MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Valgets kvaler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Valgets kvaler

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Valgets kvaler
    Posted: 05 november 2007 at 21:26
Når jeg planlegger mitt anlegg, kommer jeg stadig på nye ideer. Noen forenkler, noen forvirrer. Flere alternativer dukker opp. Hva skal en velge?
For øyeblikket har jeg to alternativer for mitt anlegg som jeg kunne ønske å få noen innspill på.
 
Alternativ A:
Bane bygd mot vegg i to nivåer. Nivå 1, med høyde 0,8- 1,0 meter. Nivå 2 i høyde 1,5- 1,7 meter. Dobbelsporet strekning ut fra endestasjon med ca. 200 meters lengde. 8 stasjoner/ holdeplasser. Stort sett en bane som gir herlig med kjøreglede og forsåvidt rimelig lang avstand mellom stasjoner. Men for å løfte og senke  trafikken fra ca. 0,8 meter til 1,6 meter med stigning på 2% vil det måtte bli en lukket helix på ca. 80 meter eller 40% av total sporlengde. Jeg vil legge til at dette er den plan jeg har hatt i tankene helt siden jeg startet planleggingen, som har vart altfor lenge.
 
Alternativ B:
Bane bygd mot vegg i et nivå. Endestasjon med et dobbelspor (elektrisk) og et enkeltspor (diesel), begge med en  eller to stasjoner til langs traseen som etter hvert ender i hver sin skyggestasjon. Lengden på dobbelspor ca. 70 meter, enkeltspor ca. 50 meter.Kortere sporlengde enn alt. A, men likevel like mye "synlig" spor.
 
Ser frem til å høre komentarer fra dere.
SOHo
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2007 at 23:10
Det virker som rommet ditt må være ganske stort,
kanskje du har mulighet til det som noen kaller en "nolix",
dvs at i stedet for en helix, lar du banen stige hele veien rundt vegger og øyer til det når øverste nivå.
Dette nivået må da også stige for å gi plass til nedre nivå.
Dersom du har sett tegninger og bilder i ModelRailroader eller ModelRailroadPlanning av anleggene til Tony Koester eller Bill Darnaby, kan du kanskje få en ide om hva jeg mener.
Du må antakelig ha litt tettere mellom nivåene.
0,8 meter kan være greit hvis du har tenkt å sitte i en kontorstol, 1,6 meter kan være høyt for de fleste unntatt de lengste personene.

Ganske nylig var det en diskusjonn om hiding a helix på Joe Fugates forum.
Prøv om det er mulig å unngå helix, i alle fall ikke mer enn en runde.
Moroa er vel å kunne følge toget mest mulig.

Er det mulig å la noe av stigningen foregå på en halvøy i rommet hvor det bare er ett plan, men relativt mye stigning.
Jeg drømmer om å gjøre det på  mitt anlegg, se en tegning på bloggen min under Dreaming and planning.
For å få stigngingen litt slakkere, kan vurderer jeg å ha en halvannenrundes helix, men vil helst unngå dette.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2007 at 06:40
Hei!
 
Jeg har jo tidligere uttalt at "less is more" og "keep it simple" er prinsipper innen mj som tiltaler undertegnede. - Så hadde jeg vært i dine sko ville jeg utvilsomt gått for alternativ B.
 
Dessuten vil du jo da fremdeles ha plass til å bygget ut anlegget med ett plan til (om ønskelig), uten at man nødvendigvis trenger å forbinde disse to planene sammen (med helix). På slik måte kan du forsøke en annen skala, epoke, forbilde, sporvidde, årstid eller tilsvarende.
 
Nå vet jo jeg hvordan anleggsrommet ditt ser ut, Sven, så jeg ville gått for en lang rundbane langs veggene med skyggestasjon og elektrisk drift, og lagd en avgreningsstasjon med en uelektrifisert sidebane som til slutt ender i en endestasjon på en halvøy ut i rommet. På denne måten kan du utveksle vogner/trafikk mellom to forskjellige baner, samtidig som du har en skyggestasjon som representerer "resten av jernbanenettet/landet/verden". Det gir også rom for punkt-til-punkt drift, eller bare kontinuerlig kjøring dersom du skulle være i humør for det.
 
Kom ned på klubben en kveld, så kan vi jo snakke nærmere om det.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,046 seconds.