MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - ESU lyd dekoder i Heljans Di3
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

ESU lyd dekoder i Heljans Di3

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: ESU lyd dekoder i Heljans Di3
    Posted: 29 oktober 2007 at 20:06
Jeg har kjøpt ESUs lyd dekoder for Heljans Di3 og jeg visste på forhånd at det må mekkes litt for å få plassert høytaleren.  Allikevel; da jeg tok av kåpen fikk jeg litt fikleskrekk.  Jeg har lett litt på dette forumet og på naboforumet, men ikke funnet annen nyttig beskrivelse enn at høytaleren skal i tanken.  Nå lurer jeg på om det er noen som har en mer detaljert byggebeskrivelse; gjerne med bilder.
 
Om ikke det er mulig; noen svar på følgende spm:
 
  • Hvordan løsnes de hvite kontaktene på printplaten?
  • Hvordan løsnes bogyen for å få høytaleren forbi og under loket?
  • Skal den medfølgende resonanseboksen inn i tanken, eller er tanken resonanseboksen i seg selv?
  • Andre råd
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 20:42
Min Di3 fikk sin LokSound-dekoder for et par år siden. Da ble den kjøpt med ferdig samplet lyd for den norske Nohab"en av Bergen Modelljernbane.
Lyden er det i hvertfall ikke noe å si på.

Så til installeringen:
Jeg slet litt med å få av kåpa på loket, men den skal egentlig gå lett av ved å presse sidene ut og løfte.
De hvite kontaktene til lysene kan du egentlig la være, men de skal la seg trekket ut av hverandre med litt lirking.
Når det gjelder monteringen av selve dekoderen, så får denne plass på toppen av printplata. Det skal sitte en 8 pins-plugg klar til dekoderen, så der er det bare plug-and-play. (Pass likevel på at kontakten står riktig vei ellers virker ikke lyset.
Når det gjelder ledningene til høyttaleren så er det 2 måter å føre disse fram til der høyttaleren skal sitte - nemlig i dieseltanken midt under loket. Jeg mener det var LarsB som tipset om alternativet som gikk ut på å ta av printplata, løfte ut motoren og deretter føre ledningene ned gjennom hullet i chassiet under motoren.
Jeg synes denne operasjonen var så risikofull at jeg tok snarveien på utsiden av chassiet:
Legg hele lokchassiet på siden i en skrustikke (eller en annen festeanordning) - og fil/skjær et spor på siden av metallchassiet fra toppen der ledningene til høyttaleren begynner og ned til tanken. Ledningene tapes deretter fast med krafttape slik at de ikke kommer i klem mellom kåpa og chassiet.
Resonnansboksen til høyttaleren må skjæres noe til for å passe imellom de 2 delene til dieseltanken - prøv deg fram. I tillegg borer du mange små hull i bunnen av tanken slik at lyden kommer ut.
Et godt tips er dessuten legge et tynt fotofilterpapir mellom bunnen av tanken og selve høyttalereelementet. Årsaken er at høyttaleren er en kraftig magnet og trekker lett til seg masse smått støv som helt sikkert ligger i sporet ditt. Filteret hindrer i hvertfall at høyttaleren blir ødelagt.
Så er det bare å sette kåpa på plass, og håpe på at motoren starter ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 10:08
Takk for raskt og meget fyllestgjørende svar, Kjell.  I kveld er det forhåpentligvis diesellyd på hybelen i Oslo (c;
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 10:43

Et kort spørsmål:

Skal høytaleren vise ned eller opp?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Nils Gullhav View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 253
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Gullhav Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 14:59
Demonter hele lokket.
Noter bare hvor pluggene sto.Star
Før du demonterer motoren, se ned i bunn.
I kanten på motoren borrer du 2 hull m6-8mm avstand rett igjennom.
Ledningene vil da gå på hver side av drivakselen og rett ned i høytaleren.
 
