MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Framtidige Fremotreff
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Framtidige Fremotreff

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Framtidige Fremotreff
    Posted: 30 november 2007 at 10:24
Vil det være interessant med et Fremotreff i Trondheim en gang? Jeg kan få låne gymsalen på den skolen jeg jobber gratis så lenge det er til ideelle ikke-kommersielle formål. Den er på ca 12 x 23 m (=275 kvm) i følge oppskritting nå. Det vil også være mulig med en sidelinje ut i et sideareal av ikke ubetydelig størrelse. Svært gode parkeringsforhold i helga, også det gratis. Enkle forhold for inn/ut-bæring av moduler både ved at gymsal ligger på samme plan som parkeringsplassen rett utenfor og bæreavstanden fra bil til gymsalen kanskje kan reduseres helt ned til 5-10 meter dersom modulene ikke har for stort tverrsnitt. Spennende og trivelig opphold/spisearealer i tilliggende lokale. Kjøkken leies imidlertid ikke ut, men mat kan vel bestilles utenfra og fås tilkjørt. Tekjøkken med vannkoker og begrenset kjøleskapsplass skal jeg imidlertid kunne fikse. Tilgang til storkopimaskin/skriver kan jeg også fikse.
Ferroviale omgivelser: utsikt fra gymsalen til Stavne-Leangenbanen og delvis til Meråkerbanen.
God offentlige kommunikasjoner med flere busslinjer rett ved og NSB Leangen stasjon er 1 km unna.
Svein S
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 18:13
Det er det.
Har selv ingen moduler, men er gjerne med å hjelper til om det trengs
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 22:58
Hva med overnattingsmuligheter?
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 23:15
E itj de plass te aill på Bynæset?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 23:22

Spøk til side.  Jeg synes at dette er en glimrende ide.  Utfordringen er imidlertid at FREMOistene ikke er i stand til å delta på mange treff i løpet av året, i allfall med dagens modulantall.  Selv om FREMO - Norge er en løst sammensatt organisasjon, bør kanskje noen sette seg ned å lage en plan som bidrar til alterneringer mellom "de aktive miljøene" og "rekrutteringsmiljøene".  Således er det da trolig mulig å lage en rekkefølge av treff som også inkluderer Trondheim, etter eller i mellom  Arendal (m/Kristiansand), Stavanger (m/Sandnes) og Oslo (m/Omland) - i all fall om planen går over fler år.   Kanskje byen med det nyvunnete gullet også vil være med?  Etter hvert som modulantallet øker vil det være større mulighet for flere (ulike) treff.

Jeg uttaler meg her som FREMO medlem (snart) og ikke som MJF-formann. 



Edited by Morten Jacobsen - 30 november 2007 at 23:24
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 23:23
Originally posted by midnight midnight wrote:

Hva med overnattingsmuligheter?


Ikke på høgskolen, men så vidt jeg vet finnes det et leileghetshotell eller hva det heter ved Lilleby skole som jeg vet noen bruker som har gjesteopptredener hos oss. Det vil si en gangavstand på ca 10 minutter.
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 23:38
I utgangspunktet er ideen god. Men å arrangere et treff i Trondheim krever at dere kan stille med en grunnstamme av moduler selv. Det er nok ikke realistisk å tro at andre grupperinger er i stand til å frakte alle sine moduler 100-200 mil for et treff på et par dager. Vi reiser gjerne noen hundre mil for å delta på treff, men da må det finnes en attraksjonsfaktor. Å kun se de samme modulene en ellers ser på treff sørpå er ikke nok er jeg redd.

"Hvorfor skal vi reise til Trondheim når vi kan ha akkurat samme treffet hjemme med brøkdelen av kostnadene?"

Siden dere ligger så langt unna tror jeg dere må komme i gang med modulbygging og få bygget et antall modulmeter før dere arrangerer treff.
Kan dere lokke med "50 meter" Nordlandsbane eller noe lignende vil interessen være stigende med en gang.

Nå virker kanskje innlegget mitt svært negativt, men faktum er at Trondheim ligger 50 mil unna nærmeste FREMO-gruppering (Kløfta). Andre grupperinger ligger lengre unna. Dvs at evt deltagere må foreta en vurdering om det er attraktivt nok å reise til Trondheim, og hvor mange moduler man kan ta med seg uten å ta seg vann over hodet.

Men hold ideen varm. selv om ikke tiden er moden nå (min subjektive mening), vil tiden kanskje komme.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2007 at 23:41
Tja denne idéen er ikke så dum. Da har jo vi her i nord en mulighet til å bli med. Her i Bodø er vi nå i startgropene til å begynne med moduler, og så har vi noen venner i Mosjøen som også bygger. Så om noen i Tr.heim kan stille med noen moduler så kommer vi sørover vi og!!!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 00:13
DCs svar er ikke så overraskende. Nå vet ikke jeg hvor det er miljøer for Fremo hen, ei heller om noen bygger Fremomoduler i Midt-Norge. Hva med en kartlegging av hvor det finnes Fremobyggere hen?

Uansett så tenkte jeg også at et slikt mulig treff i Trondheim nok lå litt fram i tid, men jeg tenkte at jeg ville hive frampå det som jeg så som en praktisk mulighet her. Kanskje bare det å lansere tanker kunne være en inspirasjon til folk i området her til å hive seg på Fremo-løsningen.
Svein S
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 00:35
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Her i Bodø er vi nå i startgropene til å begynne med moduler, og så har vi noen venner i Mosjøen som også bygger. Så om noen i Tr.heim kan stille med noen moduler så kommer vi sørover vi og!!!
 
Jeg er med i den klubben i Mosjøen.Smile
 
For tiden er dessverre modulene nedpakket, pga. av vi mistet stedet vi holdt til.
 
