MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Nytt kamera, trenger hjelp!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Nytt kamera, trenger hjelp!

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Nytt kamera, trenger hjelp!
    Posted: 29 oktober 2007 at 19:27
Dette spørsmålet er allerede stilt på Smalspor men jeg kaster det ut her og:

Jeg skal ha meg kamera. Med 1500 innspart og 6000,- på vei inn i lønningssekken håper jeg det ikke er lange til nå.

Jeg står mellom Nikon D40x og Canon EOS 400D. Så jeg vil høre litt hva folk har av erfaringer med de to.

Jeg tenker på D40x ovenfor D40 fordi den har flere MP og jeg liker å trikse, fikse og snitte bildene mine og da er MP faktisk fint (eller?)
Jeg har hørt noe dårlig om Nikon, men vil høre litt førstehåndserfaring fra folk her.

Jeg har og tenkt til å investere i noen ulike objektiver utover og da kan det være fint å ha Canon...

Til opplysning tar jeg bilder av det meste så jeg trenger noe litt allround og vil investere i noe jeg kan bruke endel fremover, ikke bare noe som er greit akkurat nå. Jeg tar mye bilder i dårlig lys, i natur, byrom, portrett, nærbilder, det meste. Senest i dag fotograferte jeg en militærøvelse :)

Så, få høre, hva er lurt av meg å kjøpe?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 19:44
Jeg tror du skal ignorere antall megapixler. Når du kommer opp 7-8 megapixler så har du allerede så høy oppløsning at du skal ha behov for å skrive ut svært store bilder for at det skal gjøre noen forskjell. Jeg tror nok jeg heller ville valgt å se på de optiske egenskapene, samt ekstrautstyret som ev. følger med.

Selv har jeg en cannon 350 og er utrolig godt fornøyd med den.....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 20:38
Jeg har nettopp utstyrt meg selv med NIKON D200.  Så langt meget fornøyet med det.  Har hørt bare positivt omtrent.  Valget falt på D200 av den grunn at dette kamerahuset gir meg fler muligheter for å benytte eksisterende linser på et bedre vis enn med de noe "lettere" .  Har en FM med div. linser fra før av.  Kjøpte en NIKON 18-200 samtidig og vet nesten ikke om jeg trenger de gamle linsene mer.  Skal etterhvert få tatt og konvertert bilder fra FREMO-treffet på Gardemoen, fra RAW og til JPG i brukbare størrelser.  Ligger en smule etter sjema pga hendelser i familien.  Kommer sterkere om litt!

Edited by Per Einar Orebe - 29 oktober 2007 at 20:39
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 14:41
Vel, jeg har INGEN linser, så der bryr jeg meg bare om utvalg og priser på linser. Det jeg har er et 1GB SD-minnekort, og har forstått det sånn at det funker til Nikon men ikke Canon.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 17:32
Minnekort er forferdelig billig nå om dagen. Ikke la det styre valg av kamera. Vær også obs på at forskjellige typer minnekort har forskjellig hastighet, noe som kan være viktig (jeg irriterte meg iallfall over et kamera vi hadde på jobb med treigt minnekort).
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
hflesche View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hflesche Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 21:00
Sjekk på foto.no, der finner du mange likelydende spørsmål. Når du ikke er bundet av eksisterende utstyr, så står du helt fritt. Om du velger Nikon eller Canon har mindre å si, velg et kamera som ligger godt i dine hender og som er lett å betjene for deg. Vi er nå engang forskjellig bygget og utformet, så et kamera jeg syns er bra, er kanskje ikke lett å betjene for deg.

Selv har jeg en Nikon D200, det som talte for meg da jeg kjøpte den var at jeg hadde noe Nikon utstyr fra før. Men jeg valgte D200 fremfor D80 ut fra følelsen det ga meg når jeg holdt det, samt at det er mer robust og vil tåle litt mer aktiv bruk.


