MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - "Julaften" imorgen kl 1605!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

"Julaften" imorgen kl 1605!

 Post Reply Post Reply
Author
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: "Julaften" imorgen kl 1605!
    Posted: 17 november 2007 at 11:31
Sett feil på kalenderen?!? Nix!
 
På NRK2 vises da stumfilmen "Generalen" fra 1927, med alle tiders største skuespiller; Buster Keaton (Nix - ikke diskutérbart, det _er_ han!!!).
 
En kostelig film, med Keatons elskede damplok kalt Generalen som midtpunkt.
 
Dersom du ikke har sett denne før, så rigg deg til for en fin stund.
 
MVH
 
Morten M
 
PS Keaton er stor - Keaton lever!
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 14:31
Originally posted by Morten M Morten M wrote:

 
På NRK2 vises da stumfilmen "Generalen" fra 1927, med alle tiders største skuespiller; Buster Keaton (Nix - ikke diskutérbart, det _er_ han!!!).
 
En kostelig film, med Keatons elskede damplok kalt Generalen som midtpunkt.
 
Morten M
 
PS Keaton er stor - Keaton lever!


Tiltredes!

Filmen er glimrende pusset opp og har fått ny, spesialkomponert musikk. Blant verdens stumfilmkomedier er Keatons Generalen av svært mange kjennere rangert som nummer en.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2007 at 20:52
NRK 2
Søndag 18. november 2007 - kl 16:05
   

Jeg så filmen på Kinoteket i Oslo en gang på 80-tallet.
Filmen ble den gangen satt opp for spesielt interesserte, og jeg tror vi var mange fra Norsk Jernbaneklubb som så filmen da.

Litt interessant er det å tenke på at Buster Keaton aldri brukte stuntmann, men gjorde alle halsbrekkende stunt selv.

Jeg gleder meg ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 03:36

Hei!

Noen som så filmen? - Selv fikk jeg bare sett de siste 40 minuttene denne gang. Det minner egentlig litt om dette anlegget her. Wink

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 10:40
En nydelig klassiker ...

Handlingen var ok den, med en ivrig lokfører som plutselig både måtte redde sin kjæreste og Sørstatsstyrkene.

Historisk vet jeg ikke nok om den amerikanske borgerkrigen, men at tapene på begge sider var store er det ikke tvil om. Filmen tok i hvertfall tydelig parti for Sørstatene.

Buster Keaton gjorde i hvertfall inntrykk på meg da ha satt foran på plogen på loket, og traff en sville med en annen slik at ikke loket sporet av. Å sitte sånn foran hadde i hvertfall ikke jeg gjort.

Avslutningen med den brennende broa, damploket i elva, og kampene var jo typisk Hollywood-action.

Siden NRK har vist den én gang skulle jo bety at man kan risikere å få se den i reprise ved en annen anledning.

Terningkast 6
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 11:16
Filmen får du på DVD hos Platekompaniet for bare 59,50: http://www.platekompaniet.no/dvdproduct.asp?id=8725%2D31d0
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 november 2007 at 11:49
Jeg har hatt filmen på VHS og senere på DVD i mange år og synes den er helt fantastisk.
Historien skal være basert på en virkelig hendelse fra den amerikanske borgerkrign. Disney laget en film om den samme historien på 50- eller 60-tallet men den kan ikke måle seg med Generalen. Flere scener og ideer har blitt kopiert i andre filmer senere (ta bare en titt på sluttscenen på "Runaway Train"). Dette viser bare hvor genial Buster Keaton var.
 
Jeg så en gang et program på svensk tv om hvordan filmen ble laget. Det var bl a interview med personer som var med den gangen. Det var tydeligvis dramatisk da de laget scenen med loket som falt i elven. Dette ble nemlig gjort med et virkelig lok som kjørte ut på den brennende broen. Broen var svekket slik at den ga etter da loket kom midt på broen og dermed ramlet hele toget i elven (ikke noe CG der, nei). En må også bli imponert over hvordan han med datidens utstyr har klart å filme toget i fart over lengre tid. Dette var nok avansert action på den tiden og filmen holder absolutt mål den dag i dag.
 
Anbefales på det varmeste til dem som ennå ikke har fått den med seg.
 
Petter 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.