MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - DCC og Fremo
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

DCC og Fremo

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: DCC og Fremo
    Posted: 23 november 2007 at 14:58
Så vidt jeg har skjønt er det DCC som er obligatorisk for Fremo-moduler, eller kanskje vi skal si Fremo-treff? Men å ha et system selv som avviker fra det man kan bruke på treff vil selvfølgelig være litt bakvendt.
 
Jeg lurer derfor på om noen kan henvise til noen nettsider el.l. der en gammal analoger kan skjønne hva han skal gjøre for å ta kvantespranget over i den digitale tidsalder hva angår kjørsel av lokene? Og da vil det kun være DCC som er av interesse. Jeg har ikke noe behov å sette meg inn i systemer og produkter jeg likevel ikke bør bruke. På nåværende nivå trenger jeg ikke inngående kunnskap, men tilstrekkelig til å vite hva slags bokser m.m. jeg skal vurdere å anskaffe.


Edited by ses - 23 november 2007 at 14:58
Svein S
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 15:33
Hei
Skal du kunne kjøre togene hjemme på enkel måte.
og teste dette litt.
Da vil jeg annbefale ett digitalt startsett, Trix, Roco f.eks.
Vill du noe mer blir det fort dyrt, da må du ha en fullverdig sentral.
 
På Fremo treff brukes helst en selvbygd kontroll.
Det eliminerer feiltasting med påfølgende ulykker....
 
Hilsen Nils Smile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 15:34
Alt digitalt for likestrøm er DCC, så her er det ikke så mye å velge imellom.
Så unsett hva du velger for digitalsystem, så vil dine lokomotiv være kompatible på et fremotreff.  Ved valg av digitalsystem (merke), så vil jeg nesten si at det er smak og behag, fordi man skjeldent tar med sitt private system til et Fremotreff. 
Men ønsker du f.eks å ha din egen kjørekontroll eller ha tilkobling til denne kjørekontrollen fastmontert på din modul (som du så på Gardermoen ble disse tilkoblingene for kjørekontrollene festet til modulene i ettertid, så et poeng for fastmontert tilkobling er ikke så nødvendig), så bør du velge et system som bruker Loconet som standard mellom kjørekontrollene og sentralen.
 
Men jeg vil nok anta at det er mange som har sitt eget digital system hjemme, som er enkelt og greit å bruke(startsett systemer som Nils nevner) og en egen kjørekontroll de tar med på treff.
 
 


Edited by SveinR - 23 november 2007 at 15:36
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 15:43
Alternative DCC system for Fremo med LocoNet Digitrax Zephyr hjemme, UT4 håndkontroll for treff.
Uhlenbrock Daisy med FRED håndkontroll.

Mvh
Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 15:46
Det er i utgangspunktet ingen DCC utrustning fastmontert i de enkelte moduler. All digitalutrustning/kabling henges opp løst fra treff til treff ut fra en plan utarbeidet av treffarrangør. Selve digitalutrustningen står FREMO-Norge i hovedsak for, delvis med innlån av utstyr fra medlemmer.
 
Det du trenger er først og fremst DCC decoder i de lokomotivene som du skulle ønske å medbringe på treff.
 
Skulle du ønske å bygge en stasjon så kan det derimot f.eks. være en ide å felle inn uttak til håndkontrollene i hver ende (og kanskje midt på) stasjonen, på begge langsidene slik at man slipper å skru fast de løse håndkontrollboksene på stasjonen.
 
Skulle du få lyst på en digitalstyring som og lett kan brukes på et FREMOtreff så vil jeg foreslå et Digitrax system med kombinert sentral/booster slik at det kan fungere som en sentralenhet når du er hjemme, og kan brukes som en ren booster på treff.
 
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 16:33
Som andre har skrevet allerede så er det egen smak og behag som bør være avgjørende, fordi du normalt ikke tar med systemet hjemmefra på treff.

Siden du er aktiv i TMJK vil NCE sin PowerCab være et utmerket valg. Da får du et komplett hjemmesystem i en håndkontroll som du også kan bruke på klubbanlegget.

Da jeg kjøpte var prisen bare 1390,- fra Knut´s Maskinservice. Tlf 90 78 56 89 - modellelektro @ vestfoldnett . no

Jeg er ikke enig at et startsett nødvendigvis er så lurt å kjøpe. Da ender du gjerne opp med materiell og skinner du ikke har bruk for, sammen med en digitalstyring som har begrensede utbyggingsmuligheter.