Edited by hflesche - 30 oktober 2007 at 21:05
Helge F.
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 21:13
både Nikon og Canon er gode kameraer.. selv stod valget for meg mellom D80 og 400D, men til slutt valgte jeg D80 pga at det er et litt bedre kamera (for mitt bruk) og var mye bedre å holde i(har misstanke om at 400D er lagte for små japsehender). Mitt råd er å gå til en fotobutikk, ta begge kameraene i hendene og føl og kjenn litt... bruk også diksusjonsforumet på foto.no eller akam.no samt tester på bl.a. de nevnte nettstedene.


edit: litt tilleggsinfo

Edited by frankm - 30 oktober 2007 at 23:16
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2007 at 22:40
Dette er ett bilde jeg har tatt med Canon EOS 400D, på dette bildet brukte jeg ikke standardlinsa, men en som het Canon 55-200mm, sikkert noe smått jeg har glemt men... Smile
 
Jeg er kjempefornøyd med mitt kamera!
 


Edited by LarsR - 30 oktober 2007 at 22:43
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 09:10
Hei,
 
Jeg har hatt mitt Nikon D70 nå i flere år, og er kjempefornøyd. Har ingen planer om å skifte enda. Det som er avgjørende for skarpe bilder, er optikken du velger. Hold deg til noen få, gode, lyssterke objektiver, og du vil få mye glede av fotograferingen. Ikke legg så mye vekt på antall pixler, der er det mye "hysteri".
 
Canon er selvsagt også et godt valg. Jeg vil påstå de merkene er jevngode, og du og jeg vil ikke merke forskjell i det hele tatt Wink
 
Med Fotohilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
TomB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 09:59
Hei.
 
Det skjer selvfølgelig spennende ting på NIKON-fronten.
 
Før jul vil D300 være i handelen, hva med
 
* LiveView med autofokus uten å måtte vippe opp speilet.
* Hele 51 fokuspunkter!
* 6-8 bilder pr. sekund
 
Les mer her:
 
 
Prisen: det er nevnt 14.900 kr., men som vanlig faller vel prisen.
Siste: Kamerahuset er priset til 13.000 kr hos etpar leverandører.
 
Dette er en light-versjon av det helprofesjonelle kameraet D3.


Edited by TomB - 31 oktober 2007 at 10:09
mvh



Tom Blikstad, Asker

HO, Tysk/sveitsisk forbilde, Märklin K, Esu ECoS, Viessmann, Kühn, MBTronik, WinDigipet, WinTrack
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 16:55
Hm, 13000-14000 er litt mer enn hva jeg tenkte å innvestere i et kamera :)

Jeg takker for tips og kommentarer. Tenker jeg tar meg en tur til byen, Foto og Video har jeg fått anbefalt, når jeg får lønning så blir det nok annonsert hva jeg endte opp med ;)
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
mester View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 171
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mester Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 18:52
Hei, kjøpte med nydelig Canen EOS 400 D med Tamron linse 28 - 300 mm
til, og så lang fornøydWink
mvh
leif j olestad
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 19:38
hehe, der er det en kar jeg bør høre på erfaringene til

Jeg må si jeg heller mot 400D, men får fomle og sikle litt før jeg finner noe
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 19:38
Jeg antar at har planer om å fotografere modeljernbane.
Et par ting jeg ville ha vurdert om jeg skulle sett etter kamera:

- mulighet for å sjekke dybdeskarphet, dvs nedblending av objektivet når du søker (en funksjon  jeg lurer på om Nikon D40 ikke har)
Nå kan du jo selvfølgelig ta et prøvebilde eller fem...

