2007 at 02:20
Høres sånn ut, ja.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 18:11
Blogg oppdatert med helgas aktiviteter.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 22:24
Alltid interessant å se hvordan projektet ditt skrider frem, Svein, men som vanlig(!?!) så må jeg spørre om dette blir bra? Med din alternative infestning av bein, har du lagd den foreskrivne justeringsmuligheten på +10 mm?
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2008 at 22:46
Denne gangen tar du meg ikke i en blunder, Wink.
Man kan både lese: "Her benyttet jeg også tidligere bein til seksjoner som allerede hadde innmontert høydejusteringsskruer." og disse kan også skimtes på bildet:


Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2008 at 22:47
Jeg leste tydeligvis ikke nøye nok. Embarrassed
men jeg skjønte heller ikke utifra bildet hvordan denne justeringsvarianten fungerte, men nå ser jeg det.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2008 at 23:53
Etter å ha sett litt nærmere på de mange bildene jeg tok på Fremo-treffet på Gardermoen, kan det virke som om mange legger høydejusteringen der beina festes til modulkassa? Hvis det stemmer, så skjønner jeg at det kan være en billigere måte og det er sikkert enkelt å lage justeringsspillet akkurat så stort man ønsker, men det aner meg at det vil være mer plundrete å justere "oppi der" enn helt fritt nede?
Jeg har så lenge jeg bygget seksjoner siden 1982, benyttet meg av bolt som går inn i en eller annen skrueanordning i enden, og da justerer jeg enkelt høyden ved hjelp av en passende fastnøkkel.
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 00:07
Originally posted by ses ses wrote:

Jeg har så lenge jeg bygget seksjoner siden 1982, benyttet meg av bolt som går inn i en eller annen skrueanordning i enden, og da justerer jeg enkelt høyden ved hjelp av en passende fastnøkkel.
Den enkleste måten er ved å sette inn en klomutter/innslagsmutter i bunnen av benet med en tilhørende bolt, Klomuttere fåes kjøpt hos jernvareforhandlere eller claes ohlsson. Borer en hullet i benet vinkelrett før man slår inn klomutteren så kan man normalt klare å justere høydeskruen bare med hånden, selv om en fastnøkkel av og til kan være god og ha om avstanden mellom ben og gulv er lav.
 
Siden en FREMOdul skal ha høydejustering +/- 10mm så klarer man seg lenge f.eks. med en M8x30 bolt.
 
Det eneste som kan være viktig å tenke på er belastningen på bolten i forhold til underlaget. På myke gumminunderlag som finnes i enkelte haller så kan en slik liten bolt skape skader i belegget og må da byttes ut med en bunnskrue med noe større areal eller det må legges en treplate under hver bolt, noe man i så fall og må ta hensyn til ved bestemmelse av benlengden.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 00:43
Originally posted by eika eika wrote:

Den enkleste måten er ved å sette inn en klomutter/innslagsmutter i bunnen av benet med en tilhørende bolt, Klomuttere fåes kjøpt hos jernvareforhandlere eller claes ohlsson.


Jeg brukte 168 slike på Gardermobaneanlegget.....
Svein S
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 10:40
Originally posted by ses ses wrote:

Etter å ha sett litt nærmere på de mange bildene jeg tok på Fremo-treffet på Gardermoen, kan det virke som om mange legger høydejusteringen der beina festes til modulkassa?


Ja, det stemmer - og med god grunn! Erfaringsmessig er det MYE lettere å justere bena i stående stilling mens man kontrollerer/justerer skinne-overgangen til neste modul.
-pål-
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 11:38
Ok? Hvordan er da justeringen utført i detalj? 

Edited by ses - 15 januar 2008 at 11:38
Svein S
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 12:01
Originally posted by ses ses wrote:

Hvordan er da justeringen utført i detalj?

De fleste velger en løsning ala den Bjørn Runar beskriver på sin hjemmeside (se her).

Det viktige er at løsningen gir en TRINNLØS justering minimum +/- 10mm i forhold til 130cm, og at det er lett å justere (mao at benet er løst når det skal være løst, og at det sitter når det skrus til )
-pål-
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 12:14
Originally posted by paolsen paolsen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

Hvordan er da justeringen utført i detalj?

De fleste velger en løsning ala den Bjørn Runar beskriver på sin hjemmeside (se her).


En variant av denne finner du på Henning Bjørgos sider.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 12:28
Quote En variant av denne finner du på Henning Bjørgos sider.

Jeg har prøvd begge løningene (mao både variant av den som Bjørn Runar beskriver og den han viser til), og min helt klare anbefaling er; den Bjørn Runar beskriver er best (du slipper bl.a. å SKRU AV muttere og TA UT bolter = tid spart ved oppsett og nedpakking).
-pål-
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 13:58
Et klemsystem med god føring av beina, som da kan være frittstående. Ja, det ser lurt ut det. Takk for tipsene. Nettsiden det ble henvist til har jeg lest en eller annen gang, men i min alder glemmer man dessverre litt for fort nye ting.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.