Resonanseboks:
Fjern ørene og litt av kanten på 2 sider, ikke mye.
Snu diseltanken. Lag hullet så stort at boksen smetter inn.
Bor masse 2mm hull i bunn av dieseltanken så lyden kan komme ut.
Prøvemonter. er alt ok. så legger du resonanseboksen i tanken, lynlim på baksiden av resonanseboksen. sett på plass diesel tanken.
Da sitter resonanseboksen der den skal.
Ta av tanken igjen og bor opp de to hullene og monter høytaleren med membran ut.
 
Montering av motor krever litt pirking i bunn med liten skrutrekker på gummien som holder motoren på plass.
 
Lykke til
Hilsen Nils Smile
7/11-11 Jeg har forlatt dette forumet.
Ønskes kontakt må naboforumet benyttes.

Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program.
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 16:15
Originally posted by Nils Gullhav Nils Gullhav wrote:

Demonter hele lokket.
Noter bare hvor pluggene sto.Star

Lykke til
Hilsen Nils Smile


Et tips:
Ta bilder underveis i tillegg til å notere.
Kanskje det er litt lettere å se hvordan ting var plassert før du startet.

Og et til:
Boksen må være helt tett - også der hvor ledningene går.
Bruk silikon eller "tackit" eller tilsvarende blå festemasse for å tette igjen hullet hvor ledningene går inn i boksen.


Edited by KnuT - 30 oktober 2007 at 16:17
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Strømmen View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 29 oktober 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Strømmen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 14:01

Hei!

Hvordan funger Hejan lokene med lyddekoder ? De har jo fra før av problemer med strømopptaket når man kjører digitalt. Jeg byttet hjul på mitt og det ble noe bedre. Men fortsatt ikke perfekt. Har du foretatt noen andre forbedringer med strømopptaket på ditt lok ?

 

Steinar

Steinar
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 22:25
Problemer med strømopptaket på Heljan Di3? Jeg har ikke rørt min egen etter en meget nøyaktig rens som ble gjort på et Fremo-treff for over 3 år siden. Siden har ikke hjulene blitt renset og den krypkjører over veksler som ingen andre lokomotiv jeg har sett. Jeg har faktisk standard hjul også. Det er ikke noe annet galt da?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2007 at 23:46
Har du sjekket strømopptaket som ligger an mot hjulenes bakside? Når du presser boggisidene på plass kan du risikere at disse presses vekk fra hjulet.
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2007 at 08:37
Jeg har merket på mine Heljan-lok at kontaktblekket ikke lå an mot hjulene for den midterste akslingen på hver boggi.
Det er en utfordring å få dette bra til da akslingen kun "trykker" med egen vekt (noen få gram) mot sporet og kraftig kontaktblekk hindrer den i å rotere. For å få bedre "trykk" må man bruke et fjæringsarrangement men det reduserer adhesjonsvekten på loket og følgelig trekkraft.
Forøvrig har jeg samme erfaring som Dag Cato.
 
Dette synes å være et spesielt "dansk" problem?
Både HobbyTrade og Heljan har slike problemer med sine konstruksjoner og det er tilstede i større eller mindre grad på alle mine lok av typene Di3, 4 og 6 fra disse fabrikanter. Kanskje begge bruker samme underleverandør i Kina? - Konstruksjonen synes å være lik.


Edited by Kjell H. - 05 november 2007 at 08:38
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2007 at 15:30
Jeg hadde samme problemet med Di 3  og TMY fra Heljan.  Jeg fikk ta i noe stivere kontaktblekk uten at dette så ut til å hjelpe.  Deretter fikk jeg tips om p bytte hjul til samme type som Di 4 har.  Disse passer.  det virker som Heljan sine hjul er av en dårligere kvalitet enn enn de so står på Di 4 etc. Jeg observerte at blikkene lå på hjulene og alikevel kom ikke strøm gjennon.  Det ble forsøkt rening mellom hjul og blikk uten serlig hell.  Det ser så lengt ut som denne "kuren" har vært vellykket.  Hjulene fikk jeg kjøpt som derervedel til Di 4 hos NMJ.  Det virker som overflatebehandlingen på Heljan sine hjul er problemet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.