- speillås som hindrer rystelser.
 (og stativ og mulighet for fjernbetjening)


hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 21:56
Du har fått mange gode råd. Det beste er å gå å prøve apparatene i butikken. Kvalitetsmessig er de to nesten like. Jeg bruker begge merker, Canon privat og Nikon på jobb. Av en eller annen grunn er alt "bakvendt" på Nikon i forhold til Canon (eller omvendt). Jeg har sverget til Canon siden 1995 og bytter nok ikke nå, men som sagt dette er mye mer smak og behag enn kvalitet (400 ble for smått, så jeg gikk for en 10d for noen år tilbake)Big%20smile
 
Minst like viktig som kamerahuset, er objektivet. Både Sigma og Tamron er bra, men synes ofte at origialobjektiver er hakket kvassere. Kjøp et kit, så får du en grei start, men suppler gjerne med noe mer lyssterkt også. Jeg kjøpte for et år tilbake en canon 50 mm f2,5 macro (koster nå 2500 hos fotovideo). etter min mening et fantastisk objektiv til mj-foto. Glimrende skarphet + at macro gjør at du kan gå nærmere enn med andre objektiv og at bilder av små detaljer. Pga at "bildesensoren" er mindre enn det gamle negativet, tilsvarer 50 mm ca 80 mm i gamle dager - det gjør det til et godt portrettobjektiv også, om du skulle få lyst å ta bilder av noen tobeinte i skala 1:1.
 
Lykke til med kjøpet! Gleder meg til mange flott bilder
 
John
Back to Top
Rune_N View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 23 august 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 58
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Rune_N Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 oktober 2007 at 22:28

hei

Jeg vill valgt et Canon 400D uten kitlinse. For så å kjøpe en Tamron AF 17-50 f/2,8 XR.
Denne ble kåret til årets beste produkt 2006/07 innen forbruker obkjetiv av EISA. Skarp og fin allround linse. Er viktig med et lyssterkt objetiv for rask autofokus og korte lukkertider. Koster ikke all verden heller.

Hvis du trenger mere zoom så har
Sigma sin 18-200mm , men ikke så skarp og heller ikke så lyssterk(f/3,5-5,6) men koster ikke så mye.

Hilsen
Rune
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 16:10
Jeg er ikke helt stiv på begrepene, hva vil "lyssterk" si?

Ser mange kommer inn på objektiv og jeg har vel sett for meg at jeg trenger et objektiv som er greit til det meste, ikke et som går spesielt inn på å fotografere modelljernbane. Tanken er å kjøpe flere objektiver etterhvert.

Er objektivet som følger med et kit greit til allminnelig bruk?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 18:25

Lysstyrken til objektivet er en måleenhet for hvor mye lys linsa maksimalt kan slippe inn på bildebrikka (dette kalles også blenderen). Maksimal åpning er 1 (men om du finner et objektiv med en slik lysstyrke er det ... dyrt), for hvert trinn nedover halveres mengden lys som slipper gjennom, og apparatet trenger dobbelt så lang tid på å ta selve bildet. Om du ser på innlegget til Rune over, så trenger apparatet dobbelt så lang tid ved "blender" 3,5 i forhold til 2,8. Blenderen (eller lysstyrken) påvirker også en annen ting som er mye viktigere! Ved eks. blender 2,8 vil du ha liten dybdeskarphet (det vil si at det området som er skarpt er begrenset (tenkt langs en akse ut fra fotoapparatet)) (fint dog om du vil ta bilde av noe og ønsker at bakgrunnen skal være uskarp). Om du stiller blenderen f.eks. på 8.0, vil du få mye større dybdeskarphet (et dypere område innover anlegget er skarpt), men da må du nok bruke stativ, men det må (bør) du likevel. Hvorfor da kjøpe et lyssterkt objektiv når du likevel skal blende ned? Stor lysstyrke er ofte et kvalitetsstempel - og god kvalitet på linsene har du etter mitt skjønn mye igjen for - et godt gammelt råd som delvis er gyldig enda, er at god opptikk er mye vikigere enn kamerahuset ("delvis" fordi etter at digitalkameraene og bildebrikkene kom, har selve huset fått mer å si, men med de to alt. du har satt opp er ikke dette noe problem).