TrulsS
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 16:37
Her er produsentens informasjon om NCE PowerCab: http://www.ncedcc.com/nce2_011.htm. Ellers var det en informativ gjennomgang av systemet i Modell & Elektronikk 3/07. Tipper du kan få en kopi av artikkelen fra Knut.

TrulsS
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 17:34
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

...
På Fremo treff brukes helst en selvbygd kontroll.
Det eliminerer feiltasting med påfølgende ulykker....
 
Hilsen Nils Smile


Her var det mange interessante svar. Kan noen si noe mer om det Nils skriver om - selvbygd kontroll? På Gardermotreffet nylig mener jeg at jeg så to forskjellige håndkontroller i bruk, hvorav en av de muligens da var av den selvbygde typen?
Svein S
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 18:18
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

...
På Fremo treff brukes helst en selvbygd kontroll.
Det eliminerer feiltasting med påfølgende ulykker....
 
Hilsen Nils Smile


Kan noen si noe mer om det Nils skriver om - selvbygd kontroll? På Gardermotreffet nylig mener jeg at jeg så to forskjellige håndkontroller i bruk, hvorav en av de muligens da var av den selvbygde typen?
 
Den "selvbygde" du så var nok en FRED, denne selges dessverre kun til FREMO-medlemmer.
Men melder du deg inn i FREMO-Norge er det muligens noen igjen fra forrige "byggedugnad"
"Fordelen" med denne er at det ikke er mulig å programmere noe med den.  (greitt på treff)
En annen stor fordel er at den ligger utrolig godt i hånden.
Den har kanskje litt få funksjoner for hjemmebruk, men dette er rettet opp i den nye Fredi utgaven
 
Det finnes andre selvbygde DCC-ting i miljøet, Pål Olsen har f.eks. utviklet den utmerkede MiniBox DCC-sentralen.
Mulig han forsatt selger byggesett?
 
Egenutviklede boostere finnes også.


Edited by jevistad - 23 november 2007 at 18:19
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 19:32
Svein,

Som Truls sier, siden du er med i TMJK, kan det være en god ide å kjøpe en PowerCab fra NCE.
Det gir bruksfordeler og ikke minst bør du kunne få hjelp fra mer erfarne medlemmer i TMJK.
Mange mener at dette er en god kontroll som er lett å lære ikke minst mht programmering.
Jeg vil anbefale deg en titt på denne siden om PowerCab.

Men den har ikke "kontrollratt" for hastighet, men en form for "musehjul" eller knapper.
Personlig liker jeg bedre et "kontrallratt" med litt størrelse.

Digitrax er nevnt - og absolutt en fordel hvis hovedmål er å bruke dette på Fremo.
En fordel med Digitrax, er at du kan teste ut lok uten dekoder på adresse 00. Greit i en overgangsfase. Anbefales ikke for Faulhabermotor.
Zephyr har en fordel til. Den har 2 jumpporter for tilkobling av en analog (men ikke puls) kontroll slik at du for en billig penge kan ha flere kjørekontroller.

Om du setter opp noen paneler for håndkontroller som Digitrax UP5, mener jeg at du kan bruke den også for NCE-håndkontrollere.

Det kan sikkert sies mye om fordeler og ulemper med de forskjellige systemene. Ingen er helt perfekte, men vil sikkert kunne gjøre god nytte.


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 november 2007 at 22:06
Til bruk på treff må man ha Fremo- FRED"er til lokene sine. UT-4 er ikke bra da man kan manuelt stille adresser. Til hjemmebruk er Digitrax Zephyr og Digitrax UT-4 håndkontroller med UP5 tilkoblingspaneler helt topp. Fungerer fint og er ikke kostbart. Zephyr og UT-4 er også klargjort for IR-styring så man slipper så mange kontroller tilbkoblet til anlegget . Det er kjekt når man er flere lokførere på en begrenset plass.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Jan Frelin View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 juni 2007
Location: Sweden
Status: Offline
Points: 72
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan Frelin Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2007 at 18:23
Allan Gartner har en utmärkt sida om DCC:
 
I Fremo-miljön bör man väl välja ett system som är baserat på LocoNet, dvs Digitrax eller något system från Uhlenbrock. NCE är mig veterligen inte baserat på LocoNet.
 
En variant Fred-kontrollen finns också att köpa direkt från Uhlenbrock.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.