MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Automatisk styring av skjulte oppstillingsspor ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Automatisk styring av skjulte oppstillingsspor ?

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Automatisk styring av skjulte oppstillingsspor ?
    Posted: 29 oktober 2007 at 12:24
Hvilke løsninger for styring av skjulte oppstillingsspor bruker dere?
Jeg har sett på følgende alternativer for mitt nye anlegg med Märklin K-skinner:
- Kontaktskinner
- Reed-kontakter
- Skyggestasjon-moduler
- Lissy-styring fra Uhlenbrock

Jeg ønsker i utgangspunktet ikke styring via PC ennå, men ser jo at det kan bli et utbyggingsprosjekt etterhvert. Jeg synes at vanlige brytere på et billedstillverk gir best oversikt. Det vil derfor være fint om løsningen inkluderer lysdioder som viser sporvekslenes stilling og hvilke sporfelt som er belagt med rullende materiell.

Kontaktskinner: Dette er vel den tradisjonelle Märklinløsningen, men jeg synes den har en svakhet i fht. tog med flere slepesko. Omlegging av sporvekslene går greit, men jeg må også ha en løsning for spordetektering.

Reedkontakter: Litt enklere løsning enn kontaktskinner, men krever magneter i lokene. Påvirkes ikke av antall slepeskoer i toget.

Skyggestasjon-moduler: Jeg vet ikke helt hva som finnes. Hva anbefales?

Uhlenbrock Lissy: Denne løsningen er også litt ukjent for meg, men den synes interessant for meg siden jeg bruker Intellibox og LocoNet allerede.


Et annet moment er at siden jeg kjører digitalt ønsker jeg automatisk nedbremsing og stopp ved slutten av hvert oppstillingsspor. Signalstrømmen til dekoderen bør derfor ikke kuttes når toget står stille i oppstillingssporet.


Er det noen har som har gode tips ?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 12:49
En rask kommentar, Kjell
Ang. kontaktskinner er vel ikke flere slepesko i ett og samme togsett noe problem? Mä-kontaktskinna er jo retningsbestemt og flere slepesko vil jo bare påvirke til impuls i samme "retning" ..

For øvrig er kanskje et overvåkningskamera eller ti noe å tenke på også? Da kan du jo kjøre visuelt også på skyggestasjonen Wink
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 oktober 2007 at 13:12
Jeg vet at de er retningsbestemt. Men jeg er litt usikker på hvordan plasseringen av kontaktskinnene bør være for å unngå at f.eks. en slepesko bak i toget (til vognbelysning) trigger en forsinket omlegging av en sporveksel når toget forlater skyggestasjonen. Dette kan jo verste fall sende neste tog til et allerede belagt spor.

Jeg tror nok at jeg uansett trenger signalgivere - enten som kontaktskinner, reedkontakter eller en Lissy-sender. Spørsmålet er hvem som fungere best, og sammen med en annen slags styreenhet - (skyggestasjonsmodul).

Poenget med spørsmålet er å finne ut hva dere andre bruker og hva dere er mest fornøyd med. Og ikke minst hva som må til av oppdeling av blokkstrekninger og kabling for at det blir mest mulig fleksibelt med tanke på en utvidelse til f.eks. PC-styring.

Tanken er også at jeg ønsker å la togene bremse mykt opp og stoppe på samme sted uavhengig av togenes hastighet og dekoderinnstillinger. Målet må være at et tog som sendes til en skyggestasjon skal stoppe på riktig sted uten å måtte følge med på en skjerm eller gjennom en luke i siden på anlegget.

Jeg tror kanskje at Lissy er veien å gå, siden denne også kan identifisere hvilket tog (lok) som står hvor inne på skyggetasjonen.

Noen som vet mer om Uhlenbrock Lissy ?
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.