Jeg er ikke enig i å droppe kit og kjøpe bare hus. Kjøper du et kit får du linsja for 600,- - og det er billig!!!, veldig billig!. Kit linsene er ofte bedre enn sitt rykte, men du vil nok etterhvert merken at den kommer til kort (ved opptak i dårlig lys, næropptak langs skinnene (i hvertfall de med skinneavstand i mm) eller ved store avstander.

Mitt råd: kjøp et av de to kameraene du skisserte i ditt innledene innlegg, men som kit. Begynn å ta bilder og se hva du tar mest av og hvor du føler kameraet kommer til kort. Da vet du hvor du skal legge i noen kroner i et ekstra objektiv. Om jeg skal anbefale ei bok, så lån deg "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft. Den gir svar på det meste - men jeg svarer gjerne også om jeg kan bidra.

 
John 


Edited by Jolsen - 01 november 2007 at 18:34
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2007 at 22:29
Nikons kamera har et bra kitobjektiv og slik får du mer for pengene der enn hos Canon... men som sagt tidligere; prøv kameraene før du bestemmer deg. Nye og bedre objektiv kan du kjøpe senere!
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2007 at 11:52
Wow, takk formange gode råd og mange fine forklaringer. Dette er sirlig notert i bakhodet mitt og jeg begynner å få et stort og fint bilde av hva jeg bør tenke på, og dette vil jeg ta med meg i den endelige beslutningen!

Det er vel dette forum er til for
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2007 at 17:00
And the winer is..... : Nikon D40!

Jeg hadde egentlig ikke trodd jeg skulle ende med det, men så kan det gå. Jeg stod vel i en halvtime eller så hos Foto og Video mens stakkars fyren prøvde å hjelpe meg, helt til jeg fant ut at den betydelige forskjellen mellom D40 og canon 400d var grepet og prisen. Da jeg fikk canons i hånden skjønte jeg med en gang hva non her sier, det er for lite, fingrene havner feil... Så da var det Nikon d40 jeg gikk ut av butikken med! :D
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2007 at 22:24
Hei Carl-Frederic!
 
Gratulerer med nytt speilreflekskamera! Et godt valg, uansett har du gjort. Kameraet får meget gode karakterer i fotomagasinene. Nå er det opp til deg (fotografen) å sette deg inn i egenskapene tl kameraet, ta MANGE bilder, prøve og feile, og etterhvert bygge ut med GODE objektiver. Se på foto.no på siden der de selger brukt. Her legges det ut mye gromt til lave priser. Lykke til !!
 
MJ-Hilsen Tom Lynga
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
LarsR View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote LarsR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 november 2007 at 22:48
Gratulerer så mye!
 
Det jeg ble fortalt; Lek med kameraet så du lærer å kjenne det Smile
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 november 2007 at 18:04
takketakk! Jeg har lekt meg endel allerede. I går med å ta bilder av mass ting og tank, og i dag tok jeg meg en tur rundt på Langhus i skumringen etter at jeg kom hjem fra skolen. Ble iallefall noe bra, men jeg ser det er endel feil som dukker opp
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 16:22
Originally posted by carlf carlf wrote:

And the winer is..... : Nikon D40! 

....
 
helt til jeg fant ut at den betydelige forskjellen mellom D40 og canon 400d var grepet og prisen.
 
 
Hva var prisforskjellen?
Svein S
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 19:34
Ca 1400,- forskjell for et kit med tilsvarende objektiver. så lit var det jo å spare
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2007 at 12:57

400d har blant annet selvrense brikke.  Madamen har D40, jeg hadde nok gått for canon. Men det er ulike meninger blant fotografer hva som er best.

Hadd jeg skulle gjøpt nytt i dag tro jeg hadde gått for 40d til ca 9700. Men det blir naturligvis ikke så dyrt hvis man er lysten på kamera og ikke har nok penger. Man får bra kamera til rundt 5000 i dag.
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.