Det ser forøvrig ut som om vi skal få modulene opp innen kort tid, nytt sted er i sikte.
 
Jeg kunne godt tenkt meg å reise en tur til Trondheim, sammen med klubben på treff.Smile
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 00:36
Vi her i sør håper at dere setter i gang med praktisk arbeid. Det har vært mye snakk og mange diskusjoner uten at det har ført noe sted (minner egentlig litt om meg selv, når jeg tenker meg omCry).

Nå har dere jo nok å holde på med, tenker først og fremst på klubbanlegget, men hva jeg tror vil være utslagsgivende er at "noen" bygger den første modulen. Hvem denne "noen" er skal jeg ikke uttale meg om. Men den første modulen må bygges. Jeg tror (og håper) det vil sette igang en snøballeffekt.


MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 10:39
Jeg har en modul. Som fungerer.
Men den har ikke fått grønt på seg.
Og jeg har ingen å teste den med, så sannelig om jeg veit om den passer til andre moduler.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 15:55
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Det har vært mye snakk og mange diskusjoner uten at det har ført noe sted (minner egentlig litt om meg selv, når jeg tenker meg omCry).
 
Tja.. Etter å ha sett/hørt noen av dine beregninger i det siste er det kanskje like greit om du fortsetter den linja og ikke ender opp med "skakkvika" som tilnavn på neste prosjektEvil%20Smile
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
J-I Hansen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 675
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote J-I Hansen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 17:16
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:


Siden dere ligger så langt unna tror jeg dere må komme i gang med modulbygging og få bygget et antall modulmeter før dere arrangerer treff.
Kan dere lokke med "50 meter" Nordlandsbane eller noe lignende vil interessen være stigende med en gang.
For å komme i gang er det ofte greit og droppe evt. storslåtte planer om f.eks. Trondheim eller andre store stasjoner man måtte ha lyst til å bygge først. Begynn heller med modulbyggesett, og kom igang raskt. Strekningsmoduler må man jo uansett ha, og stasjoner finnes det nok av miljøet.
 
Realisme i prosjektene er viktig, ellers kan man bli sittende og "visjonere" til man blir gammel. Jeg sier ikke at noen i Trondheim nødvendigvis ønsker å starte med gigantprosjekter, men jeg vet hvordan tankene kan løpe så løpsk at man ikke får gjort noe overhodet. Og, en haug med treverk er ikke sjarmerende. Gjør ferdig èn modul, før man begynner på en ny. Kvalitet, ikke kvantitetSmile
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Men hold ideen varm. selv om ikke tiden er moden nå (min subjektive mening), vil tiden kanskje komme.

Ja, hvis noen begynner å bygge, kan et treff fort bli innenfor rekkvidde. Jeg drar gjerne nordover, men som Dc skriver; det vil bli begrenset hva vi kan ta med.
 
 
 


Edited by J-I Hansen - 01 desember 2007 at 17:18
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 17:40
Det er kanskje ikke så dumt å begynne med å planlegge et lite lokalt treff.
Det var iallefall slik vi kom i gang i Sandnes/Stavanger-området.
Det vi hadde av moduler fikk plass i biblioteket på en ungdomsskole, men det var gøy allikevel.
Med dagens digitalstyringer hadde det sikkert vært enda gøyereConfused
Men en forutsetning må jo være at det finnes 2-3 småstasjoner eller evt. et par små magasin slik at man får vrengt togstammene i hver ende og ha en krysning underveis.
Bare kjøring på strekningsmoduler kan vel fort bli litt kjedelig...
Lykke til!
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 desember 2007 at 19:08
Oppsamlingsstasjonene på TMJKs nye anlegg er laget med tanke på å kunne brukes i Fremo-sammenheng. De lages uttagbare og med en liten overgang på enden, er den Fremokompatibel. Travers i motsatt ende av bildet.
Nedre%20Fiklagard%20-%20TMJK%202007
Svein S
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 desember 2007 at 00:00
Nå har jo ofte FREMO blitt forbundet med store anlegg, mange stasjoner og lange strekninger (i alle fall noen Wink). Men det trenger ikke være slik. Et lokalt treff med FREMOduler kan enkelt settes sammen av to-tre stasjoner og litt strekning. Det er fullt mulig å få til interessant drift og mye moro på et mindre anlegg også. Anlegget må dessuten stå i forhold til antall personer som deltar. Det første treffet jeg var på i Tyskland hadde tre stasjoner og 30 meter strekning. Men det var veldig hyggelig og læreriktTongue.
 
Dersom det i et område (ikke bare i TrondhjemSmile) finnes et antall moduler og vilje til å sette igang en aktivitet så er det bare å begynne. Om det trengs hjelp til planlegging eller praktiske ting så spør for eksempel styret i FREMO-Norge... Men som det er sagt tidligere så må noen i lokalområdet først sette igang å bygge modulerTongue.
 
Et treff planlegges best om "noen" bestemmer seg for hvordan det skal være. Flatt demokrati med involvering av for mange på et tidlig stadium fører som regel til bare pratOuch er desverre min erfaring. Så derfor er det ofte best om en mindre gruppe setter igang med et mål om for eksempel å arrangere et treff, og så jobber med dette mot de kontakter og grupper som kan være nødvendig å involvere. Når alt er klart så inviterer man andre til å være med...
 
Om dere i Trøndelag og Nordland har et ønske om å få til et FREMO-treff med trafikkspill på et modulanlegg så er det flott, og dere skal få all den støtte vi kan gi. Dag Cato sin realisme er nok (desverre) en ting dere må ta med, men det betyr ikke at man ikke kan få til et treff eller en form for aktivitet som kan fenge mange også i deres område.
 
Hilsen Halvor (FREMO-Norge)
 
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.